Körning i grupp

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Körning i grupp

Inlägg av Stefan »

<Flyttat från "Uppsnack till 2017 års XL-träff">

Jag får väl kliva på och ge min syn på saken. Först av allt, jag vill inte säga emot något av ovan sagda. Men, eftersom Fibern gärna hänvisar till Kapellskär...

Som jag ser det, finns det två varianter av gruppkörning.

Den ena, och sannolikt vanligaste, är då att man håller ihop gruppen och anpassar farten så att alla hinner med och trivs med tempot. Det är helt OK för mig, jag har både åkt och lett den typen av utflykter. Jag kan dock tycka att den passar bäst med relativt få deltagare, typ 5-8 hojar. Och i det fallet är väl ledarens uppgift att hålla koll bakåt. Men, det är också varje deltagares plikt att hålla koll på hojen bakom sig! På det sättet kommer ett eventuellt problem, t.ex. att hojen bakom mig får motorstopp, att hyggligt snart fortplantas till täten, och hela gänget väntar in hojen som föll ifrån, och om det dröjer kollar upp vad som gått fel.

Men, det finns ett annat sätt också. Nämligen att den som har koll på vägvalet och gärna står på lite, tar täten och öser på i sitt tempo, men sedan väntar in hela gruppen vid nästa vägskäl eller tveksamhet om vägvalet. Kör man på det viset, kommer snart alla att hitta sin plats i gruppen och köra i ett tempo som passar "henom" (säger man så för att vara PK numera?) Denna variant tyckte jag också passade väldigt bra med en större grupp. Lite beroende på typ av vägar och körning så klart. Det bör ju inte vara särskilt långt mellan vägskäl eller andra stoppställen heller, då kan det bli alltför långa avstånd i gruppen.

Jag har själv några gånger kört utifrån den taktiken, och haft riktigt goa turer. Och som sagt, man hittar snart sin plats i ledet och det tempo som passar en bäst. Dock antar jag att den varianten inte passar alla, och jag kan säkert ha missat att nå fram till alla om att jag ämnade använda mig av den, så där finns ju en potential för förbättring.

Sedan finns ju så klart den närmast geniala form som Skye har kört på våra fjelläventyr *thumb_up* :clap Grupper om 3-4 hojar som startar med lite mellanrum och kör en GPS-rutt med inlagda stopp och uppgifter på (oftast) lämpliga avstånd. Då blir det ju riktigt skön körning i små grupper, och om gruppen bakom vill köra raskare, släpper man bara förbi dem vid nästa stopp. Helt lysande, men ett större arrangemang som kräver förberedelser, och att minst 1-2 i gruppen faktiskt har en GPS. Men, som sagt, riktigt bra hojkörning :rock-on

Jag kan väl tycka att alla varianter funkar (även om inget går upp mot ett litet, samkört gäng där alla kör på likartat sätt), men jag tror att det är viktigt att alla är överens och medvetna om vilken variant som gäller för dagens repa, åtminstone om man är fler än 5-6 stycken.Så, det var nog som sagt där jag missade Fibern lite, ledsen för det :oops: Och, alla gillar vi olika varianter och olika tempon, så är det ju bara.

Nåväl, bara min lilla åsikt, "my two cents"...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Uppsnack XL-M #6 2017

Inlägg av Ralf-FIN »

Vettiga poänger Stefan.

Skulle kort sammanfatta såhär:
- Är man 3-4 så går det att stå på och ändå hålla bra flyt i körningen
- Är man 5-10 och vill hålla ihop konvojen så krävs det att man har uppsikt bakåt och att man undviker ryck för att hålla flyt
- Är man fler så rör man sig framåt smidigast om man delar på sig i mindre grupper

MEN... allt fungerar om man inte har överdrivet bråttom och att man håller ett öga på GPSen så att man vet hur lång sträcka man har framför sig till nästa stopp eller liknande, typ tätort eller sväng till annan väg.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Uppsnack XL-M #6 2017

Inlägg av Nesse »

Det kan ju finnas lite olika poänger med att köra i kortege också. När jag kör med VTX-gänget på vår egen träff håller vi ihop hela gänget på turen, det kan vara så många som upp till 50 hojar. Men då krävs det också en annan typ av planering med "ledare", "kökarl" och "hjälpredor" där man är flera som kan rutten. Det är riktigt kul att åka kortege med det gänget för det flyter på fint vid korsningar och rondeller tack vare systemet med hjälpredor som "bromsar upp" trafiken innan korsningar, avfarter och i rondeller (cirkulationsplatser) så att hela gänget kan köra igenom enkelt utan stopp...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Uppsnack XL-M #6 2017

Inlägg av Stefan »

Jo, Nesse, det är en variant det också. Men, som du säger då blir det ju också ett större arrangemang, där det behövs en del funktionärer. Sedan hjälper det ju till om bilisterna också accepeterar att vänta på t.ex. en lång kolonn där hojarna egentligen har väjningsplikt. Kanske inte helt lätt runt tokholmen...

Jag har varit med i kolonnen som körs från Kristinehamn varje påsk en gång. där hade man poliseskort ut ur sta'n, och det lär ju underlätta. Men annars får jag erkänna att jag är måttligt road av den typen av körning. Men, många gillar det ju bättre, så jag kan bara tala för mig själv. Jag kan/vill då inte säga att att det ena eller andra sättet alltid är bäst, det beror ju helt på gruppen och tillfället. Olika metoder passar bättre vid olika tillfällen och i olika sällskap. Se bara på Mälaren runt i mina hemtrakter, de brukar ju bli några stycken :) Och även om jag inte gärna kör det, så verkar ju eventet tilltala och passa många. Alla är och tycker vi olika, det är vad som gör oss unika *thumb_up* :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Körning i grupp

Inlägg av Fibern »

Jag tog mig dessutom friheten att ändra rubriken Stefan.

