Daylight Running Light
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Daylight Running Light
@TransAlp Äby, jag har sagt det tidigare - jag kan hjälpa dig Ta med dig prylarna och hojen in till Gävle så fixar vi det där
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Daylight Running Light
Att säkra el-kopplingar mot fukt på en hoj tycks mig en aning överdrivet. Visst, tändlåset bör ju vara relativt skyddat, då det är lite bökigt komma åt kanske.
Men jämför med bilar. Massor av el-kopplingar bara i ett motorrum. Visserligen med kortslutningsskyddade kontakter, men inte tätade.
Och dessa körs året runt, vintertid i salt-laken, som trafikverket tycks vara så förtjust i.
Varför skulle inte en hoj klara av vanliga kontakter. Det är naturligtvis inget fel i att skydda dem så bra som möjligt, men enkla monteringar med eftertanke, fungerar lika bra i de flesta fall. Hur få dem täta? Kladda lim eller tätningsmassa runt varje kabelingång? En dosa är ju bra, men inte behöver den tätas.
Bäst är ju att ha dem lättåtkomliga, bakom sidokåpa eller under sadel exempelvis. Då är det lätt att komma åt för eventuell åtgärd, som spraya kontaktmedel, kontroll etc.
Jag har kört fyra år med Transalpens påmonterade signalhorn och DRL, med vanliga flatstift utan problem och nu drygt en säsong med Affen på samma villkor.
Uttag till DRL:arna under frontkåpan och strömbrytare i underkant av vindrutans insida, sån här där man kan se marken bredvid styrlagret.
Men jämför med bilar. Massor av el-kopplingar bara i ett motorrum. Visserligen med kortslutningsskyddade kontakter, men inte tätade.
Och dessa körs året runt, vintertid i salt-laken, som trafikverket tycks vara så förtjust i.
Varför skulle inte en hoj klara av vanliga kontakter. Det är naturligtvis inget fel i att skydda dem så bra som möjligt, men enkla monteringar med eftertanke, fungerar lika bra i de flesta fall. Hur få dem täta? Kladda lim eller tätningsmassa runt varje kabelingång? En dosa är ju bra, men inte behöver den tätas.
Bäst är ju att ha dem lättåtkomliga, bakom sidokåpa eller under sadel exempelvis. Då är det lätt att komma åt för eventuell åtgärd, som spraya kontaktmedel, kontroll etc.
Jag har kört fyra år med Transalpens påmonterade signalhorn och DRL, med vanliga flatstift utan problem och nu drygt en säsong med Affen på samma villkor.
Uttag till DRL:arna under frontkåpan och strömbrytare i underkant av vindrutans insida, sån här där man kan se marken bredvid styrlagret.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 125cc
- Inlägg: 200
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
- Hoj: Varadero XL1000-04
- Ort: Varekil
- Kontakt:
Re: Daylight Running Light
Placera dina elkopplingar på en plats där dom inte utsätts för direkt vattensprut. Det räcker gott. Jag placerade min säkringsdosa, minusplint och relä under sadeln där Honda nog tänkt att man skall förvara ett bygellås.
Använd antingen kabelskor som du löder ihop med kablarna eller kabelskor med krympslang med lim på insidan. Detta för att inte kablarna skall "krypa ur" kabelskorna med tiden. Kabelskorna jag använt är inköpta på Biltema.
På Biltema hittar du även kabelstrumpa, krympslang och relä. Strumpan skyddar kablarna från nötningsskador och krympslangen ger snygga avslut på kabelsstrumpan, och håller den på plats.
Säkringsboxen och kopplingsplinten är köpt på Seasea (båttillbehör).
Biltema: Kabelskor, Kabelstrumpa, Krympslang, Relä
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033524/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033521/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000034098/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000035542/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017796/
Seasea (Båttillbehör): Säkringsbox, Kopplingsplint
https://www.seasea.se/säkringsbox-4-säkringar
https://www.seasea.se/kopplingsplint-6x95mm
Använd antingen kabelskor som du löder ihop med kablarna eller kabelskor med krympslang med lim på insidan. Detta för att inte kablarna skall "krypa ur" kabelskorna med tiden. Kabelskorna jag använt är inköpta på Biltema.
