2009 Honda XL700VA Transalp er det i brukermanualen anbefalt 10W - 30 olje og i varmere strøk 10W - 40 olje og merket som anbefales er selvfølgelig Honda sin «4-STROKE MOTORCYCLE OIL« Kan selvfølgelig kjøpe olje fra Honda verksted / butikk. Uten å være avhengig av noe spesielt olje merke, hva skal jeg kjøpe? Det som er helt klart er at jeg velger 10W - 30 olje men merke og type er jeg usikker på?
Klipp fra XL700VA Transalp manual:
SG or higher except oils labeled as energy conserving on the circular API service label SAE 10W - 30 MA
Your motorcycle does not need oil additives. Use the recommended oil. Do not use oils with graphite or molybdenum additives . They may adversely affect clutch operation. Do not use API SH or higher oils displaying a circular API "energy conserving" service label on the container. They may affect lubrication and clutch performance. Do not use non-detergent, vegetable, or castor based racing oils
Jag tror nog att alla oljor som säljes idag uppfyller Hondas krav på kvalitet. Men då det inte är så mycket olja du behöver tycker jag du kan kosta på oljan några kronor.
Sen är du kanske som alla andra hojåkare som byter olja och filter varje säsong vilket ju ytterligare minskar kraven på oljekvalitet.
Däremot tycker jag att man kosta på oljefiltret och inte köpa Feltemas filter. Deras olja däremot tror jag inte det är något större problem med.
Nu öppnar jag fältet fritt för diskussion. I denna fråga finns det nog massor av åsikter.
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Biltemas oljor sägs ju komma från Statoil (f-låt, Cirkle K ska det visst vara nu )och vara av samma kvalitet som oljor de säljer på sina mackar, d.v.s. hög kvalitet. Jag har kört på den nästan från start 2011, inga bekymmer där inte. Men att byta årligen är alltid en bra idè.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Mineraloljor är alltid mineraloljor.
Helsyntetiska oljor är alltid helsyntetiska.
MEN när det kommer till halvsyntetiska oljor skiljar det MYCKET på olika leverantörer.
Shells Helix halvsyntetiska vet jag är 50/50 men när det kommer till andra märker utan nämna namn vet jag vissa bara har 20% helsyntet och kallar det för halvsyntetisk.
Då vi nu pratar om en XL700 skulle jag använda en halvsyntetisk olja och då blir allt inte helt solklart längre.
På min 07a Varadero använde jag bara Motuls halvsyntetisk efter provat olika märker.
Den kändes vara snällast och det märktes tydligt på växlingen.
Många håller nog inte med mig men det är vad jag tycker.
Där håller jag med dig Ivar.
Jag kör också på Motuls halvsyntet.
Jag har provat andra sorter också men jag tycker växellådan är smidigare med Motul.
Det kanske bara är en känsla, vad vet jag!
Nu är ju oljediskussion samma sak som att diskutera religion. Alla har en åsikt.
Men mitt bästa tips är att köpa en kvalitetsolja, funkar den fortsätt med den.
Eller prova olika och se vilken som funkar bäst. Som Janneboj skrev. Snåla inte på filtret. Dom är så billiga ändå.
Jag har i 11 år, på mina två olika, Transalp och numera XRV 750, kört på Biltemas delsyntet och även vid ett par oljebyten deras filter.
Har de senaste åren ersatt filtret till HIFLO OLJEFILTER HF303 som jag köper av herr Saarela
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov. CREA DIEM
Viktig at clutch og gear fungerer, har lest at noen oljer ikke er gode for clutch. Takker for gode råd, original filter fra Honda og 10W-30 olje. Har sett at jeg får kjøpt Castrol Power1 4T 10W-30 hos thansen.no som har butikk i nabolaget. Motul sin 5001 4T 10W-30 har jeg også sett anbefales på nettet.
Stefan skrev:Biltemas oljor sägs ju komma från Statoil (f-låt, Cirkle K ska det visst vara nu )och vara av samma kvalitet som oljor de säljer på sina mackar, d.v.s. hög kvalitet. Jag har kört på den nästan från start 2011, inga bekymmer där inte. Men att byta årligen är alltid en bra idè.
Så flere her har god erfaring med Biltema olje ...
Jag har också kört på Biltemas oljor och inte märkt något fel. Vad som står på specifikationen måste gälla inte fabrikatet. Det går mycket smobberi när det gäller oljan, åker man HD så måste det vara HDolja till exempel.