Dagens inköp av oljeplugg

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
pierre
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 26 dec 2015, 21:01
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Fjälkinge

Dagens inköp av oljeplugg

Inlägg av pierre »

Hoppas det här är rätt tråd. Efter problemet med den försvunna oljeplugen, som det går att läsa om i en annan tråd, så var det då dags att köpa en ny oljeplugg. Beger mig iväg till mc-handlare 1, där de efter ett tag hittar rätt hoj, och meddelar att pluggen till den här cykeln kostar 137 kr. Problemet är att den inte finns hemma, utan måste beställas. Jag börjar fundera vad det är som är så speciellt med den här pluggen, har den någon speciell extra funktion. Säger att jag får fundera på det, och åker i stället mc-handlaren inne i stan för att kolla om han har hemma. Han har en hel låda med olika storlekar på oljepluggar. Efter att ha kollat upp vilken storlek jag ska ha så plockar han fram en. Undrar givetvis vad den kostar. Får till svar att den kostar 33 kr. Jag tog två, för säkerhets skull. På plastpåsen som pluggen var i stod det Honda. Alltså ingen pirat. Man kan ju undra vad som gör att det är så stor prisskillnad. Kanske 137 kronorspluggen kan något som inte 33 kronorspluggen kan, t ex baka.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Dagens inköp av oljeplugg

Inlägg av Fibern »

Grattis till billig plugg, även om den är mindre "kunnig" än den dyra. :)
33spänn, det lät billigt för en Honda-originaldel.

Det blir ungefär som när jag hade tappat siktet (det bakre, siktbladet) på älgstudsaren under jakt. Detta hände 1982. Jag fick tips om en pensionerad vapensmed i Skellefteå. Åkte dit dagen därpå och visade upp vapnet för den kanske 70-årige mannen. Han hummade ett par gånger och började sen leta i några sortimentlådor. Till slut såg han nöjd ut, borrade ur den avbrutna lilla justerskruven och monterade dit nytt sikte. Jag som förberett mig på att tömma plånboken, eller några hundringar, frågade vad han ville ha.
Då grubblade han en stund och sa, -"Får jag 125 kronor" Täckte väl på sin höjd vad Wiliamsiktet kostade.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
pierre
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 26 dec 2015, 21:01
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Fjälkinge

Re: Dagens inköp av oljeplugg

Inlägg av pierre »

Ja, ibland har man tur. Det märkliga är att den första mc-handlaren som är stor, butiken alltså, inte erbjöd någon plugg överhuvudtaget. Det är en vanlig 15 mm oljeplugg, som tydligen många cyklar har. Jag tyckte att den plugg jag köpte såg likadan ut som den som suttit där tidigare, och den verkar fungera lika bra. Den var väl inte specifikt till en Varadero, utan kanske till en äldre hoj med billigare delar. Jag är i alla fall glad att jag körde till den andra butiken. Kollade du vad glaset, och bytet, skulle kosta i en jaktbutik.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Dagens inköp av oljeplugg

Inlägg av Fibern »

Nej, det var inte ett kikarsikte, utan fasta riktmedel. Men det kändes att gubben ställde upp, inte för att tjäna pengar, utan för att han tyckte om sitt gamla värv.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Dagens inköp av oljeplugg

Inlägg av Jan-Olov »

Jag köpte på biltema efter ha slarvar bort min.
jan-Olov
pierre
50cc
50cc
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 26 dec 2015, 21:01
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Fjälkinge

Re: Dagens inköp av oljeplugg

Inlägg av pierre »

Frågade på biltema, men fick svaret att de inte hade några.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 678
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Dagens inköp av oljeplugg

Inlägg av Jan-Olov »

Ta gamla pluggen med dig och jämför personalen vet inte allt. Eller mät o köp flera, det går bra att återlämna.
jan-Olov
Skriv svar