På Biltema hittar du även kabelstrumpa, krympslang och relä. Strumpan skyddar kablarna från nötningsskador och krympslangen ger snygga avslut på kabelsstrumpan, och håller den på plats.
Säkringsboxen och kopplingsplinten är köpt på Seasea (båttillbehör).
Biltema: Kabelskor, Kabelstrumpa, Krympslang, Relä
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033524/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033521/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000034098/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000035542/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017796/
Seasea (Båttillbehör): Säkringsbox, Kopplingsplint
https://www.seasea.se/säkringsbox-4-säkringar
https://www.seasea.se/kopplingsplint-6x95mm
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Daylight Running Light
Jäklars!! Det var snyggt och prydligt!! Ordning och reda.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Daylight Running Light
Ja, det var riktigt stiligt Med en dokumentation till det hela, blir det ju jätteenkelt att felsöka om oturen skulle vara framme. Snyggt jobbat!
Annars är det nog lite som Fibern skriver, att vi lite till mans är lite väl nojiga och gärna vill göra sakerna mer vattentäta än vad som egentligen behövs, ofta betydligt mer än alla originalkopplingar. Trots allt, rent vatten är en dålig ledare vid 12 volt, det är först med salt i som det börjar hända grejer. Men, när man ändå håller på, så känns det ju oftast bättre att göra det ordentligt, vi ska ju trots allt inte serieproducera våra lösningar. Och fler än jag har väl fått reda ut amatörmässiga/klantigt gjorda elkopplingar i fordon vi köpt begagnade
Annars är det nog lite som Fibern skriver, att vi lite till mans är lite väl nojiga och gärna vill göra sakerna mer vattentäta än vad som egentligen behövs, ofta betydligt mer än alla originalkopplingar. Trots allt, rent vatten är en dålig ledare vid 12 volt, det är först med salt i som det börjar hända grejer. Men, när man ändå håller på, så känns det ju oftast bättre att göra det ordentligt, vi ska ju trots allt inte serieproducera våra lösningar. Och fler än jag har väl fått reda ut amatörmässiga/klantigt gjorda elkopplingar i fordon vi köpt begagnade
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 125cc
- Inlägg: 200
- Blev medlem: tor 28 jul 2016, 21:35
- Hoj: Varadero XL1000-04
- Ort: Varekil
- Kontakt:
Re: Daylight Running Light
Tack!
Från vänster på första bilden, värmehandtag, DRL, extraljus och GPS+kommande 12v-uttag.
En sak till!
Anledningen till att jag valt att ha relä till samtliga inkopplingar (även GPS/12v) är att genom att ta styrströmmen till reläna från i mitt fall halvljuset (som bara funkar med tändningen tillslagen) är att jag då aldrig riskerar att batteriet dras ur om jag tex glömmer att slå av värmehandtagen. Strömmatning för själva driften av tillbehören tas däremot direkt från batteriet (kabeln som är ansluten i säkringsboxens kortsida).
Från vänster på första bilden, värmehandtag, DRL, extraljus och GPS+kommande 12v-uttag.
En sak till!
Anledningen till att jag valt att ha relä till samtliga inkopplingar (även GPS/12v) är att genom att ta styrströmmen till reläna från i mitt fall halvljuset (som bara funkar med tändningen tillslagen) är att jag då aldrig riskerar att batteriet dras ur om jag tex glömmer att slå av värmehandtagen. Strömmatning för själva driften av tillbehören tas däremot direkt från batteriet (kabeln som är ansluten i säkringsboxens kortsida).
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Daylight Running Light
Har köpt ett par med Cree u5 lampor med switch.
183kr från ebay: http://www.ebay.com/itm/122478982541?_t ... EBIDX%3AIT
Kommer väl om någon vecka.
Såg att de har tre olika lyslägen: High beam, low beam och strobe. Ska tydligen vara rätt lätt att ta bort low beam och strobe så man bara har high beam.
Tänkte jag skulle tipsa om någon funderat på att skaffa något men tyckt det är för dyrt.
183kr från ebay: http://www.ebay.com/itm/122478982541?_t ... EBIDX%3AIT
Kommer väl om någon vecka.
Såg att de har tre olika lyslägen: High beam, low beam och strobe. Ska tydligen vara rätt lätt att ta bort low beam och strobe så man bara har high beam.
Tänkte jag skulle tipsa om någon funderat på att skaffa något men tyckt det är för dyrt.
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Daylight Running Light
Hm..2x125 W.....hoppas generatorn pallar det...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Daylight Running Light
Då XL 600 mellan -94-99 årsmodeller har 310 watts generator, kommer din att med helljus, parkering och skyltbelysning och dina nyinköpta, dra ca. 340W.
Räknat på följande. Huvudlykta 55/60W. Parkering fr. o. bak/skylt 15W. Instrument ca. 13W. Ca. 96W standard. Lägg till 2x125W.
Du kommer att få problem med batteriladdning med dessa påslagna. Varför inte LED-lampor med betydligt lägre effekt?
U5 lampan är väl från början en projektorlampa, om jag inte misstar mig. Fungerar säkert utmärkt som extraljus, men kanske inte som DRL, då dessa inte får blända.
Att använda som hel- och halv-ljus, om high/low beam fungerar så, är ju dessutom högt över den effekt vi får ha på fordon i Sverige.
Räknat på följande. Huvudlykta 55/60W. Parkering fr. o. bak/skylt 15W. Instrument ca. 13W. Ca. 96W standard. Lägg till 2x125W.
Du kommer att få problem med batteriladdning med dessa påslagna. Varför inte LED-lampor med betydligt lägre effekt?
U5 lampan är väl från början en projektorlampa, om jag inte misstar mig. Fungerar säkert utmärkt som extraljus, men kanske inte som DRL, då dessa inte får blända.
Att använda som hel- och halv-ljus, om high/low beam fungerar så, är ju dessutom högt över den effekt vi får ha på fordon i Sverige.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Daylight Running Light
Det är i för sig sant att de inte ska användas som DRL ljus. Tänkte lite fel först..
Lär väl skaffa ordentliga DRL ljus att ha också så får dessa bara vara för helljus och kvälls körning
Däremot gällande hur mycket de drar, så är det faktiskt LED lampor och drar bara 15W styck. Men med ett ljus motsvarande 125W
Har sett en del med Transalps, 94-99års modeller som har just dessa lysen.
Kanske köpa två såna här och fästa neråt riktade på motorbågarna?
http://www.ebay.com/itm/8LED-DRL-Car-Li ... bd&vxp=mtr
Lär väl skaffa ordentliga DRL ljus att ha också så får dessa bara vara för helljus och kvälls körning
Däremot gällande hur mycket de drar, så är det faktiskt LED lampor och drar bara 15W styck. Men med ett ljus motsvarande 125W
Har sett en del med Transalps, 94-99års modeller som har just dessa lysen.
Kanske köpa två såna här och fästa neråt riktade på motorbågarna?
http://www.ebay.com/itm/8LED-DRL-Car-Li ... bd&vxp=mtr
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Daylight Running Light
Ja det var ju en helt annan sak. Ser nu att jag missade den delen senast. Då är det ju inga problem för generatorn.
Däremot tar jag 125 watts ljuseffekt med en , nej två nypor salt. Fast det kanske är av underordnad betydelse.
Däremot tar jag 125 watts ljuseffekt med en , nej två nypor salt. Fast det kanske är av underordnad betydelse.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Troberg
- 50cc
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 09 mar 2017, 10:02
- Hoj: XL 600V Transalp -98
- Ort: Stockholm
Re: Daylight Running Light
Allt från Ebay får man ta med några nypor salt. Framförallt när det står något om ljuseffekter
Men enligt diverse videos jag sett så ger de ändå ett hyfsat ljus, även om lite mer spot än spritt.
Men för priset så går det ju inte att klaga oavsett, hehe
Men enligt diverse videos jag sett så ger de ändå ett hyfsat ljus, även om lite mer spot än spritt.
Men för priset så går det ju inte att klaga oavsett, hehe
Re: Daylight Running Light
Tänkte väl det också... 125 W LED Det låter unikt 15 W låter betydligt rimligare, och ställer du dem rätt och kör low beam dagtid, tror jag väl ingen säger något. Se bara till att du kan släcka dem vid behov. Hur low beam funkar i mörker... ja, det lär du ju märka, bländar dom så brukar nog folk blända tillbaka
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen