Go'kväll.
Efter att planerat köpa mig en Varadero sedan i februari, blev det till slut affär på en 2007:a idag.
Jag är tredje ägaren, den har gått 2'700 mil, den är nybesiktigad och ser fräsch ut.
Batteriet var kasst så säljaren fick stå för ett nytt.
Det blev 23 mil att köra hem den och den är ju ju suveränt skön för en som mig, som är uppåt 2 meter lång o vägen 100 kg. Topptung, ja, men att "tippa" ner den i en korsning, rondell o dra iväg, mäktigt. Nöjd så långt.
En fundering: motorn verkar inte trivas riktigt vid pådrag mellan ca 2000-2800 varv på hög växel Är det korrekt noterat eller är det nått jag ska fundera mer på?
Och.., hur attan ska jag lära mig få upp den på centralstödet?!?!
Mvh
Äntligen Varadero-ägare
-
- 125cc
- Inlägg: 136
- Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
- Hoj: Varadero XL1000VA-07
- Ort: Östersund
Äntligen Varadero-ägare
// //
Re: Äntligen Varadero-ägare
Gratulerar till en kaninhoj (kan i och för sig vara något partisk), och välkommen. Den är lite ryckig på låga varv, Tror det är värre på en med förgasare, men det finns det många här som är bättre än jag är på det. Har fått för mig att en v-twin ofta är ryckig på just låga varv. När det gäller Att få upp den på centralstödet tycker jag, som är 194 cm, att det är lättare att ta i passagerarhandtagen och lyfta rakt upp än att lyfta i handtaget som är till för det. Jag får helt enkelt böja mig för att få tag i det handtaget, och då tycker jag att det blir mycket svårare. Det här sättet fungerar bättre för mig, men det finns säkert fler sätt också. Säkert kommer det fler tips här, och sedan är det bara att testa dig fram.
Re: Äntligen Varadero-ägare
Grattis till en väldigt fin hoj!
Att få upp cykeln på centralstödet är inte såå svårt om man väger 100kg...!
Jag brukar ställa hojjen på sidostödet och sedan trycka ner centralstödet med foten och hitta balansen på centralstödets båda ben. Efter det fördelar jag min tyngd på stödets fotstöd samtidigt som jag "lyfter"/drar bakändan uppåt med hjälp av passagerarhandtaget. Styret bör stå rakt. Då "rullar" cykeln upp på stödet utan problem. Knixet är att med balans både trycka ifrån med foten samtidigt som du lyfter med handen. Jag tror att jag håller andra handen på styret, bara för balansens skull och för att hålla det still/rakt...
Jag reagerade också på att motorn inte trivs med fööör låga varv. Min har tom fått stopp mitt i en cirkulationsplats (högersväng). Vad jag har hört är det något man får leva med...?!
Att få upp cykeln på centralstödet är inte såå svårt om man väger 100kg...!
Jag brukar ställa hojjen på sidostödet och sedan trycka ner centralstödet med foten och hitta balansen på centralstödets båda ben. Efter det fördelar jag min tyngd på stödets fotstöd samtidigt som jag "lyfter"/drar bakändan uppåt med hjälp av passagerarhandtaget. Styret bör stå rakt. Då "rullar" cykeln upp på stödet utan problem. Knixet är att med balans både trycka ifrån med foten samtidigt som du lyfter med handen. Jag tror att jag håller andra handen på styret, bara för balansens skull och för att hålla det still/rakt...
Jag reagerade också på att motorn inte trivs med fööör låga varv. Min har tom fått stopp mitt i en cirkulationsplats (högersväng). Vad jag har hört är det något man får leva med...?!
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Äntligen Varadero-ägare
Grattis Monza. Nu har du tagit klivet in i XL-familjen och skaffat dig en pålitlig "pålle".
Det där med knyckig gång på låga varv gäller samtliga maskiner i Hondas XL-program. Transalp, Africa Twin och Varadero. Dock inte Nya A-Twin.
Nu har du inga motargument mot att delta på nästa års XL-träff. Ja förresten, inte årets heller.
Det där med knyckig gång på låga varv gäller samtliga maskiner i Hondas XL-program. Transalp, Africa Twin och Varadero. Dock inte Nya A-Twin.
Nu har du inga motargument mot att delta på nästa års XL-träff. Ja förresten, inte årets heller.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Äntligen Varadero-ägare
Det viktigaste är att se till att båda fötterna på stödet ligger mot marken innan du lyfter i passagerarhandtaget, härligger knepet är det inte balans så går detbinte.
jan-Olov
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Äntligen Varadero-ägare
Det viktigaste är att se till att båda fötterna på stödet ligger mot marken innan du lyfter i passagerarhandtaget, här ligger knepet är det inte balans så går detbinte.
jan-Olov
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2409
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Äntligen Varadero-ägare
Grattis till nya hojen
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Äntligen Varadero-ägare
Grattis till en fin resekompis
jokern.eu
jokern.eu
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Äntligen Varadero-ägare
En del av lågfartsproblemen beror på avgasreningen. Det sitter en lamdasond i avgasröret som man enkelt kan koppla bort. Men, då tycker avgasreningen att nåt är alldeles på tok. Vad man då gör är att man kopplar ett 325 ohms motstånd över kontakten där lambdasonden satt. Enklast och snyggast är att köpa en färdig kontakt med motståndet snyggt inmonterat. Jag köpte en lambda-eliminator på Ebay som faktiskt förbättrade lågvarvsegenskaperna. Kontakten till lambdan sitter under tanken på vänster sida. Hyfsat enkel att komma åt. Finns mer att läsa under tråden http://xl-forum.se/viewtopic.php?t=1580
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
-
- 125cc
- Inlägg: 136
- Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
- Hoj: Varadero XL1000VA-07
- Ort: Östersund
Re: Äntligen Varadero-ägare
Att få upp den på centralstödet gick ju av sig själv, bara jag hade balansen på stödbenen. Tackar för tipsen.
Tyvärr blir det till att stå över XL-träffen i år.
Är det denna https://www.ebay.com/itm/Oxygen-lambda- ... SwLzdWRJRj lambda-eliminator ni menar?
Jag har hittat ett fel på Varaderon; helljusknappen är inte 100 i funktionen men jag antar att åren gjort att omkopplaren behöver delas och rengöras, om den går att öppna utan att man bryter sönder någonting?
Tack för alla "hurrarop"
Tyvärr blir det till att stå över XL-träffen i år.
Är det denna https://www.ebay.com/itm/Oxygen-lambda- ... SwLzdWRJRj lambda-eliminator ni menar?
Jag har hittat ett fel på Varaderon; helljusknappen är inte 100 i funktionen men jag antar att åren gjort att omkopplaren behöver delas och rengöras, om den går att öppna utan att man bryter sönder någonting?
Tack för alla "hurrarop"
// //
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Äntligen Varadero-ägare
@monza
Spraya med en smörjande rostlösare av typen 5-56, och motionera knappen. Du kan få hålla på ett tag,men det brukar gå vägen till slut.
Sen ger du den ett par duschar per säsong, så står sig funktionen rätt bra.
Spraya med en smörjande rostlösare av typen 5-56, och motionera knappen. Du kan få hålla på ett tag,men det brukar gå vägen till slut.
Sen ger du den ett par duschar per säsong, så står sig funktionen rätt bra.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Äntligen Varadero-ägare
@Monza, det är precis den där kontakten jag menar. Vad man ska ha den där skruven och brickan till på bilden, vete tusan.
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
Äntligen Varadero-ägare
@JanneBoj @Monza
Skruven och brickan är för att täcka hålet i avgasröret om/när du tar bort själva lambdasonden.
Skruven och brickan är för att täcka hålet i avgasröret om/när du tar bort själva lambdasonden.
Serendipity
-
- 125cc
- Inlägg: 136
- Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
- Hoj: Varadero XL1000VA-07
- Ort: Östersund
Re: Äntligen Varadero-ägare
Tackar. Elektronik-rengöringsspray gjorde susenFibern skrev:@monza
Spraya med en smörjande rostlösare av typen 5-56, och motionera knappen. Du kan få hålla på ett tag,men det brukar gå vägen till slut.
Sen ger du den ett par duschar per säsong, så står sig funktionen rätt bra.
// //
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Äntligen Varadero-ägare
@monza
Visa gärna upp hojen i tråden "Min XL-maskin". Läs under rubriken hur trådnamnet ska formuleras.
Visa gärna upp hojen i tråden "Min XL-maskin". Läs under rubriken hur trådnamnet ska formuleras.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM