Ojämn effekt samt ryckig gång

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Rudolfsson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 06 aug 2021, 14:59
Answers: 0
Hoj: Varadero 1000 -03
Ort: Järpås

Ojämn effekt samt ryckig gång

Inlägg av Rudolfsson »

Hej . Har en -03 med insprutning som inte vill gå riktigt rent . Den startar helt perfekt och går stabilt på tomgång . Den svarar direkt på gas utan problem . Men smyger man på gasen och kommer till ca 2000 - 2500 varv så börjar den gå ojämt och det typ hugger i motorn och det låter som den spikar eller tänder för tidigt ibland . Kör man sen på vägen så känns även en viss tvekan mellan 2000-4500 varv . Men vid vanlig körning över ca 3000 så funkar den fint . Det som är bytt eller kollat är . Nya stift . Nya vacuum slangar. Kollat tps med multimeter så alla ohm tal är med hela vägen från 0 till max . Testat med startgas för ev läckor vid insug och dyl . Hojen har gått ca 6600 mil . Den körs enbart på 98 eller bättre . Tack på förhand .
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Ojämn effekt samt ryckig gång

Inlägg av JanneBoj »

Du kan testa med att koppla ur lambdasonden som egentligen mest ställer till besvär. Nackdelen är du kommer att få ett larm om motorfel men om hojen går bättre kan du köpa en lambdaeliminator billigt pä e-bay. Det är bara en kontakt med ett fastlött 325 ohms motstånd i som gör att hojen tror att det finns en fungerande lambdasond monterad. Men jag är osäker på om en -03a har lambdasond. Läs ett tidigare svar från mig på https://xl-forum.se/viewtopic.php?p=64038#p64038
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Rudolfsson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 06 aug 2021, 14:59
Answers: 0
Hoj: Varadero 1000 -03
Ort: Järpås

Re: Ojämn effekt samt ryckig gång

Inlägg av Rudolfsson »

Hej. Jag har ingen lamdasond på min .Kom på senare modeller. Tack för tips.
Rudolfsson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 06 aug 2021, 14:59
Answers: 0
Hoj: Varadero 1000 -03
Ort: Järpås

Re: Ojämn effekt samt ryckig gång

Inlägg av Rudolfsson »

Är det någon som som vet om det är vanligt med problem med tex spridare eller andra givare .
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Ojämn effekt samt ryckig gång

Inlägg av Ivar »

Hej,
Jag är ganska säker på att du hat tätt eller mycket smutsigt luftfilter.
Åker du mycket grus?
Let's be careful out there
Rudolfsson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 06 aug 2021, 14:59
Answers: 0
Hoj: Varadero 1000 -03
Ort: Järpås

Re: Ojämn effekt samt ryckig gång

Inlägg av Rudolfsson »

Hej . Luftfiltret har gått ca 200 mil landsväg . Har även provat med olika filter men det gör ingen skillnad . Har även provat att köra med och utan spjället i luftburken . Men det gör heller ingen skillnad på problemet . Tack för tipset .
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Ojämn effekt samt ryckig gång

Inlägg av Daniel »

Låter som om att den tänder lite fel på de varvtalen..

En fundering jag får - du skriver att du tankar 98 oktan. Kan det vara så att bränslet tänder liiite tidigt och att det faktiskt skulle göra skillnad om du körde på 95 oktan??
Rudolfsson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 06 aug 2021, 14:59
Answers: 0
Hoj: Varadero 1000 -03
Ort: Järpås

Re: Ojämn effekt samt ryckig gång

Inlägg av Rudolfsson »

Hej . Jag har testat 95 vid några tillfällen då jag inte har haft möjligheten att hitta 98 och den går inte bättre på 95 . Tack för tips
Rudolfsson
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 06 aug 2021, 14:59
Answers: 0
Hoj: Varadero 1000 -03
Ort: Järpås

Re: Ojämn effekt samt ryckig gång

Inlägg av Rudolfsson »

Lite mer info om problemet . Körde i veckan en tur och då med lite bensin i tanken . Hojen gick ganska bra men när jag stannat för att tanka för att bränslelampan tänt sig så upptäckes direkt efter start att den gick betydligt sämre än innan . Och denna känsla var kvar även efter ca 20 km landsvägskörning . Någon som har en ide om hur nivån i tanken kan göra sådan stor skillnad . Körs enbart på 98 oktan . Tack på förhand.
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Ojämn effekt samt ryckig gång

Inlägg av Ivar »

Det är inte en av avluftning slangarna som är under tanken som har kommit i kläm.
Det är lätthändt när man monterar tanken efter ett filterbyte.
(Bara en vill gissning)
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Ojämn effekt samt ryckig gång

Inlägg av Jan-Olov »

Testa med rengöring av insprutaren, finns många modeller, en herre här brukade prata varmt om STP. När det gäller bilar har jag haft nyttan av en rengöring, en lite skvätt i tanken bara, helt värt ett försök.
jan-Olov
Skriv svar