CRF1000 baktänder

Mek & Tillbehörsnack
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
matti111
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 09 maj 2016, 21:34
Answers: 0
Hoj: XL 650 V 2006
Ort: Vörå, Finland

CRF1000 baktänder

Inlägg av matti111 »

Tjena gubbar. It has been a while! 😊

Jag har precis nått 40.000 km på min CRF1000 och jag storälskar cykeln. Den är helt enkelt som gjord för mig.

Det enda jag stör mig ofantligt på är hur den baktänder med jämna mellanrum. Det smäller och tjoffar i luftboxen, vilket ju inte är okej. En motor som går bra skall helt enkelt inte baktända. Enligt förståsigpåare på andra forum skulle baktändandet vara ett resultat av för klen bränsleblandning. Att nutida hojar är klent ställda är ju sant och beror förstås på miljökraven för utsläpp.

Nu undrar jag om här finns någon annan CRF1000 ägare som upplevt baktändandet och kanske åtgärdat det på något sätt? Jag har börjat fundera om jag kan ha nån avgasventil som spökar. Insugsventilerna lär ingen ha behövt justera (shims), men avgasventilerna som har justerskruv har för några legat utanför toleransen.

Skriv gärna era tankar!

Samtidigt kan jag passa på och tipsa om mitt instagramkonto för den svarta skönheten, "crf1000_finland" . Välkomna att joina!

H: Matti
"Don't make the fear of what could happen make nothing happen" -unknown
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: CRF1000 baktänder

Inlägg av Fibern »

Hallå där Matti. Kul att du är tillbaka. *thumb_up*
Transalpen jag hade innan A-Twinnen gjorde likadant. Small och puffade vid motorbromsning. jag fick av somliga förklarat att det var en effekt av slip-on-dämparen. Har ingen aning om det stämmer. Har din CRF originaldämpare eller slip-on?
Att motorn eftertänder vid motorbromsning borde ju vara ett problem bara för förgasarmotorer. CRF har väl insprutare?
Dessa ska ju stänga bränsletillförseln vid motorbroms, och då ska ju inget bränsle-luft komma in i avgassystemet. Lite märklig ekvation kan jag tycka.
Jag har för mig att jag läst om luftfiltrets täthet kan ha påverkan, men är osäker på om man skulle byta till öppnare filter, eller tvärt om.

Du kommer säkert få fler svar med bättre relevans inom kort. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: CRF1000 baktänder

Inlägg av Stefan »

Ja, det stämmer, med slipon som är lite mer öppet än original så blir det lite magrare blandning och den smäller lite på gasavlag. Byter man dessutom till öppnare/glesare luftfilter bör man på lämpligt sätt styra om motorparametrarna., t.ex. via en tillsatsbox som jag inte minns på rak arm vad den heter
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar