Ålands skärgårdsfärjor

Allmänt snack om resor
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Ålands skärgårdsfärjor

Inlägg av V Saarela »

Nästa vecka ska jag för första gången äntra Åland. Mest för att skutta mellan småfärjorna från Åland till Finland. Det verkar finnas två rutter att välja på, den norra och den södra linjen.

Någon som åkt färjorna där och kan rekommendera vilken linje man ska ta?
matsh
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 30 mar 2007, 12:53
Answers: 0
Ort: TA-92 Hudiksvall

Inlägg av matsh »

Norra är väl Eckerö, dit åkte vi, en liten by inte så mycket att se på.
Det är bara ca 3-4 mil till den andra färjestation Mariehamn mer aktivetet där. Alla vägar verkar gå som i ett nav, man får åka samma väg tillbaka.
Glöm inte ett spännband, man spänner cyckeln på sidostödet mot väggen.
Ha det bra :!:
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

matsh skrev:Norra är väl Eckerö, dit åkte vi, en liten by inte så mycket att se på.
Det är bara ca 3-4 mil till den andra färjestation Mariehamn mer aktivetet där. Alla vägar verkar gå som i ett nav, man får åka samma väg tillbaka.
Glöm inte ett spännband, man spänner cyckeln på sidostödet mot väggen.
Ha det bra :!:
Nja, nu tänkte jag inte på den svenska sidan, utan på finska. Till åland tar jag mig från Kapellskär-Mariehamn eftersom jag kommer söderifrån. Annars om jag hade kommit hemifrån(norr) så hade jag tagit det du nämner, Grisslehamn-Eckerö.

Edit:
För att förtydliga
http://www.alandstrafiken.ax/
http://www.alandstrafiken.ax/bilder/ruttkarta.gif
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Ta färjan ner till Kökar, kanonfint där.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Väl på plats, kikade på Krökar som alternativ, men den låg åt fel håll.

Nu blev det den norra linjen istället. Först en vajerfärja. Sen en stor betalfärja som tog 2 timmar och fyrtio minuter. Den stannade till och släppte av och på folk och bilar på några öar.

Av från färjan i Brändö och tjugio kilometer till nästa stora betalfärja som tog ca 35 minuter. Sen sist en vajerfärja.

Vad kostar detta?
Jo, enligt häftet så fanns det två alternativ. Första betalfärjan kostade 12 euro. Den andra tio. Detta förutsatte att man sov på nån av öarna. Ville man åka raka spåret utan övernattning, så kostade detta 45 euro totalt.
Så stod det i häftet iallafall. Sen hur verkligheten är verkar vara nåt annat. Jag valde att sova på ön Brändö. Nästa dag när jag skulle betala mina tio euro, så ville han bara ha kvittot från den första färjan(där jag pröjsade 12euro)

Personligen tror jag att han var bara slö. Han skulle enligt häftet kollat att jag hade ett kvitto på övernattning och sen tagit betalt 10 euro av mig.


För övrigt: Jag har alltid haft skräck för att få myror i kroppen och fastna på nån jäkla ö utan att komma därifrån när jag vill. För ett par år sedan tog jag mig modet till att åka till Gotland. Det gick långt över förväntan, så jag trodde att även Åland skulle funka.
Nej, det gjorde det inte. Aldrig mer en ö där jag inte kan styra när jag kan och vill åka. Höll på att bli tokig av att sitta fast där :)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ålands skärgårdsfärjor

Inlägg av V Saarela »

Det går lite trögt med reseberättelserna här, så......

Här kommer en från Ålandsturen, eller vad man nu ska kalla det för.
Visserligen i 41,8km/timmen, men ändå :)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 825-1.html
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ålands skärgårdsfärjor

Inlägg av V Saarela »

Skye skrev:Det är alltid kul att läsa berättelser, det händer ju lite annat än bara körning trots allt.
Förstod först inte att du hämtat moppen i Kungsbacka, fick för mig att du skickat ner den i förväg... men det var ju bara packväskorna :P

Ska göra någon liknande resa till Åland och blir man fast på öarna finns ju alltid pilsner och mycket tid till att nyktra till oxå.
Om du har läst hela berättelsen(med det holländska paret) så blev jag lite sugen på cykel:
södra linjen till fastlandet, cykla till norra linjen och tillbaka till Mariehamn.

Det där med öl....tycker du har en sund inställning till saker och ting :)

Själv tar jag nog en tur till Norge med moppen nästa år.....
Skriv svar