Hoppande framdäck.

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
KentÅ
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 01 apr 2020, 19:27
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 650V -00
Ort: Borås

Hoppande framdäck.

Inlägg av KentÅ »

(Finns en tråd om detta ämne sen tidigare. Men vill göra en omstart av ämnet =)

Hej, Bytte däck på en däckverkstad och har därefter fått "kängurudäck". Framdäcket studsar i låg fart och försvinner i högre fart. Tog av hjulet och åkte till däck firman för att få det fixat. Men det löste dom inte för att det hoppar fortfarande. Jag har inte haft obalans i fram däcket eller hoppande däck före däckbytet. Nu undrar jag om det kan bli obalans i fälgen genom bara att kränga av däcket och sätta på det nya? (Jo det är ju klart om man är onödigt våldsam) Ekrarna är ok, tycker jag. Alla ekrar är inte "stenhårt" spända och ingen är onormal lösa. Har läst igenom inläggen ovan som är en tid tillbaka och det skrivs om röda och blå prickar, någon rand ska synas. Men inget av detta ser jag på mitt däck. Mitt öga tycker att det ser ok ut. Men vet inte heller riktigt vad jag ska leta efter för att upptäcka om däcket sitter fel. För om det är fel på ekrarna, borde det vara svårt att balansera däcket? Någon som vet? Och vilken verkstad skulle ni rekommendera i Borås området?
:röd:
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hoppande framdäck.

Inlägg av Fibern »

Hoj där Kent.
Hoppande framhjul har jag upplevt, både på Transalpen samt på min senaste Africa Twin. Då har det alltid gällt då däcken varit nästan utslitna.
På AT:n vid mitt senaste byte av framdäck, uppstod dock detta irriterande problem. Killen som gjorde bytet, (Micke, en kollega jag hade på jobbet, som även drev däckfirma på sidan av och själv körde hoj) sa att han hade strul med att få till balanseringen. Jag vet att han dessutom var stressad vid tillfället, då han dessutom har bilverkstad.
Det var så pass obalans vid mellan 70 och 90 km/h att jag blev tvungen åtgärda detta.
Jag kollade den röda punkten, som ska sitta i något förhållande till ventilen, mitt för eller mitt emot, vilket Micke påstod inte behövdes pga att dagens däck är så välbyggda.
Det syntes även hur de två paralella tunna linjer som ska ligga nära fälgen, inte följde den på jämnt avstånd runt om.
Säppte ut luften, lossade på däcket runt fälgen, drog den bit för bit tills märket var mitt för ventilen.
Var noga med att smörja (vit vaselin, diskmedel el. liknande går bra om man inte har däckpasta) och pumpade. tror jag fick fylla upp till närmare 4 kg innan däcket tycktes lägga sig jämnt och fint runt fälgen. Tog sen den enkla och smarta lilla hjulbalanseraren jag köpt på Biltema (har tydligen utgått) och gjorde en ny test. Tog bort de ca 40-50 g som stt på fälgen. Då kom jag närmare balans. La till 10 g och blev nöjd.

Jag har även hört om däckfirmor som haft för mycket kraft i eller felaktig låsanordning för fälg vid däckborttagning, så att fälgen blivit aningen oval. Vet inte om det bara är en myt.
Det kan du lätt kolla med upplyft hoj/framhjul. Fixera en liten mejsel el. dyl. intill fälgkanten och vrid runt. Då ser du om det "svajar".

Hoppas du får till det. Lycka till. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Renen3
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 23 maj 2023, 14:18
Answers: 0
Hoj: Transalp xl650v-04
Ort: Hortlax

Re: Hoppande framdäck.

Inlägg av Renen3 »

Hej

Hur gick det med kängrudäcket? Har samma problem på min transalp, någon som har ett tips på någon butik eller privatperson som är duktig på ekerfälgar ?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hoppande framdäck.

Inlägg av Fibern »

Det är ju ganska enkelt kontrollera om fälgen är rund. Med upphissat framhjul (även bak om behov finns) håller du en mejsel, eller dylikt, fixerad intill fälgen och vrider runt hjulet. Är fälgen rund, torde felet sitta i däcket.
Har konstaterat detta med främst Transalpen jag hade, att när framdäcket var slitet började detta fenomen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar