Hej,
Behöver tips då jag har slut på idéer.
Jag har en -05 som efter 4 mils körning(efter vinteruppehåll) vägrade att starta.
Demonterade tanken och tömde den på bensin och rätt så mycket rostgegga.
Gick hela vägen till att rengöra "insprutarna/injektorerna". Det fanns rester av rostgeggan hela vägen från tank till pump och upp till insprutningen.
Efter det arbetet så startade hojen direkt och gick bra i två dagar.
Nu är jag tillbaka till att den vägrar starta igen. Har upprepat arbetet med att rengöra tanken (mer noggrant den här gången men det finns nog lite rost kvar i tanken)
Jag har gnista på stiften men den vägrar att tända. Från bränslepumpen verkar det komma fräsch soppa.
Testade om insprutarna slår till genom att koppla på krokodilklämmor och mata ström. Det klickade då till vilket jag tolkar som att de fungerar.
Känns som om det inte kommer soppa på stiften. ska testa igen nu i helgen.
Provade att hälla bensin rätt in i cylindern och då går den i några sekunder.
Kan jag ha förstört injektorerna genom att testa direkt mot batteriet?
Finns det något filter eller dylikt i bränslepumpen som kan vara igensatt.
Batteri är nytt för i år (visserligen från Biltema)
Luftfilter är fräscht.
Är en högst okunnig mekaniker (youtube är min räddning) så nu har jag slut på ideer.
Några förslag på vad jag kan testa nu?
Och vet någon om det rostproblemet med luftningen går att laga eller är det en ny tank som jag behöver?
XL1000VA-05 Vägrar starta.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
XL1000VA-05 Vägrar starta.
Nu lever liket igen.
Lösning.
1. Tog isär och rengjorde bränslepumpen.
2. Rengjorde spridarna med hemmasnickrad lösning. (Förgasarrengöring, krympslangar, krokodilklämmor och ett 9v batteri var ingredienserna. Verkar som om ena spridaren fungerade sämre. Blev bra nu.
3. Beställde begagnad tank från Tyskland.
Nu gick den igång och går bra än så länge.
Go to full postLösning.
1. Tog isär och rengjorde bränslepumpen.
2. Rengjorde spridarna med hemmasnickrad lösning. (Förgasarrengöring, krympslangar, krokodilklämmor och ett 9v batteri var ingredienserna. Verkar som om ena spridaren fungerade sämre. Blev bra nu.
3. Beställde begagnad tank från Tyskland.
Nu gick den igång och går bra än så länge.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: XL1000VA-05 Vägrar starta.
Hej Mikke.
Jag är inte alls hemma på Varadero eller hojar med insprutare, men mina tankar hamnar så här.
Det ska (borde) finnas en elektrisk ventil (on off) före insprutaren. Den ska öppna vid påslagen tändning och slå igen vid stopp. Handlar en del om brandrisk osv.
Var den sitter vet jag inte, men den borde eventuellt också ge ifrån sig ett litet klick om du slår tändning på och av.
Då hojen gick igång efter rengöring, verkar det ju som att rosten hade något med problemet att göra. Lite "injektion-cleaner" kanske kan hjälpa att få bort eventuell skit i insprutarna. Fast då måste ju soppa komma igenom också.
Nu kommer nog snart ytterligare tips på åtgärder, men lycka till.
Jag är inte alls hemma på Varadero eller hojar med insprutare, men mina tankar hamnar så här.
Det ska (borde) finnas en elektrisk ventil (on off) före insprutaren. Den ska öppna vid påslagen tändning och slå igen vid stopp. Handlar en del om brandrisk osv.
Var den sitter vet jag inte, men den borde eventuellt också ge ifrån sig ett litet klick om du slår tändning på och av.
Då hojen gick igång efter rengöring, verkar det ju som att rosten hade något med problemet att göra. Lite "injektion-cleaner" kanske kan hjälpa att få bort eventuell skit i insprutarna. Fast då måste ju soppa komma igenom också.
Nu kommer nog snart ytterligare tips på åtgärder, men lycka till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: XL1000VA-05 Vägrar starta.
Om jag förstår rätt kommer det INTE bensin in i cylindern.
Bränslepumpen matar på.
Du vet att du ”nyss” haft rostpartiklar i bränslet.
Jag har ingen aning om det Fibern skriver om, men han brukar veta en hel del om det mesta, så jag utgår från att den bränsleventil han pratar om finns.
Oavsett vad tänker jag att du förmodligen har skit som ligger och stoppar flödet mellan pump och insprutning.
I min tanke om väg fram är det inget annat än att göra rent. Gärna ett extra filter på bensinslangen ut från tanken i framtiden...
Lycka till!!
Berätta gärna hur det såg ut, hur du gjort, vilka delar som ingår/finns, om det bara behövdes rengöring eller om du också fick byta någon del, och framför allt att det gick bra!
Bränslepumpen matar på.
Du vet att du ”nyss” haft rostpartiklar i bränslet.
Jag har ingen aning om det Fibern skriver om, men han brukar veta en hel del om det mesta, så jag utgår från att den bränsleventil han pratar om finns.
Oavsett vad tänker jag att du förmodligen har skit som ligger och stoppar flödet mellan pump och insprutning.
I min tanke om väg fram är det inget annat än att göra rent. Gärna ett extra filter på bensinslangen ut från tanken i framtiden...
Lycka till!!
Berätta gärna hur det såg ut, hur du gjort, vilka delar som ingår/finns, om det bara behövdes rengöring eller om du också fick byta någon del, och framför allt att det gick bra!
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: XL1000VA-05 Vägrar starta.
En tanke, Varaderon har en brytare som stänger av om den välter, kan den jävlas.
jan-Olov
-
- Nyfödd
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tis 26 apr 2022, 07:29
- Hoj: Varadero XL-1000 2007
- Ort: Kristinehamn
Re: XL1000VA-05 Vägrar starta.
Jag skulle nog tro att injektorerna blivit igensatta, så kanske skicka iväg de på rengöring samt provtryckning för att säkerställa att de funkar som de ska.
Re: XL1000VA-05 Vägrar starta.
Nu lever liket igen.
Lösning.
1. Tog isär och rengjorde bränslepumpen.
2. Rengjorde spridarna med hemmasnickrad lösning. (Förgasarrengöring, krympslangar, krokodilklämmor och ett 9v batteri var ingredienserna. Verkar som om ena spridaren fungerade sämre. Blev bra nu.
3. Beställde begagnad tank från Tyskland.
Nu gick den igång och går bra än så länge.
Lösning.
1. Tog isär och rengjorde bränslepumpen.
2. Rengjorde spridarna med hemmasnickrad lösning. (Förgasarrengöring, krympslangar, krokodilklämmor och ett 9v batteri var ingredienserna. Verkar som om ena spridaren fungerade sämre. Blev bra nu.
3. Beställde begagnad tank från Tyskland.
Nu gick den igång och går bra än så länge.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: XL1000VA-05 Vägrar starta.
Gött!!
Jag får erkänna att jag blir imponerad av att du tar dig an uppgiften och löser den såhär bra.
Hoppas verkligen att problemet är ut världen, men jag kan inte se att det inte skulle åtgärdas då du i princip verkar ha helgarderat alla eventualiteter...
Trevligt med bilder på processen också!
Jag får erkänna att jag blir imponerad av att du tar dig an uppgiften och löser den såhär bra.
Hoppas verkligen att problemet är ut världen, men jag kan inte se att det inte skulle åtgärdas då du i princip verkar ha helgarderat alla eventualiteter...
Trevligt med bilder på processen också!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: XL1000VA-05 Vägrar starta.
Strålande Mikke.
Nu har du förutom att fått din maskin att gå igen, lärt andra Varadero-ägare här hur en slipst...öhh, hur ett rostigt bränslesystem kan åtgärdas.
Bra beskrivet i ord och bild.
Lycka till på färderna.
Nu har du förutom att fått din maskin att gå igen, lärt andra Varadero-ägare här hur en slipst...öhh, hur ett rostigt bränslesystem kan åtgärdas.
Bra beskrivet i ord och bild.
Lycka till på färderna.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM