Funderingar...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- Barnvagn
- Inlägg: 6
- Blev medlem: lör 03 jun 2017, 13:50
- Hoj: Varadero XL1000VA -07
- Ort: Östersund
Funderingar...
Halloj!
Vet ej om jag är på helt rätt ställe med mina funderingar nu,
men ni åker ju Varadero så jag är ju inte helt fel.
Har några funderingar som jag inte hittat någon tråd om.
Hade en Honda Dominator ett par år,
men jag gillade den inte pga att det kändes som jag alltid hade fel växel i.
Antigen hackade den och ryckte och slet i kedjan, och växlade jag ner så kändes det
som jag hade för låg växel i.
Nu har jag köpt en Varadero -07 och upplever precis samma sak.
Måste man hålla sig över 3500 rpm för att den ska gå bra..?
Har åkt V-twin förut (Bla Yamaha Bulldog) och aldrig kännt detta.
Den gick det att tuffa runt på tomgångsvarv med...
Har även en XJR 1300, och den går det inte att ha "fel" växel i.
Den drar ju som en elmotor oavsett varv, och jag har haft den ett tag och det är ju förstås
den jag ofrånkomligt jämför med.
Sen har jag problem vid långsam körning, typ vid kö...
Vinglar ju som ett fyllo, vilket jag aldrig upplevt förut (på hoj).
Men uppe i hastighet går den ju som tåget...
Är allt detta en vanesak, har jag fel i huvudet eller har jag fel på hojen?
Har kört ca 50 mil på Varaderon och funderar faktiskt på att sälja den.
M v h Snösnabben
Vet ej om jag är på helt rätt ställe med mina funderingar nu,
men ni åker ju Varadero så jag är ju inte helt fel.
Har några funderingar som jag inte hittat någon tråd om.
Hade en Honda Dominator ett par år,
men jag gillade den inte pga att det kändes som jag alltid hade fel växel i.
Antigen hackade den och ryckte och slet i kedjan, och växlade jag ner så kändes det
som jag hade för låg växel i.
Nu har jag köpt en Varadero -07 och upplever precis samma sak.
Måste man hålla sig över 3500 rpm för att den ska gå bra..?
Har åkt V-twin förut (Bla Yamaha Bulldog) och aldrig kännt detta.
Den gick det att tuffa runt på tomgångsvarv med...
Har även en XJR 1300, och den går det inte att ha "fel" växel i.
Den drar ju som en elmotor oavsett varv, och jag har haft den ett tag och det är ju förstås
den jag ofrånkomligt jämför med.
Sen har jag problem vid långsam körning, typ vid kö...
Vinglar ju som ett fyllo, vilket jag aldrig upplevt förut (på hoj).
Men uppe i hastighet går den ju som tåget...
Är allt detta en vanesak, har jag fel i huvudet eller har jag fel på hojen?
Har kört ca 50 mil på Varaderon och funderar faktiskt på att sälja den.
M v h Snösnabben
-
- 125cc
- Inlägg: 200
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
- Hoj: Varadero XL1000-04
- Ort: Varekil
- Kontakt:
Re: Funderingar...
Hej, och välkommen hit!
Jag köpte min Varadero förra sommaren och jag känner igen din "Dominator-beskrivning". Min Varadero (03:a) beter sig också så. Samma sak med en 10:a jag provkörde nyligen så min slutsats är att dom är lite "bråkiga" under 3000 rpm. Men jag är som sagt ganska ny i Varadero-sadeln så jag har inte jättemycket att jämföra med. Minns inte om jag upplevde att Transalpen jag hade 03-04 betedde sig så också.
Du kommer säkert att få fler svar inom kort. Det här är ett forum med en väldigt aktiv kärntrupp med flera rutinerade Varaderoägare.
Jag köpte min Varadero förra sommaren och jag känner igen din "Dominator-beskrivning". Min Varadero (03:a) beter sig också så. Samma sak med en 10:a jag provkörde nyligen så min slutsats är att dom är lite "bråkiga" under 3000 rpm. Men jag är som sagt ganska ny i Varadero-sadeln så jag har inte jättemycket att jämföra med. Minns inte om jag upplevde att Transalpen jag hade 03-04 betedde sig så också.
Du kommer säkert att få fler svar inom kort. Det här är ett forum med en väldigt aktiv kärntrupp med flera rutinerade Varaderoägare.
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Funderingar...
Hej snösnabben. Nu har ju jag en 01:a med förgasare så den kanske inte uppför sig likadant. Men jag upplever inga såna problem du har. Under 2000 varv protesterar den lite. Jag saknar en sjätte växel. Just balansen när det går sakta tycker jag den är mycket bättre än Transalpen jag hade tidigare.
Jag tror det är en vanesak. Du har ju erfarenhet från andra hojar och alla beter sig olika. En del egenskaper gillar man och andra inte. Ge den ett tag till innan du säljer den. Varaderon har många fördelar
Skickat från luren
Jag tror det är en vanesak. Du har ju erfarenhet från andra hojar och alla beter sig olika. En del egenskaper gillar man och andra inte. Ge den ett tag till innan du säljer den. Varaderon har många fördelar
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Funderingar...
Jag lägger väl mig också i diskussionen, fastän jag ingen Varadero har eller har kört.
Yamaha XRJ tycker jag vi kan utesluta som jämförelseobjekt. Mycket volym och 4 cylindrar. Dominatorns encylindriga motor är ju en typisk sådan "hackare. Som precis som Transalp och Africa Twin är lite väl högväxlade på ettan. Precis som Peter beskriver, borde de ha 6 växlar.
Varför Varaderon beter sig så undrar jag då. Bulldoggen lever kanske gott på större volym, då den också är 5-växlad.
Som jämförelse kan vi ju ta ny Affen. 1000 cc och paralelltwin. Den har visserligen 6 vxl. men går som en smörkniv i solvarmt smör, även på lågt varvtal.
Kan det ha med olika insprutningsteknik att göra?
Yamaha XRJ tycker jag vi kan utesluta som jämförelseobjekt. Mycket volym och 4 cylindrar. Dominatorns encylindriga motor är ju en typisk sådan "hackare. Som precis som Transalp och Africa Twin är lite väl högväxlade på ettan. Precis som Peter beskriver, borde de ha 6 växlar.
Varför Varaderon beter sig så undrar jag då. Bulldoggen lever kanske gott på större volym, då den också är 5-växlad.
Som jämförelse kan vi ju ta ny Affen. 1000 cc och paralelltwin. Den har visserligen 6 vxl. men går som en smörkniv i solvarmt smör, även på lågt varvtal.
Kan det ha med olika insprutningsteknik att göra?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2359
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Funderingar...
@Snösnabben
Sätter du dit ett K&N filter eller öppnare rör kommer den gå mycket snällare på låga varv.
Öppna rör kostar ju en slant män kostnaden på ett K&N filter har du tjenat inn vid andra filterbyte.
NB. Gör du båda finns risken att hojen behöver mappas om. (Bara en av dom = inga problem)
Jag har också en 07 med GPR rör och K&N och behövde inte mappa. (Kanske jag hade tur)
http://39833.shop.textalk.se/luftfilter ... -2003-2012
Välkommen hit förresten
Sätter du dit ett K&N filter eller öppnare rör kommer den gå mycket snällare på låga varv.
Öppna rör kostar ju en slant män kostnaden på ett K&N filter har du tjenat inn vid andra filterbyte.
NB. Gör du båda finns risken att hojen behöver mappas om. (Bara en av dom = inga problem)
Jag har också en 07 med GPR rör och K&N och behövde inte mappa. (Kanske jag hade tur)
http://39833.shop.textalk.se/luftfilter ... -2003-2012
Välkommen hit förresten
Let's be careful out there
- RBDive
- Trehjuling
- Inlägg: 14
- Blev medlem: sön 26 feb 2017, 09:29
- Hoj: Varadero XL1000 -08
- Ort: Uddevalla
Re: Funderingar...
Fyller också på här.. Har en sex växlad - 08 och upplever samtliga fenomen du beskriver. Minst sagt irriterande.
Mvh Steve Hallsten
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Mvh Steve Hallsten
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
- Barnvagn
- Inlägg: 6
- Blev medlem: lör 03 jun 2017, 13:50
- Hoj: Varadero XL1000VA -07
- Ort: Östersund
Re: Funderingar...
Tackar för svar!
Då är nog allt som det ska... åtminstone med hojen iaf.
Tycker bara att det är ett jävla växlande hela tiden för att göra Varaderon nöjd,
och eftersom jag har äger hojen så tycker jag faktiskt att det är upp till Varaderon att göra mig nöjd...
Men jag tror redan jag börjar vänja mig lite.
Nu måste jag börja titta efter nya däck,
och jag såg att det fanns några trådar på forumet att gå igenom.
Däcken är slut, och om jag släpper styret så börjar den att vobbla.
Måste väl bero på däcken, för så ska den väl inte göra..?
M v h Snösnabben
Då är nog allt som det ska... åtminstone med hojen iaf.
Tycker bara att det är ett jävla växlande hela tiden för att göra Varaderon nöjd,
och eftersom jag har äger hojen så tycker jag faktiskt att det är upp till Varaderon att göra mig nöjd...
Men jag tror redan jag börjar vänja mig lite.
Nu måste jag börja titta efter nya däck,
och jag såg att det fanns några trådar på forumet att gå igenom.
Däcken är slut, och om jag släpper styret så börjar den att vobbla.
Måste väl bero på däcken, för så ska den väl inte göra..?
M v h Snösnabben
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Funderingar...
Att den vobblar är säkert för att däcken är slitna. Så det gör nog gott att få dom bytta
Skickat från luren
Skickat från luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Funderingar...
Jag hade samma fenomen på min Varadero tidigare. Bytte framdäck och vips gick den hur stabilt som helst, även "handsfree"
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 125cc
- Inlägg: 200
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
- Hoj: Varadero XL1000-04
- Ort: Varekil
- Kontakt:
Re: Funderingar...
Kan bara konstatera att lågvarvsegenskaperna på min hoj har blivit avsevärt trevligare efter servicen förra veckan. Nya stift och nytt luftfilter gjorde susen! Luftfiltret var mer än lovligt skitigt så antagligen är det de som är mest bidragande till den trevligare gången. Sen är den fortfarande lite "ryckig" vid riktigt låg fart som tex kökörning men jag tycker nog att även i det läget är den betydligt "snällare" nu.
Re: Funderingar...
Gött att höra att den blivit bättre. Jag ska också göra en service med stift och luftfilter, så det är väl bara att hoppas på samma resultat, även om den går rätt hyfsat nu med.
Re: Funderingar...
Om jag inte missminner mig så plockar man gärna bort lambdasonden och monterar ett fast motstånd i kontakten istället, detta motverkar ryckigheten på låga varv.
Enligt ett annat forum, "Got one fitted --main reason to smooth the throttle response and steady up the low speed
running----it works --".
http://www.ebay.co.uk/itm/Oxygen-lambda ... 1000004602
Själv tyckte jag även om att gå ner en kugge på framdrevet, gjort på dom flesta hojar jag ägt och blir mycket bättre botten/mellanreigister.
Enligt ett annat forum, "Got one fitted --main reason to smooth the throttle response and steady up the low speed
running----it works --".
http://www.ebay.co.uk/itm/Oxygen-lambda ... 1000004602
Själv tyckte jag även om att gå ner en kugge på framdrevet, gjort på dom flesta hojar jag ägt och blir mycket bättre botten/mellanreigister.
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Funderingar...
Jag håller med Jimmy.s. Jag ryckte ut lamdasondskontakten och satte dit en eliminator (bara ett 330 ohms motstånd monterat i en kontakt) och hojen blev sååå mycket trevligare på låga varv. Värt varenda spänn.
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
-
- 125cc
- Inlägg: 200
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
- Hoj: Varadero XL1000-04
- Ort: Varekil
- Kontakt:
Re: Funderingar...
Det där får jag ta och kika på när uthuset är klart. Nu har det bygget 1:a prioritet så att jag får det vädertätt innan nästa regn.
-
- 125cc
- Inlägg: 200
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
- Hoj: Varadero XL1000-04
- Ort: Varekil
- Kontakt:
Re: Funderingar...
@JanneBoy
Nu har jag fått hem ett sån där motstånd till lamdasondkontakten, men var sjutton sitter den?
Nu har jag fått hem ett sån där motstånd till lamdasondkontakten, men var sjutton sitter den?
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Funderingar...
Vicka up tanken. Lossa kontakten som sitter på vänster sida i den där gummihandsken och sätt dit motståndet istället.
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
-
- 125cc
- Inlägg: 200
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
- Hoj: Varadero XL1000-04
- Ort: Varekil
- Kontakt:
Re: Funderingar...
OK! Tack! Får kolla på det i helgen.
- zodiak06
- 125cc
- Inlägg: 192
- Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
- Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Funderingar...
Gjorde precis den operationen efter samma tendenser som beskrivs ovan. En helt ny motorcykel. Lycka till och hoppas du blir fortsatt nöjd med den bästa cykeln i världen.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
-
- 125cc
- Inlägg: 200
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
- Hoj: Varadero XL1000-04
- Ort: Varekil
- Kontakt:
Re: Funderingar...
Nu har jag kikat under tanken.
Är det i det där halvtransparanta skyddet kontakten finns?
Och i så fall, vilken av kontakterna är det?
Den enda jag tycker stämmer i formen är den svarta vid min tumme, och den var inte ihopkopplad med någon annan kontakt.
Om det nu inte är här jag hittar kontakten, ja då behöver jag mer hjälp för att hitta den.
Är det i det där halvtransparanta skyddet kontakten finns?
Och i så fall, vilken av kontakterna är det?
Den enda jag tycker stämmer i formen är den svarta vid min tumme, och den var inte ihopkopplad med någon annan kontakt.
Om det nu inte är här jag hittar kontakten, ja då behöver jag mer hjälp för att hitta den.
Funderingar...
Följ kabeln från lambdasonden som sitter i avgasröret under hojen.
Hittar du kabeln så hittar du kontakten.
Hittar du kabeln så hittar du kontakten.
Serendipity