Piteå-Romsdal on Tour del 1

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Piteå-Romsdal on Tour del 1

Inlägg av Fibern »

Det blev en oförglömlig resa för tre norge-färskingar på mc. Vi tre, jag, Stefan och Bo, startade lördag morgon den 1:a aug. halv sju. Ett ösregn hade just upphört, så farhågorna om uselt väder låg tungt över oss. Det inskränkte sig till ca. en halvtimmes duggregn, vartefter det klarnade upp allt mer ju längre söderut vi åkte.
Målet för dagen var Funäsdalen och Grönländarens vandrarhem och Wärdshus.
Söndag morgon startade med en tur upp på Flatruet.
Bild Stefan och Bo (Botte)
Sedan vidare till Röros.
Bild Gamla Röros
Fortsatte vidare mot Geiranger via Dombås och Otta.
Bild Tunnelmynningen mot Stryn
Efter att Stefan varit upp till Dalsnibbas topp så begav vi oss ner mot vad som kanske är världens vackraste infart. Har någon sett nåt vackrare så säg till.
Bild
Senast redigerad av Fibern den tor 06 aug 2009, 13:15, redigerad totalt 1 gånger.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Piteå-Romsdal del 2

Inlägg av Fibern »

Övernattningen i Geiranger skedde på Fjorden Camping, ca kilometern från centrum, på södra sidan, nästan mitt för norra uppfarten. När vi just stigit upp fick vi se en jättekryssare glida in i fjorden, och lägga sig mitt för centrum. Och bara timmen senare kom nästa Lyx-åk.
Bild Det lyxar till sig
Färden ut ur Geiranger mot norr precis lika vacker, om inte vackrare, som infarten söderifrån. Då vi stannade och fotade kom en nyss avstannad mc-kille fram och sa, " I töckt väl hä hordes som Piit-båon".
(Tyckte väl det lät som Pite-bor) Han var nämligen från Blåsmark, en by strax utanför Piteå.
Bild Farväl Geiranger
Efter färjan vid Eidsdal så tog vi så Trollstigen. Man kan ju undra över hur man får ide'n till att bygga vägar på liknande ställen. Hur som helst häftig den med.
Bild Varför väg just här?
Kvällen avrundades sedan på Småöyan Camping i Bäverfjord.
Så här såg mina reskamrater ut tidigt morgonen därpå.
Bild Yrvakna resenärer.
Efter detta hemfärd via Trondheim och E6:an norrut, för att vika av mot Hattfjelldal och Tärnaby vid Trofors. En oförglömlig resa, som troligen kommer att repriseras någon gång i framtiden. Allt gick bra och vädret var toppen. Enda incidenten var när jag skulle tanka i Trondheim. Då la jag ikull hojen vid macken. Skulle sittande skjuta fram den några decimeter, och troligen kom jag åt sidostödet med hälen, varpå det vek sig. Men inga skador på varken mig eller moppe, så allt frid o fröjd.[/img]
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Vackra bilder Fibern. Även den första och sista :)
Tycker du har fångat det hela finfint

Det jag funderar. Vattenfallet på bild vid Trollstigen. Nån som vet om den funnits där tidigare. Märkte den själv i somras och tänkte att den har jag aldrig sett?!?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

V Saarela skrev:Vackra bilder Fibern. Även den första och sista :)
Tycker du har fångat det hela finfint

Det jag funderar. Vattenfallet på bild vid Trollstigen. Nån som vet om den funnits där tidigare. Märkte den själv i somras och tänkte att den har jag aldrig sett?!?
Jodå, den jokken med fall och fors finns på äldre bilder som jag sett.
Tackar för övrigt. Har en bra kamera.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

sanslöst vackert

Inlägg av jerkonetti »

Har åkt exakt samma sträcka fast med bil(suck!!) Satt och längtade efter hojen hela tiden. En av de absolut vackraste platser man kan få uppleva.
Måste dit igen!! Men på Transan denna gång...
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: sanslöst vackert

Inlägg av Fibern »

jerkonetti skrev:Har åkt exakt samma sträcka fast med bil(suck!!) Satt och längtade efter hojen hela tiden. En av de absolut vackraste platser man kan få uppleva.
Måste dit igen!! Men på Transan denna gång...
Och jag blir kanske "tvungen" åka dit igen nästa år. Med bil. Suck. För att visa familjen vad norrmännen fick förutom oljan.
Men det hindrar ju inte att göra om trippen på Ta:n om ett par år igen.
Så kom igen jerkonetti. :D
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: sanslöst vackert

Inlägg av jerkonetti »

Och jag blir kanske "tvungen" åka dit igen nästa år. Med bil. Suck. För att visa familjen vad norrmännen fick förutom oljan.
Men det hindrar ju inte att göra om trippen på Ta:n om ett par år igen.
Så kom igen jerkonetti. :D[/quote]
Åkte från Kiruna över till Narvik och E6:an ned mot Tromsö, svängde in silvervägen mot svedala igen. Den vägen var också mkt vacker. man är tvungen att åka färja dock, då E6:an bara hux flux tar slut. (Enda turen man kommer att göra med hurtigrutten?!) Rekommenderas också, dom har ett sanslöst vackert land med sjukt bra mc-vägar. Avundsjuk :evil:
"Den som ber blygt ber om ett nej"
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Piteå-Romsdal on Tour del 1

