Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Inlägg av Kurvalskaren »

Hej! Har en Varadero som går väldigt bra. Den är väldigt fint skick och har bara gått drygt 4000 mil. Har ägt den sen 2017 och det har endast blivit 1500 mil ca. MEN: På dessa mil har jag fått byta batteri tre gånger och startreläet 3 ggr. Första gången 2018 vid uppstart så gick huvudsäkringen. Efter en del felsökning så visade sig att original laddningsreläet hade pajat. Samma sak har nu hänt två gånger till. En gång så laddade batteriet ur och nu i somras efter ca 200 mil så hade visade det sig att batteriet svällt och när jag mätte så överladdade den istället. Lämnade in den på verkstad för felsökning men det enda de kunde hitta var att laddningreläet pajat igen. Så bytt det igen samt nytt batteri. Verkstan hävdar att jag måste köpa ett originalrelä samt dyrt märkesbatteri. Relä 2900 kr samt batteri 1400 kr. 4300 kronor. Rena rånet! När jag frågar om det kommer att hålla kan de inte lämna några garantier även om de gör jobbet. De har mätt generatorn och statorn och allt verkar ok. De menar att biltemabatterier är skit. Då jag säger att jag bytte Biltemabatteri i min andra hoj en GSX 1100 från 1988 efter åtta år så säger de att jag haft tur. Laddningsreläet har jag köpt på E-bay. Så jag börjar verkligen tröttna på allt elstrul och har svårt att tro att det har med dessa komponenter att göra. Återstår väl att plocka ner och kolla lindningarna i statorn om det ändå kan vara något där. Har någon tips och råd här så mottages det tacksamt!
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Inlägg av Kurvalskaren »

Rättelse: Jag skrev startrelä, jag menar "laddningsrelä tre ggr"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Inlägg av Fibern »

Tråkigt, tråkigt. Om laddningsreläet kan vara orsaken, vet jag inte. Möjligheten finns väl alltid.
Däremot har jag svårt tro att det skulle bero på "felaktigt" batteri.
Jag har kört 13 år med Biltemas batteri. (gel-modellen) På två olika maskiner, Transalp och Africa Twin. På Alpen bytte jag ett år efter köpet, då det nya Varta jag satte in derekt efter köpet bara höll ett år. På AT:n bytte jag efter ett par säsonger, alltså troligen 2018 och det satt i vid försäljningen i våras.
Har du bytt batteri ett par gånger och samma fel återkommer så gissar jag på laddreläet. Eller någon komponent som stör laddning.
Finns det elutrustning som är eftermonterad. Prova koppla ur all sådan och sen tillbaka en och en efter hand om det fungerar från början. Det är det enda tips jag kan komma med. Lycka till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Inlägg av JanneBoj »

En fråga bara, har du mycket extrautrustning på hojen? Typ extraljus eller nåt annat som drar ström. Förgasarversionernas generator ger max 315 watt och det vid ganska högt varvtal dessutom (5000rpm). Om du försöker ta ut mer än vad generatorn kan ge försöker laddregulatorn verkligen ge det du vill ha men kan brännas av överbelastning. Skye har skrivit lite om det på sin blogg.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Inlägg av Jan-Olov »

Ja bloggen verkar dra en riktig slutsats så kolla vad som belastar. Kolla alt o räkna ut hur mycket som belastar. bakljus o skyltlyktan kan man byta till ledljus rakt av. ex.https://www.diodhuset.se/diod-xenon-til ... jus/p21-5w
jan-Olov
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Inlägg av Kurvalskaren »

Tack alla för råd och tips. Har ingen extrautrustning med värmehandtag etc utan helt standard. Det är väl två saker jag tänker på som kan påverka. Laddningsreläna som jag köpte efter att originalet pajade är ju kinatillverkade. Kanske tveksam kvalitet? Det finns väl någon förstärkt variant som kostar 1200 kr typ, Moprof? Det andra är att jag inte skruvat ned och kollat statorn och lindningarna då om något ser defekt ut. Annars är alla ledningar väldigt fräscha under tanken och hojen ser nästan ut som ny. När det gäller laddningsrelät så blir det väldigt varmt och det är ju ingen vidare kylning där det sitter under sidokåpan. Känns inte heller optimalt varma sommardagar. :cry:
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Inlägg av Daniel »

När det är elfel som är svåra att identifiera tänker jag ofta att det är jordfel. Kanske har du någonstans i systemet en liten kortslutning? Ett dåligt relä...?
Om inget annat hjälper kanske vintertid får användas till att felsöka elsystemet i detalj.

