Olja till TA?

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re:

Inlägg av Fibern »

GeCe skrev:


Kanske att jag riskerar att få en diskussion på halsen som jag inte vill ha när jag vill hävda att delsyntet är lämligt för en TA. Men 1 cyl-MC och Custom med stora twin-motorer rekommenderas ofta att använda mineraloljor därför att den oljan ger en starkare oljefilm än vad den helsyntetiska gör. En 1 och 2-cylindrisk motor får en annan belastning i motorn och lager jämfört med en 4-cylindrisk och mår kanske därför bra av en olja med en starkare oljefilm.

En helsyntestik olja har smörjegenskaper som ur andra perspektiv kan vara bättre det vet jag, men med en delsyntet får man så att säga det bästa ur två världar enligt min uppfattning och jag är inte ensam om den.

GeCe, köpte faktiskt denna gång Biltemas mineral mc-olja, 15w40. Gamla bilmotorer och, som du beskrev, mc med V-motorer och encylindriga kanske mår bra av mineralolja. Just på grund av bättre vidhäftning. Jag vet inte vad bytesintervallet ska vara på TA:n, men jag hade kört knappt 500 mil sedan förra bytet. Tror inte alls det är någon nackdel med mineral, inte om man byter lite oftare för att kompensera reningsegenskaperna i syntetoljan.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Olja till TA?

Inlägg av Fibern »

Kanske ska lägga till att under denna sommar med ca 600 mil med Biltemas 10W-40 olja har jag fyllt på ca en dl. Och det var mest sk nervositets-påfyllning inför Norge-trippen. Så därför testar jag nu Biltemas mineralolja. TA:n har dessutom rullat drygt 600 mil, och inte som jag skrev tidigare ca.500.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Olja till TA?

Inlägg av jerkonetti »

Min erfarenhet av oljor. Jag har haft tävlingslicens i enduro sen 1988 och även skruvat en hel del med svågerns roadracincykel genom åren då han körde. När jag började min enduro-bana :) så jobbade jag på Esso. Därför så köpte jag min första olja ifrån dom. Denna olja heter numera Statoil Racingway. Den har fungerat riktigt bra, inte haft ett oljerelaterat ras på någon cykel. Vet inte om den är bäst men att den fungerar riktigt bra och är lätt att få tag på. Min erfarenhet är denna - byt ofta och ha alltid en mc-olja för kopplingens skull. Vi köper den på bulk ifrån en oljedepå och är nere på omkring 70:-/l.
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Skriv svar