Inlägg av botte »

Nya insattser!
Det är kanske så att det är färdigkört för i år, men det är inte säkert, någon dag till med varmgrader så är det möjligt att köra igen.
Om det inte varit för att man saltar E4an så hade jag kunnat köra denna vecka, problemet med saltet är att man ser ingenting.
2- 3 grader kalt är inget hinder men saltet är ett stort hinder jag ser inget när jag kör bil heller men det är något säkrare om det inträffar något.
Men till saken var ställer vi kosan i sommar, blir det en repris till Geiranger, eller kanske Nordkap bara för att varit där?
Botte
Det är aldrig för sent att börja om!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Piteå-Romsdal on Tour del 1

Inlägg av Fibern »

Varför inte ner genom Sverige, runda Vänern i Vänersborg, upp genom Värmland och in i Norge och tillbaka till Sverige vid Sälen eller Idre? :)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Piteå-Romsdal on Tour del 1

Inlägg av jerkonetti »

Vi är några dårar som blev Ironbuttare i somras, funderar nu på nästa steg nämligen en SS2000 dvs minst 2000 miles (3218km) under 48h. Blir något att planera under mörka vinterkvällar. Kanske runda östersjön? Har någon åkt några mil i finland? Hur är vägarna där.
Norge är inte det bästa landet när man käka många mil/dygn. (Även om kvaliteten på milen i Norge slår det mesta)
"Den som ber blygt ber om ett nej"
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Piteå-Romsdal on Tour del 1

Inlägg av V Saarela »

Fibern skrev:Varför inte ner genom Sverige, runda Vänern i Vänersborg, upp genom Värmland och in i Norge och tillbaka till Sverige vid Sälen eller Idre? :)
I somras hade jag ju som resmål till Atlanthavsvägen och hamnade....vete fan men som vanligt, så var jag i Öland helt plötsigt. Körde bla runt syd Vänern och....det var väl inte så mycket att hänga i julgranen.

Jag har så här några år efteråt(kört nen några gånger) tänkt på en sak som jag först nu börjat uppskatta(liten hjärna):
Brassa ner till Helsingborg och följ kustvägen(ta god tid och njut av dom små smultronenställena) upp och hemåt istället?
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Piteå-Romsdal on Tour del 1

Inlägg av V Saarela »

jerkonetti skrev:Vi är några dårar som blev Ironbuttare i somras, funderar nu på nästa steg nämligen en SS2000 dvs minst 2000 miles (3218km) under 48h. Blir något att planera under mörka vinterkvällar. Kanske runda östersjön? Har någon åkt några mil i finland? Hur är vägarna där.
Norge är inte det bästa landet när man käka många mil/dygn. (Även om kvaliteten på milen i Norge slår det mesta)

Hejaheja!....kör hårt. Skicka mejl när ni åker så står jag och gör vågen efter E4:an :)

Finland har kanonvägar!
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Piteå-Romsdal on Tour del 1

Inlägg av jerkonetti »

Det börjar ta form lite planer. En av killarna har ett synnerligen effektivt dataprogram. Man sitter framför burken och planerar på kartan, får avstånden, mackars placering mm. Sen så överför man det till hans GPS på nått vis. (Be mig inte förklara närmare - jag är inte IBM-kompatibel) Återkommer med färdrutt senare.
Vi ska åka SMC-färjan den 5 februari över till Helsinki (för att gå på MC-mässan) och då planera klart alltihop, över ett eller två glas juice... :D
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Piteå-Romsdal on Tour del 1

Inlägg av Fibern »

botte skrev: Men till saken var ställer vi kosan i sommar, blir det en repris till Geiranger?
Botte
Stilla dig Karl-Osk..... öhh Botte. Inte väl Geiranger två år i rad? Nog för att jag gärna återvänder.
Hade det inte varit för att han trilla av pinn för fjorton år sedan, skulle jag nog tagit TA:n till brittiska öarna och Irland. För att där gå på någon konsert med gitarr-ikonen Rory Gallagher.
Bild
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Tim
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 01 jul 2007, 23:00
Answers: 0
Ort: Honda XL 1000 VA/Umeå

Re: Piteå-Romsdal on Tour del 1

Inlägg av Tim »

jerkonetti skrev:Vi är några dårar som blev Ironbuttare i somras, funderar nu på nästa steg nämligen en SS2000 dvs minst 2000 miles (3218km) under 48h. Blir något att planera under mörka vinterkvällar. Kanske runda östersjön? Har någon åkt några mil i finland? Hur är vägarna där.
Norge är inte det bästa landet när man käka många mil/dygn. (Även om kvaliteten på milen i Norge slår det mesta)
Jag har ett tips starta i Tallin åk över Warszawa, Berlin, Köpenhamn till norra infarten till Grunsunda söder om Nordmaling så har ni 3 km tillgodo.
Fina vägar men risk för privatpraktiserande poliser i Polen Har åkt den svängen mycket fina vägar tills man kommer en bit in i Polen sen är det varierande kvalite men en XL störs inte så mycket. Efter Warszawa blir det bra sen hinner man knappt tanka om man sveper upp till Köpenhamn. Att åka från Helsingfors tar minst ett dygn extra allt beror på de ryska tullarna.
Skriv svar