Går dåligt, tvekar, endast en cylinder?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jackiie
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 10 jan 2016, 02:20
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-01
Ort: Västerås

Går dåligt, tvekar, endast en cylinder?

Inlägg av Jackiie »

Min Varadero 2001 gick ganska konstigt med avgasknallar och tvekanden vid 5000 varv, speciellt vid hög gas. Fick veta att det kunde bero på luftfiltret som inte var bytt på ett tag, men efter dagens mek hjälpte inte det.
Första turen efteråt gick den ännu sämre. En del avgasknallar, men ännu konstigare gång än tidigare. Tvekar sjukt mycket oavsett varv, skakade/vibrerade konstigt, som att den bara gick på en cylinder, typ. Även vid tomgång betedde den sig lite konstig (trots uppnådd värme i motorn, choke av). Efter en omstart (och tankning) gick den... isch bättre, men något är uppenbarligen fel.
Vad är troligast att kolla, och vad är enklast?
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Går dåligt, tvekar, endast en cylinder?

Inlägg av Stefan »

Om den går bättre efter tankning kan väl första åtgärd vara att köra tomt och sedan tanka nytt igen, dålig soppa har ju förekommit. Nästa idé känns väl som bränslepumpen. Jag kör ju Transa, men sök lite här så hittar du hur man kopplar förbi den och testar med full tank (då ska fallhöjden från tanken räcka bra). Går den bra då kan man börja misstänka pumpen. Avgasknallar KAN ju tyda på för lite soppa i förhållande till luft...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Går dåligt, tvekar, endast en cylinder?

Inlägg av Peter »

Om pumpen är kass går den inte alls. Låter mer som nåt med förgasarna. För mycket/lite bränsle.

Skickat från luren
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Går dåligt, tvekar, endast en cylinder?

Inlägg av Fibern »

Kontrollera gummibälgarna mellan förgasare och cylinder
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Går dåligt, tvekar, endast en cylinder?

Inlägg av Jokern »

Som @Fibern är inne på.... Kolla upp gummibälgen, som sitter på förgasare, där kan du få falsk luft o det knallar i avgasen, samt lite dåligt drag i motorn.
Hände mig på min Blackbird -98 (Helt ny)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Kurvalskaren
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 22:29
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -00
Ort: Stockholm

Re: Går dåligt, tvekar, endast en cylinder?

Inlägg av Kurvalskaren »

En annan fråga som Peter svarat på i en annan tråd är att om pumpen pajar så går den inte alls. Min hoj dog och sedan startade efter ett tag. Kan pumpen gradvis börja strula eller sker det tvärt?
Användarens profilbild
Skye
125cc
125cc
Inlägg: 213
Blev medlem: lör 20 maj 2017, 00:50
Answers: 0
Hoj: XL1000 -08, LC4-98
Ort: Ryggebol
Kontakt:

Re: Går dåligt, tvekar, endast en cylinder?

Inlägg av Skye »

Upptäcktes på min gamla Selma att nån missat vid lyft och luftburk, koppla på vacuumslang. Finns även filter till dessa av lätt skumgummi som är värda att byta och dessa kan också fnurla av sig och sätta sig i förgasarna och täppa igen..

Pumpen har ingenting att göra med ojämn gång. Antingen så går pumpen eller inte. Går den inte, kommer ingen soppa fram alls..

Brytarspetsarna i pumpen slits snett och skapar en loppa och fastnar. Kan ha tur att fjädern är stark nog i brytarna när det kallnar att det släpper och pumpen snurrar.
Skriv svar