Jag är ingen vän av att köra i stora sällskap. Två-tre stycken är trevligast. Har provat åka med allt från ett tiotal till 7-800. :shock: Detta med den stora 1:a-majrundan, som går runt Piteå - Luleå - Boden - Älvsbyn och tillbaka till Piteå, varje första maj. Den är ju lite speciell, just på grund av att den samtidigt är en manifestation, signerad SMC, för att synliggöra motorcyklisterna i trafiken.
Har åkt 4 gånger tillsammans med Skellefteås HD-klubbs så kallade "Tisdagsträffen". Där bjuds det in till körning varje tisdag under sommaren. Allt mellan ca. 20, till 150-170 ekipage. Deras körningar har dock den fördelen, att vid varje tur har man ett mål där fika serveras. Sedan är återfärden fri, för de som vill. Och ibland hittar de på ett speciellt mål, som berget Vithatten vi besteg i somras, vilket jag också återgav här på forumet.

Men för övrigt tycker jag inte det ger mig något speciellt med stora grupper. Mina mål vill jag styra själv, liksom farten. Ser jag nåt intressant kan jag stanna och undersöka eller fotografera. Impulsivt sticka av på mindre vägar etc.
Vid körning mot mål typ våra träffar, har gruppkörning däremot viss fördel. Som i årets där lokala guider styr kosan för en mindre grupp.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Anders J.
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 05 dec 2011, 13:08
Answers: 0
Hoj: Varadero, KTM
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Körning i grupp

Inlägg av Anders J. »

Bästa sättet vid grusåkning (småvägar, traktorvägar, mm. utan skyltar men med många vägval och korsningar) tycker jag är det sk. rotationssystemet:

"Ni som kört en del grusväg i grupp vet säkert att det kan bli ganska långa stopp ibland och dåligt flyt när snabbare förare skall vänta in de övriga i korsningar. För att få bättre flyt och kunna utnyttja tiden till mc-körning istället för väntan så kör vi med rotationssystemet.
Det fungerar så här:
Gruppen har en gruppledare och en siste man (köchefen) som känns igen på likadana fluorescerande västar.
När gruppledaren kommer till en vägkorsning där osäkerhet om vägval kan råda ger han tecken åt tvåan i gruppen som åker åt sidan och stannar i körriktningen. Gruppledaren bara fortsätter att köra. Allt eftersom övriga passerar tvåan visar han åt vilket håll övriga skall svänga och när köchefen närmar sig åker tvåan iväg. Köchefen åker alltid sist. När nästa korsning kommer så markerar gruppledaren åt den nya tvåan att vänta in köchefen, osv.
På det här sättet så blir tempot och flytet mycket bättre eftersom endast en person behöver stanna vid korsningar, övriga bara kör på. Gruppdeltagarna får dessutom hela tiden växla position i gruppen.
Gruppledaren stannar då och då för pauser, men detta görs när man behöver vila och samla ihop gruppen (eller kanske titta på utsikten och fota). Köchefen kan bytas ut då och då så att inte en person behöver ha detta uppdrag hela tiden. Däremot är gruppledaren i vårt fall hela tiden densamme (dvs. jag).
Det kanske låter krångligt om ni inte testat förut, men jag lovar – det funkar ”gôrbra” när man väl kört ett par mil och vant sig vid systemet."

Kopierat från min hemsida
//Anders J.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Körning i grupp

Inlägg av Stefan »

@AndersJ, det där låter som ett innovativt sätt, jag kan se fördelar med det. Just att väntetiden "cirkulerar" i gruppen kan ju vara en fördel. Tycker inte det verkar alltför svårt att begripa sig på heller, mest bara att man ska komma ihåg att man är på tur vid nästa korsning. Kul med lite andra sätt och idèer.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Körning i grupp

Inlägg av Laffe »

Det där var klyftigt tycker jag...skall introduceras på framtida grusturer *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Anders J.
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 05 dec 2011, 13:08
Answers: 0
Hoj: Varadero, KTM
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Körning i grupp

Inlägg av Anders J. »

Ja, det funkar jättebra. Har lett många grupper på det här sättet, ibland med fler än tio deltagare och fast man kört åt alla möjliga håll i alla möjliga korsningar och på all möjliga slags vägar och ändå hänger gruppen ihop.
//Anders J.
Användarens profilbild
Nesse
125cc
125cc
Inlägg: 147
Blev medlem: ons 10 aug 2016, 15:47
Answers: 0
Hoj: AT CRF1100LD 2020
Ort: Örebro

Re: Körning i grupp

Inlägg av Nesse »

Japp, genom städer så delar man upp i grupper på max 10 st med en ledare som hittar... Jag åker väldigt ofta själv eller med enstaka andra, det är enklast. VTX-träffarna är lite speciella, en "samkvämsklubb" där vi umgås och trivs med varandra en helg varje år. VTR-klubben kör så det ryker bara, försten stannar vid lämpligt ställe och samlar gruppen...
/Nesse
CRF 1100 Africa Twin, VTX 1300 R, VTR 1000 F
Skriv svar