Håller forumet på att sluta andas

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av Fibern »

Hej kamrater.
För sex år sen hade vi en kris, då forumet hotades av upplösning. Då räddades det lyckligtvis till en fortsättning, mycket tack vare ett par duktiga
"data-nördar". :wink:
Nu ser det annorlunda ut, dock undrar jag om det handlar om de berömda "sista andetagen"
Jag kan inte erinra mig att så lite skrivits någon annan vår sen jag reggade mig här för 14 år sen. Skulle väl i så fall vara förra våren.
Nu har jag själv inte varit särskilt aktiv de senaste två säsongerna, mycket beroende på nedtrappat körande, som hänger ihop med min kropps status, men också för att allt färre medlemmar luftar sina erfarenheter och frågor numera.
Jag har ju som jag tidigare skrev för någon vecka sen, även nu avyttrat hojen, men har för avsikt att fortsätta som medlem (tills någon ledsnar och stänger av mig) fast troligen inte mer aktiv än det senaste året.
Denna årstid ska det ju bara spruta av inlägg. Om nystartade hojar. Om svårstartade hojar. Om nyinköpta hojar. Om premiärturen för året.
Om nya resmål. Om gamla resmål. Om gamla resminnen.
Om utbud på marknaden. Om tillbud i trafiken. Om dåliga vägar. Om bra vägar. Om vägarbeten.
Om reparationer. Om reservdelar. Om verkstäder. Om tillbehör. Ja hela spektrat kring motorcyklarna och sen även om livet på sidan av. Det finns ett sådant, vare sig ni tror det eller ej. *yes*
Oftast har det varit frekvent, intressant och trevlig läsning här. Låt en åldrande stackare få fortsätta med det. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
engson
250cc
250cc
Inlägg: 334
Blev medlem: mån 29 jun 2015, 22:58
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -06
Ort: Perstorp

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av engson »

Jag skriver ett inlägg... :)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av Stefan »

Jag håller med dig Fibern, det är lite tynande nu.

Det är väl svårt att konkurrera med facebook m.fl. sociala medier antar jag. Men, det vore förbaskat synd om forumet bara dör ut och förtvinar.

Får väl försöka vara flitigare själv i alla fall.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av JanneBoj »

Visst är det så Fibern, det är inte förvånande. Synd bara att forumet aldrig varit i bättre tekniskt skick än nu. Vi har hittat ett webhotell som är otroligt snabbt och vi har inte haft någon nedtid på forumet sedan flytten till skillnad mot tidigare. Dessutom till ett helt annat pris än tidigare. Vi har dessutom inte haft ett enda spaminlägg de senaste året.
Men, utvecklingen går tyvärr mot de nyare sociala medierna. Det är bara att inse. Men inte ska vi lägga ned forumet för det. VI har alldeles för mycket bra information här. Intressant dock är att många är inne och tittar på forumet om någon har skrivit nåt utan att skriva nåt själva. Det är fler än 100 inloggningar per dag. Forumet blir inte bättre än dess innehåll och innehållet måste alla hjälpa till med att fylla. Jag är själv en sån som är inne flera gånger per dag men hur ofta skriver jag nåt?
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av Fibern »

@Stefan & JanneBoj
Jag är ju själv inte särskilt bra på att posta inlägg längre. (b
orde nog ändra profilbild förresten) Lär inte öka på det heller framöver. Däremot har jag minst ett par gånger per vecka varit in å kollat, för att i de flesta veckor, bara kunnat konstatera att inget nytt under tangenterna tillkommit. Sista tiden nästan varje dag, då jag vet att dom flesta vårrustar, putsar upp och drar igång körandet denna årstid.
Jo, Facebook har tydligen tagit över mer än 50 % av inlägg, relaterade till hoj och hojkörning, av medlemmar härifrån. Fjolåret var ett bra exempel på detta. Ju fler som då klickar "gillar" el. dylikt, triggar väl bara till mer liknande inlägg på FB. Jag har konsekvent försökt hålla mig från sånt. Det känns som om "klickar jag på gilla-knappen, behöver jag inte ta någon konsekvens, vilket kanske krävs vid ett skrivet svar"
Nu verkar det bara vara en 6-8 stycken som lite då och då luftar lite olika funderingar här.
Någon "medicin" mot denna trend tycks dock inte finnas. Tråkigt är det, både med tanke på dom nyregistrerade, som kanske tror det råder någon form av tystnadskultur på forumet och hur mycket det borde finnas att surra om.
Kanske man skulle börja om och lägga ut reseplaneringar. Det var som jag skrev nån gång, halva nöjet inför och med en hojresa.
Nej, jag vet inte, se bara inte detta inlägg som en klagovisa, hellre som en Ledar-artikel. ha ha :D
Ha det bra knutters, å kör med skallen, inte med hästkrafterna. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av JanneBoj »

Lite statistik är alltid intressant.
Flest användare online samtidigt: 311 st, lör 16 nov 2019, 15:37
Men det är alltså medlemmar, gäster och botar totalt.
Botar är alltså såna som Google, Bing, Yahoo och andra. Med vår nya serverplattform så kan vi enkelt blockera såna. Vi släpper bara in Google.
Just nu: 3 medlemmar inloggade.
De senaste 24 timmarna har 13 medlemmar och 8 gäster tittat in.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av Stefan »

Märkligt så blyga alla som bara tittar in verkar vara *yes*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av Fibern »

I maj för drygt ett år sen, startade jag denna tråd.
Idag ser det än tunnare ut på skriveri-sidan. Som nybliven "mc-pensionär" skulle jag gärna följa, kommentera händelser och reseskildringar och även hjälpa en och annan nyreggad som har frågor eller vill ha tips.
Det märkliga idag är att ingen ens verkar ha tid/idas besvara frågor från nya medlemmar.
Tre veckor kvar till träffen. Nästan dött på forumets träffsida. En har meddelat sig tvungen avstå träffen, och det har genererat två medlemmar att svara, varav den ene är träffsamordnare.

Forumet har just nu svåra "andningsproblem". Inte ens säkert att intensivvård skulle hjälpa. Trots att jag numera är inaktiv som motorcyklist, skulle jag gärna fortsätta läsa om reseplaneringar, utförda resor, mek och stök med hojar mm.
Som JanneBoj dessutom påpekade ifjol, så har vi aldrig haft så stabilt forum tidigare. Synd att inte det utnyttjas.
Tyvärr verkar det som om sista andetaget följer inom kort. :conf: :cry:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av Daniel »

@ Fibern
Jag hoppas att du har fel, men framtiden få utvisa...!
Jag gissar att de gånger någon ny ställer en fråga och det är tyst, att det inte finns någon som faktiskt kan svara på just den frågan. Själv vill jag avhålla mig från att svara om jag inte har något konkret att säga. Allmän felletning kan man ju bistå med men annars är jag bättre om jag är tyst.
Förhoppningsvis kommer det någon pratglad individ och drar med oss alla?!



På träffen kan jag visa eventuellt intresserade min egenhändigt tillverkade extradyna till min Varadero. Jag har den för att jag tycker att hojjen är lite för liten gällande knävinkeln i sittställningen. Jag kommer lite högre, samt att de sänkta fotpinnarna gör att jag sitter riktigt bra!
Dock får jag buga mig för mästermoddarren Skye som verkligen grejjat med tillbehör, el och annat...!

Det ska iallafall bli supertrevligt att kunna vara med på träffen i år!
Jag ska njuta så mycket jag kan i år, för nästa år har jag semester i juni, så jag är 95% säker på att jag inte kan delta då.
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av JanneBoj »

Som i så många andra fall så gäller 90/10 regeln. I forumets fall kanske man kan utöka det till en 95/5-regel. Alltså att 95% av inläggen görs av 5% av medlemmarna. Som vi som varit med ett tag vet så förändrades tonen i forumet för några år sen vilket innebar att ett antal av de som bidrog mest tystnade och försvann. Forumet har aldrig hämtat sig. Jag som är en asocial it-nörd är då inte rätt person att lösa den knuten. Det krävs att vi har en bra kärntrupp som lyfter forumet till vad det en gång var. Som sagt, för sex år sen var vi vid ett tillfälle över 300 samtidigt inloggade.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av Fibern »

@JanneBoj
Det är väl tveksamt om det är ens 5% medlemmar som postar. Vi två är nog bland de de som skriver mest här.
Inte ens i Träfftråden under uppsnack händer mycket, trots att det är knappt tre veckor kvar till den höjdpunkten.
(jag har faktiskt haft en tanke om att komma dit oanmäld, bara över lördan, med bil, men det har jag efterhand slagit ur hågen :? )
Ingen midsommar-hälsning detta år. :?:

Tidigare år var det även många som la ut bilder från träffarna, här på forumet. Nu hittar man mer sånt på FB från medlemmar, medan knappt nåt hamnar här.
Sämst är ju enligt min mening när det då och då händer att nyreggade som har frågor om diverse hoj-relaterat, inte får svar.
För några år sen fanns det nästan alltid någon, eller några, som kunde ge svar på frågor. Även ibland knepiga frågor. Sånt som vi mindre kunniga också kunde ta till oss.

Själv är jag ju mindre aktiv här, av naturliga skäl, men minst en gång i veckan hälsar jag på och hoppas på nåt nytt intressant att läsa.
Nu kanske jag inte ska klaga, som inte kör hoj längre, men tråkigt känns det att allt det vi kämpade hårt för, håller på att tyna bort. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av Ralf-FIN »

Goddagens på er ...

Visst är det som @Fibern säger att aktiviteten här på forumet har varit tämligen låg en längre tid. Skulle väl gissa att det är de andra sociala medierna och det faktum att det är enklare att diskutera och lägga upp bilder där som gör att det väljs före forumet, det var ju nåt som förutspåddes för ett antal år sen, så på det viset är det ju inte så förvånande och det är väl egentligen inget vi kan göra nåt åt, folk får ju bestämma själva vad de gör.
Håller även med Fibern att det känns lite trist då nya medlemmar har frågor och det då inte kommer några svar.
Jag brukar ju vara inne på forumet daligen och då hålla ett öga på medlemmarnas aktivitet, och det kan konstateras att det är många som tittar förbi dagligen eller väldigt ofta och jag skulle ju gissa då att det är för att kolla om nånting skrivits här. Men tröskeln tycks vara väldigt hög för att göra inlägg eller kommentera och då inte ens de som tidigare varit mycket aktiva gör det, ja då har man ju full förståelse för att nya medlemmar inte heller känner för att starta diskussioner(eller kommentera).
Att nya trådar om teknik inte öppnas (så ofta) kan väl förklaras med att de flesta tekniska bekymmer redan avhandlats.
Var och en har ju som sagt fritt att välja om man skriver här eller inte, så det är ju inte mycket vi kan göra åt det.
Det finns ju nog inlägg gjorda de senaste åren i till exempel reseberättelser och träfftrådarna, men ej heller på dem kommer det kommentarer/frågor/diskussion från andra förutom de som är direkt involverade.
Så då återstår väl bara att konstatera att folk gärna kommer in och läser, men man drar sig för att skriva något själv.

Så utvecklingen här på nätet går framåt och till synes så kanske såna här forum börjar ha tjänat ut sin roll och annat tar över. Tråkigt? visst.. för det finns ju en hel del trevligt och nyttigt att utforska här.
Det vet vi väl med ganska stor säkerhet att om vi som nu har hand om forumet lägger av, så försvinner nog forumet med det. Motivationen att hålla igång det så faller också i takt med att aktiviteten från forum-medlemmarna sjunker, för finns det inte intresse så ter det ju sig ganska onödigt att hålla igång forumet. Men... den som lever får se.

Hursomhelst så ser vi fram emot en trevlig träff nu om ett par veckor *thumb_up*
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av Nesse »

Hej, vi har samma problem på VTX-Riders Swedens sida. Folk tar sig ofta inte tid att gå in på forumet. Det största problemet är väl egentligen bildhanteringen i phpBB som inte hänger med i enkelheten att lägga upp bilder som t ex FB har. Det man dock bör belysa är den strukturerade och sökbara informationen som finns i phpBB. I FB så försvinner det i flödet och det är näst intill omöjligt att hitta igen informationen där. Så det bästa är väl att belysa detta, all den fina informationen om hur man fixa dittan och dattan, tips på fixar, verktyg, däck, reservdelar, olja osv osv... Om man kollar på FB i liknande grupper så kommer däckfrågan upp en gång i veckan, olja lika så osv.

Hade jag varit PHP programmerare så hade jag nog sett till att få in ett bra plugin för bilder, men tyvärr så programmerar jag i annat språk och annan plattform :-/
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av Fibern »

Jag kan då inte se några problem med bildpostning här. Inte när det inte är några störningar med forumet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av JanneBoj »

Allvarligt @Fibern, när hade vi en störning på forumet senast? Jag tror inte vi har haft minsta nedtid sedan vi bytte webhotell.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av Fibern »

@JanneBoj
Nej det tror inte jag heller. Varför påpekar du det för mig?
Jag har bara konstaterat att det är hur lätt som helst att posta bilder på forumet. Tycker mig se lite då och då hur en del medlemmar tycker det är krångligt, vilket jag inte förstår.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av JanneBoj »

Jo @Fibern, jag påpekade för att du skrev om störningar. Men du har helt rätt. Det var problem i de gamla versionerna av forumet. För sådär en fem sex sju år sen. Men nyare versioner funkar bra tycker jag.
Kan det vara så att vi ska stänga av "snabbsvarsfunktionen" och bara låta folk använda den fullständiga redigeraren. Man ser ju inte hur man ska bifoga en bild i snabbsvar.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av Fibern »

Om set är den funktionen som strular, alltså snabbsvar, så varför inte, Janne.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av JanneBoj »

Nej, den strular inte. Det framgår inte hur man gör bara.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Håller forumet på att sluta andas

Inlägg av JanneBoj »

Jag slår av snabbsvarsfunktionen nu.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Skriv svar