Det måste ju finnas ett eller flera fel någonstans, och spontant låter det trovärdigt att laddreläet tvingas hantera mer ström än det borde, och därmed överladda batteriet. Det hade varit min utgångspunkt i felletandet.
Finns det något sätt att mäta varthän strömmen tar vägen?
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Inlägg av Kurvalskaren »

Tack för tips. Känns så trist att det ska vara så svårt att hitta felet. Hojen är nästan som ny och går bra. Alla elkablar mm är väldigt fräscha. Funderar nästan på att sälja den i delar eller skrota den. Hade tidigare en Honda 750 från 1975 och så denna Varadero. 750ian var mycket strul med och motorrenovering mm. Men det var ju en 70-talshoj och rätt usel i jämförelse med dagens hojar. Men Varaderon hade jag väntat mig vara skottsäker, men har väl köpt ett måndagsex helt enkelt. :?
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Inlägg av Kurvalskaren »

Varaderon har vandrat vidare. Nu finns det en Varadero mindre i Sverige. Måste erkänna att ja var nära att skrota den trots att den var jättefin med endast 4200 mil på mätaren. Men elproblemen blev för mycket för mig. Jag vill köra hoj inte hålla på att skruva eller lämna in på verkstad för dyra pengar som ändå inte hittar felet. Så nu är den exporterad till Norge. Nye ägaren är medveten om felet och hoppas kunna fixa det. Vi håller kontakten och jag kommer att rapportera här om det blir någon lösning. Så nu nöjer jag mig med min Suzuki gsx 1100 F från 1988 med 14000 mil på mätaren. På återhörande!
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Inlägg av Daniel »

Helt rätt!!

Vi är ju i "branchen" för att vi gillar att åka - inte meka...

På återhörande!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Inlägg av Fibern »

Kom att tänka på en ofta bortglömd komponent. Laddregulator.
Hade en skoter en gång där denna slutade fungera. Nu var detta en gammal "härk" med väldigt lite komponenter som kunde skadas. Men varje gång jag drog på gas, brann en och annan glödlampa.
Jag vet inte hur Hondas motorcyklar styr spänningen, men nån form av regulator måste ju finnas. Spänningen måste ju regleras efter generator och innan övrig elektrisk utrustning.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Inlägg av Kurvalskaren »

Allt är kollat och felsökt både av kompisar, mig och verkstad utan resultat. Se tråden från början. Därför gav jag upp efter fem år. Det som inte är nedskruvat är statorn för att inspektera okulärt. Men verkstaden trodde inte att det är felet eftersom mätvärdena är ok. Så hoppas nästa ägare kan få ordning på den.
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Inlägg av ROLLE »

https://www.lellesmcdelar.se/pdf/tips/f ... fel_mc.pdf
Liten el-lära,,, kanche kan hjäpa till annat! från Lelles

""JORDFEL""(vatten=rost . är på många fordon boven till konstigheter
Regulatorn sitter ju ganska utsatt på en del hojar

Rena kontaktytor,på allt, är ju a och o

Inför 2023= smörj ALLT som skall smörjas..
Koppling /gasvire, ta loss övre Änden
tejpa en tratt med Silverteip, fyll på med motorolja,
lite pö om pö tills det kommer ut efter någon timme
lätt som en plätt,sedan funkar reglagen som nya..

Blink startknapp,osv ,,Spraya in WD-40,, ((EJ CRC5-56 ) i springorna
Blås sedan med Tryckluft i springorna ,,,Upprepa,

Vi har ju en bra hoj,,, men även den behöver Love and Care
Men hoppa över Höjtryckstvätten för tusan,,,
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Inlägg av Kurvalskaren »

Läs tråden från början tack! Den här hojen har fått "mer love and care" än den förtjänar. Och en hoj som inte går att lita på är ingen bra hoj. Sen får den heta Honda eller något annat. Och smörja vajrar lär inte vara någon lösning på elfel. Det finns knappt en repa på den. Och det finns inte en smutsfläck under tank och sadel. Troligtvis aldrig högtryckstvättad. Den känns tung, klumpig och bullrig. Och dessutom slö i högre farter och törstig över 110. Körde Sthlm -Gävle och låg i ca 120 ,med väskor och utan passagerare. Tankade 15 liter på 19 mil!. Jag är så glad att vara av med den. Jag bara hoppas att nästa ägare kommer att hitta felet så han kan få lite mer glädje av den än vad jag fick. Ursäkta den ganska beska kritiken här.
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Inlägg av ROLLE »

Jo jag har läst,
Det du säger är helt rätt

du verkar vara en van hoj åkare
och detta med el, är knepigt,,,,(( å alla hojfirmor har inte kunskapen med el, Tro mig

Och Arg blir vi väl alla när det inte fungerar.
Har även köpt nästan nya hojar ,Där någon fritids mek har skruvat ,,FY FAN !säger man då


äger nu min tredje Varadero 2011
som är+25 hoj åren går fort

Endast Yuasa gäller (((Har haft otur med andra fab)

Smörja kablar ,, ville bara mana på ,,,snart Vår igen

Å int behöver du ursäkta! du talar ju sanning,,,lev Väl Rolle

Honda gör bra grunkor,
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Inlägg av Kurvalskaren »

Tack Rolle för tips och råd! Ja el är knepigt. Jag var väl lite väl hård i mina omdömen. Varaderon är en väldigt bra hoj som håller länge med rätt skötsel men jag hade otur med min. Man sitter bra och bekvämt och den gå fint på kurviga vägar när man väl är på rull. Jag kommer att rapportera om nye ägaren förhoppningsvis hittar felet. Kan vara bra att veta för er här på forumet. Lev väl! :clap
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Elproblem ger mig gråa hår Varadero 00:a

Inlägg av Kurvalskaren »

PS Tack Rolle för felsökningsuiden från Lelles. Har faktiskt den! DS.
Skriv svar