Gammal luft

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Gammal luft

Inlägg av Olle Å »

En del vet ju om problematiken då det gäller gammal luft i däcken. Efter en massa mil så har ju luftmolekylerna tappat en del av sin fjädrande förmåga på grund av rotationen och alla stötar som uppstår hela tiden. Därför rekommenderas ju att byta luften en gång per år.
Nu har man ju på en del ställen börjat att erbjuda kunderna nitrogengas i stället för luft. Den gasen är ju en sk. ädelgas och dessutom lättare än luft varför hojen dessutom blir lite lättare och snabbare.
Flyg fram på vårens turer.
Olle Å
Om vägen är för dålig, byt hoj.
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Gammal luft

Inlägg av botte »

Jag tror att det är dåligt med gammal luft i däcken speciellt om den kommer från tätort. Vad sägs om att fara ut på landsbyggden där luften känns hög och klar och där tömma däcken på luft och fylla med den friska lantluften (utan en massa föroreningar).
Man måste naturligtvis återfylla med med manuell pump, elektriska kan läcka en massa elektroner som jag tror är dåligt att ha i däcken. Tänk bara vad fria elektroner kan ställa till det. :lol:
Det är aldrig för sent att börja om!
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Gammal luft

Inlägg av Olle Å »

Det ät ju vetenskapligt bevisat att den lantliga luften innehåller mera syre och mycket mindre föroreningar. Alltså är ren luft både hälsosammare och spar på allt material dessutom. Stackars 08:or
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Gammal luft

Inlägg av Fibern »

Men hur vetenskapligt bevisat är det egentligen? Som bekant så oxiderar en massa ämnen tillsammans med syre.
Ju mer syre, desto mer oxidation.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Gammal luft

Inlägg av AeroSol »

Olle Å skrev:En del vet ju om problematiken då det gäller gammal luft i däcken. Efter en massa mil så har ju luftmolekylerna tappat en del av sin fjädrande förmåga på grund av rotationen och alla stötar som uppstår hela tiden. Därför rekommenderas ju att byta luften en gång per år.
Nu har man ju på en del ställen börjat att erbjuda kunderna nitrogengas i stället för luft. Den gasen är ju en sk. ädelgas och dessutom lättare än luft varför hojen dessutom blir lite lättare och snabbare.
Flyg fram på vårens turer.
Olle Å
"Nitrogengas" eller kvävgas på svenska är inte en ädelgas men är trots detta en inert gas = ickereaktiv. Eftersom syret i luften (luft består ju i stora drag av 20% syrgas och 80% kvävgas) reagerar med gummit i däcket, produkten är ett vitt puder som sätter sig på utsidan av slangen, kan det va bra att ta bort syret ur luften man pumpar in dvs fylla med ren kvävgas.
För att minska den ofjädrade vikten kan man fylla med helium som är en inert (ickereaktiv) ädelgas, men tyvärr ganska dyr. Brukar användas av MC-ister med stora dyra hojar, t ex Honda Goldwing. Ett billigare alternativ är vätgas som faktiskt är lättare än helium men tyvärr ganska reaktiv. En väte/syreblandning kallas knallgas. Det är mycket viktigt att tömma däcket på allt syre (luft) innan man fyller med vätgas annars finns risk för däckexplosion.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Gammal luft

Inlägg av Tramsvalp »

AeroSol skrev:En väte/syreblandning kallas knallgas. Det är mycket viktigt att tömma däcket på allt syre (luft) innan man fyller med vätgas annars finns risk för däckexplosion.
Man kan undvika däckexplosioner genom att låta syret reagera med vätet först, och alltså fylla däcken med diväteoxid.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Gammal luft

Inlägg av botte »

Man kan fylla däcken med diväteoxid men det kan bli lite obekvämt att köra om det varit minusgrader under natten :roll:
Det är aldrig för sent att börja om!
Skriv svar