kåpglasreparation

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
goodmusic
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 00:07
Answers: 0

kåpglasreparation

Inlägg av goodmusic »

Fick en spricka i nedre delen av kåpglaset, dvs vid en fästpunkt och uppåt, ca 10 cm.
Prövade superlim, men det höll inte.

Har någon ett tips på vilket lim som fungerar på plasten i kåpglaset + ev typ av förstärkning man kan göra :?:
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: kåpglasreparation

Inlägg av Fibern »

Epoxylim. Det är både starkt och kan "byggas på" med.
Limmade min spruckna ruta på förra hojen med epoxy.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 681
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: kåpglasreparation

Inlägg av Jan-Olov »

Kolla om Lock Tight inte har något som passar, jag tror att det skall till en axelerator för att det skall bli bra. Lock Tight är snyggare än epoxi.
jan-Olov
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: kåpglasreparation

Inlägg av Tramsvalp »

Jan-Olov skrev:Kolla om Lock Tight inte har något som passar, jag tror att det skall till en axelerator för att det skall bli bra. Lock Tight är snyggare än epoxi.
Det är lättare att hitta om man stavar det "Loctite" :wink:
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: kåpglasreparation

Inlägg av rydde »

Håller med om 2-komponent epoxy. Men armera helst med något så det blir extra starkt, speciellt som det är vid en fästpunkt där plasten utsätts för mer påfrestning. Man kan använda fiberväv eller metallnät eller i vissa lägen bocka till små metallbitar för att följa plastens ursprungliga form. Detta har fungerat för mig.

Har bl a lagat en "nos-kon" på en snöskoter där jag hade "oturen" att huven blåste upp och noskon/fästen mot huv slets sönder. Hade lastat skotern på släpet bakvänd (för att rymma tvenne skoters) och sedan glömde jag :oops: sätta fast huvstropparna (hade dock tagit av rutan). Detta fick följden att huven till slut blåste upp i hög fart och PANG. Turligt nog höll hastighetsmätare hus, wirear, och själva huven i stort...

Jag använde JB WELD till min huv, och det höll hur bra som helst i flera år. Sålde skotern i våras men det håller nog än. Det "vanliga" super epoxy (är det loctite som tillverkar(?)) är också bra och framför allt mindre rinnigt än JB WELD så det är lättare att jobba med och forma osv. Det är förmodligen också alldeles nog starkt även om JB WELD har lite starkare hållfasthet. Men lättare bearbetning och snabbare torktid är ju bra egenskaper också...

Jag har själv en liten spricka i min högra sidokåpa :( på svarten som jag funderar på att eventuellt laga själv (alternativet är ett försäkringsjobb). Mitt ända frågetecken gäller om jag ska borra i så fall för jag har hört att det med sprickor kan vara bra att borra i slutet av sprickan för att förhindra att den med tiden växer. Och borra i en fin lackad sidokåpa känns inte så kul...särskilt som sprickan inte syns ens om man inte bryter i plasten...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar