Det kanske kan vara idé att fixa sig sin egen lilla hörna även i detta ämne, så, Stefans XL700 VA utan namn.
Att jag kom in på hojtypen började med en XL600 -99. inköpt 2008.
Hade, efter många år utan hoj, fått ett nyväckt intresse för hojåka och kikat runt på en massa begagnade hojar. När jag körde denna kändes det direkt att det var rätt, så det blev affär.
Sedan, 2010, hamnade jag på villospår ett tag. Hade åkt en del med svågern som kör custom, och tänkte att man kan ju prova. Jag hade ärvt en slant efter min bortgångna mor, så satsade på en helt ny hoj, en Suzuki Intruder 800.
Det tog en halv säsong att inse att den stilen var då ingenting för mig. Så året efter bytte jag in den mot en likaledes flång ny XL700VA.
Det var ju väsentligt bättre! Körde upp Intrudern till Hudiksvall, bytte mot Alpen och körde den hem. Härlig känsla att vara på en alp igen
Även om jag kan tycka att den i vissa avseenden försämrats sedan -99. Mer landsvägsbetonad, mindre framhjul och helt annan geometri är väl två saker jag tycker är synd. Å andra sidan är ju varken bränsleinsprutning, lite mer pulver och en väsentligt skönare sadel något större fel. så man får ta det onda med det goda.
Nu, 2016, ser den ju inte riktigt likadan ut som när den var ny Utöver att den är skitigare och mer sliten, har det blivit en del påhängsgrejer över åren.
Det första som åkte på var värmehandtag, ett par Oxford. De hade gjort sitt i fjol, och byttes mot ett par Biltema. Sedan blev det nog styrhöjare, först en uppsättning om 25 mm. sedan en en till, så totalt 50 mm. Pillade även dit en fågelpinne på styret, där jag har GPS:en i det låsbara fäste som följde med den. Och, såklart fick hojen även en toppbox. Som jag sedermera fått ersätta med ny p.g.a. glömska
Sedan minns jag inte allt, och inte i vilken ordning, men lite så här ser listan ut.
Fotpinnar, i stil med bilden men sänkta en liten bit:
Hasplåt:
Kraschbågar:
Någonstans där åkte även en fällbar växelspak med:
Ljuddämpare Leo Vince:
Handskydd Biltema:
Till dem hittade jag ett par spoilers hos Luis för ett par tior, de passade perfekt, så de åkte på.
Nya backspeglar blev det också:
En MRA Varioscreen åkte på, ihop med ett kit för höjdjustering av rutan från Touratech. En "spoiler" i överkant av rutan satte pricken över i, jag har absolut ingen märkbar turbulens. Blåser gör det så klart, men det rena luftströmmar
Till XL-träff #1 hade jag haft en rollbag framför toppboxen, men det blev så knöligt att kliva av och på hojen, så jag införskaffade ett par sidoväskor. De får ju även packningens vikt i en bättre position på hojen. Eftersom jag knappast förutser några jättelånga resor, valde jag ett par ganska små ena:
Smidiga fästen också:
Hittade också ett par cykelväskor för en billig penning på Biltema. Fästena till dem var för cykelstyre, men de passade perfekt på kraschbågarnas underdel. Otroligt nöjd med dem, har lite verktyg och så i dem.
Sist på packfronten kom ett par cykelväskor till. Avsedda för pakethållare, men passade med sugpassning på kraschbågarnas överdel. Biltema här också. Kompletterade med Ralfs goda idé om låssprintar för att säkra dem. De har rolltop och verkar absolut vattentäta. Hade en MYCKET blöt dag 1 ner från Storforsen, inte en droppe kom in
Så här såg hon ut inför dag två mot Norge i fjol:
Nytt för året utöver lite underhåll är väl annars "positionsljus". 5 W Led från Biltema, syns som bara den. Kompletterat med en brytare för att kunna släcka dem vid mörker och besiktning.
Och nu har hon som sagt nya gummin och nytt drivpaket inför Norge:
2016-07-16:
Jag hade ju problem med säkerhetsbrytaren till sidostödet för 2-3 år sedan. Den gången trodde jag att jag skulle bli stående 5-6 mil hemifrån men efter att ha "motionerat" den ett tag genom att fälla ut/in stödet ett antal gånger tog jag mig hem ändå.
Väl hemma plockade jag loss den och gnuggade på lite med medbringarstiftet, utan att egentligen fatta så mycket av den. Men, sedan har det funkat utan bekymmer fram till i våras/försomras någon gång.
Men, en dag hade jag ärende in till sta'n och låg på motorvägen i c:a 130 när den plötsligt började hacka intermittent, ungefär som att den missade ett eller två kolvslag nu och då. Inga avgassmällar, halvfull tank, så jag fattade misstankar igen. Men tänkte att "shit, på E18 in mot Stockholm, här är det ju livsfarligt att bli stående"
Nåväl, när jag sänkte till c:a 110, så jobbade hon på bra, och resten av vägen till dagens mål var inga problem. Hem tog jag sedan gamla vägen. 50-80, och hade inga bekymmer alls. Sedan höll den sig i stort sett lugn och fin. Men, dagen före Fjellturen när jag skulle starta den för ett ärende... Som vanligt startar jag med stödet nere och låter den puttra ett kort tag. Reser upp den och fäller in stödet. Lägger i ettan och... då dör den OK, stödkontakt konstaterad. Ut och in med stödet ett par gånger, åker iväg helt problemfritt. Då fanns ju inte tid för några åtgärder, så det fick bära eller brista, till Norge skulle jag! Första etappen gick till stugan i Värmland för övernattning, och hon spökade allt ett par gånger, helt kort och synnerligen intermittent (jag hatar intermittenta fel, av eller på ska det vara ) Väl där packade jag ner lite div. kabelsnuttar för att kunna bygla bort kontakten om det skulle skita sig helt.
Dag två mot Norge hade jag väl några få hack, och på Norgeturen och hemresan inga alls, men nyligen kändes det dags att åtgärda. Ringde och kollade pris, typ 630 bagis För en jäkla strömbrytare Nä, jag gör allt ett försök till att få fart på den först.
Något jag reagerat på förra gången, var att den stängde av väldigt tidigt på stödets väg ner mot utfällt. Och där gör ju fjädern som minst nytta, så jag kände att det kan nog handla om att stödet gungar för sig själv litet i sitt toppläge, och lyckas öppna brytaren. Jag har i.o.f.s. inte en susning om hur den är konstruerad, men...
Så, igår skruvade jag bort den igen (jäkla arbetsställning för att komma åt eländet), körde runt medbringarstiftet förhand en massa gånger hela varvet runt, sprayade på rejält med WD40 i förhoppning att åtminstone lite skulle tränga in och satte tillbaka den igen. Sedan fick jag det stora hjärnsläppet, testade med motorn på tomgång, men glömde att peta i en växel Lite less på skiten kanske? Tänkte att den dragit sin sista suck då den inte bröt alls i stället och det är väl bara att krypa till korset och beställa en då. Men, idag kom jag ju på vad jag missat, så ut och testa, den gjorde precis vad den ska med växel i
Positivt är också att den nu verkar bryta mer likt halvvägs ner med stödet, så det känns ju lovande Om väder m.m. tillåter, får jag ta en varierad provtur i morgon, både motorväg och små buliga vägar och se om det verkar stabilt. Det var ju skaplig leveranstid på eländet också, så jag lär ändå inte hinna få en ny före träffen. Byglingsmaterielen får allt ligga kvar.
20160717:
Jodå, det verkar som om jag skjutit upp det inköpet på obestämd tid Körde en sväng på ett 20-tal mil idag, började med motorväg, låg i 130 Bålsta - Kungsängen i gles trafik, hem igen gamla vägen, och sedan ut på roligare vägar. Fick in både grusväg och tjälskjuten asfaltsväg, icke en enda hickning. Och, bäst av allt känns nog att "brytpunkten" flyttats till mer mitt på slaget mellan uppfällt och utfällt Det kan nog vara läge att besikta a.s.a.p.
20190718
Tänkte jag skulle återgå till att uppdatera i första inlägget...
Det har ju gått ett tag nu sedan sist. Men lite uppdateringar har det ändå blivit utöver byte av slitdetaljer.
Jag skrev ju längre ner i tråden att jag köpte ny styrhöjare: https://adventuremc.se/sv/22mm-upback-v ... ilver.html Kan bara säga att jag är supernöjd med den modifieringen! Helt fantastisk förbättring vid stående körning och klart skönt att köra sittande. Kanske bästa tillägget hittills Dessutom fick jag möjlighet till en smidig tankväska med ringfäste också. Helt perfekt, lämnar ofta den stora toppboxen kvar i garaget nu och använder den bara när det behövs. Klart smidigare!
Sedan åkte det ju på ett centralstöd. Även om det tog ett tag innan jag hajade hur jag skulle få upp hojen på det, så underlättar det nu, klart enklare att smörja kedja och plock dän hjul vid däckbyte m.m.
Hade också funderat lite av och till om jag kunde ha skivlåset med mig på ett bra sätt, men hittade inget jag var nöjd med. Men nu fick jag syn på ett ABUS-lås som säljs med ett fäste. Det gick att beställa bara fästet, så jag slog till på vinst och förlust. Och, ta mig attan, mitt skivlås passade bra i fästet, så nu var det löst.
20190716
Och idag tog jag och investerade i ett Litiumbatteri med laddare. Senaste gelbatteriet funkar ännu, men... Billigt var det ju inte, men det kostar att ligga på topp Skämt åsido har jag läst om fördelarna så mycket nu så... Dessutom sparar man ju något kilo i vikt. Alltid skönt att kompensera något för allt annat man hängt dit. Hoppas att det motsvarar förväntningarna. På elsidan åkte det det dit ett dubbelt USB-uttag också, alltid bra att ha.
Så nu är man redo för Mora m.m.
20190725
Och dagen innan avfärd mot Mora fick jag klart för mig att litiumbatteriet får de allt tillbaka Som tur är har jag kvitto kvar. Började bli misstänksam ett par dar tidigare, had tändningen på och ställde klockan efter bytet. När jag sen rullat ur garaget och ska starta, var den skittrött Fick ändå igång den efter ett par försök med vila mellan, men var fundersam. Så när jag skulle hämta hojen dagen innan Mora, då var det stört omöjligt att få igång den Det var bara att b yta tillbaka till gelbatteri igen. Så mycket för det lyftet
20190802
Jag får dock säga att jag är betydligt mer nöjd med min nya GPS som inköptes nyligen, en Garmin Zumo 595 LM. Jag har ju länge envisats med den äldre 660'n, och trivts med den, men nu kände jag att det var dags
När jag nu hunnit pilla lite med den och lärt känna den lite närmre, så tycker jag nog att jag böt upp mig rätt bra. En sak som slog mig rätt snart var hur bra skärmen var. Betydligt bättre (om än inte perfekt) och mer läsbar i solljus, men kanske framför allt, otroligt "lättpetad" eller vad man ska säga. På 660 fick man lov att trycka rejält på skärmen för att få något att hända, på den här räcker det att bara toucha lite, även med handskar. Riktigt bra Många nya funktioner, vissa verkar jättebra, andra kanske inte kommer att användas alltför mycket. Testade idag (10/8-19) att köra efter rutt och släppa på instruktioner via headsetet (Cardo Packtalk Bold). Men jösses så snacksalig den blev Bl.a. så hanterar den varje waypoint (de punkter man sätter ut för att den ska ta rätt vägval när man lägger in rutten via BaseCamp) som en "destination" och namnger den på sitt eget sätt. SÅ, man för höra något i stil med "Om 700 meter ankommer du till destination vald rutt 20190805 klockan 19:43:12 på vänster sida". Dessutom 3 gånger, långt före, lite närmare och vid passage Så, man blir lite trött på det, och jag fimpade ljudet så småningom. Den visar ju tydligt på skärmen vart man ska ändå. Jag tycker också att den 3D-vy man får default av kartan på skärmen är riktigt trevlig, ser lite ut som att man haft en drönare bakom sig som filmar från lite höjd
Dock gillade jag inte den jättelika kabelhärva som sitter i fästet, lång och med ström, ljudingång, ljudutgång, mikrofonanslutning och ett USB-uttag Det finns en risk att jag så småningom helt sonika klipper bort det jag inte ser behov av, jag får väl se... Har heller aldrig varit alltför förtjust i RAM-fästena, tycker att de har sina begränsningar, och kommer att sakna att ha enheten fastlåst på styret.
Men, sammanlagt tror jag ändå att den kommer att bli en bra färdkamrat
Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Bra dokumenterat Stefan. Visst är det skönt ha ordning på grejerna, lysen, packning och inte minst sulorna. Och liite avis är jag allt på dina nya Heidenau, jag som åker omkring med "roadracingslicksen" Anakee 3.
Och du, den här meningen; Hade en MYCKET blöt dag 1 ner från Storfors, visst menade du ifjol efter XL-träffen? Den heter Storforsen. Och orten heter Bredsel.
Och du, den här meningen; Hade en MYCKET blöt dag 1 ner från Storfors, visst menade du ifjol efter XL-träffen? Den heter Storforsen. Och orten heter Bredsel.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Ja du ser @Stefan, det plockar på lite eftersom Customträsket har jag också gjort en snabbvisit i, också med en Intruder fast en 1400. Nää, inget för mig heller Tacka vet jag våra Xl-maskiner
Skickat från min iPhone.
Skickat från min iPhone.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Vackert dokumenterat där @Stefan
Tror detdär är något som alla kunde ta efter och uppdatera första inlägget enligt din mall. Skulle ju vara betydligt enklare då att kolla runt vilka uppdateringar som medlemmarna gjort.
Tror detdär är något som alla kunde ta efter och uppdatera första inlägget enligt din mall. Skulle ju vara betydligt enklare då att kolla runt vilka uppdateringar som medlemmarna gjort.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
- Stensi
- 500cc
- Inlägg: 600
- Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
- Hoj: VRF800X Crossrunner
- Ort: Strömstad
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Ja, jag håller med Ralf. Skall börja uppdatera i första posten.
Fin hoj Stefan - saknar min alp ibland. Kanske jag får råd med en Alp som andra hoj om några år.
Fin hoj Stefan - saknar min alp ibland. Kanske jag får råd med en Alp som andra hoj om några år.
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2361
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Rolig lesning, välskrevet och bra dokumenterat.
Fast jag visste allt endå
Fast jag visste allt endå
Let's be careful out there
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Tack grabbar! Jag var lite orolig att jag tog för mycket plats, men det verkade ju funka
@Fibern, jag böjer mitt huvud i skam, StorforsEN var det så klart
@Fibern, jag böjer mitt huvud i skam, StorforsEN var det så klart
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Jag tog förresten och fixade till en gänga som var sönderdragen häromdagen. Hade tidigare köpt en repsats för gängor från BT:
Synnerligen smidigt! Jag har tidigare i livet jobbat en del med originalet till dessa. Man borrar upp hålet en bit, gängar med en speciell tapp, skruvar i insatsen med en liten nyckel och avslutar med att slå av den lilla tappen för att dra i insatsen. Enligt tidigare erfarenhet blir det väl så starkt som originalgängan. Skulle dock önskat lite varierande längder på insatserna, men de bör gå att köpa separat, minns bara inte vad originalet hette
Synnerligen smidigt! Jag har tidigare i livet jobbat en del med originalet till dessa. Man borrar upp hålet en bit, gängar med en speciell tapp, skruvar i insatsen med en liten nyckel och avslutar med att slå av den lilla tappen för att dra i insatsen. Enligt tidigare erfarenhet blir det väl så starkt som originalgängan. Skulle dock önskat lite varierande längder på insatserna, men de bör gå att köpa separat, minns bara inte vad originalet hette
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Helicoil kanske. Dom håller till och med för ett tändstift, där många oförsiktiga hempulare drar stiften på tok för hårt och sabbar gängan. Eller drar snett.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Där satt den. Fibern! Just så heter de ja Jobbade en hel del med just helicoil för en massa år sedan.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Sisådärja... nya gummin, nya stift, nytt och smort drivpaket och kontroll av bromsklossar. Plus lite allmän koll, typ olja, lufttryck m.m. Efter en liten "shakedown" runda, så känner man sig rätt klar för avfärd mot Fjelltur #2 nu.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Sweet!
Skickat från min iPhone.
Skickat från min iPhone.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Uppdaterat i första inägget.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Bestämde mig för att det var dags att dra om elförsörjningen till div. tillbehör som kommit till genom åren. Det var klart behövligt, när man hänger på grejer bit för bit, blir det ju nästan automatiskt en viss rörighet, nya kablar hängs dit i mån av utrymme och kopplingar hamnar lite varstans. Har tänkt ett tag nu att det var dags att reda upp lite, och nu blev det så. Det tog ett tag att gräva fram och förstå vilka sladdar och skarvar som hörde till vad
Allt nytt har hamnat framtill på knarren, och där finns ingen plats att egentligen gömma undan något som ändå skulle vara någorlunda åtkomligt. Så, jag införskaffade en säkringsdosa avsedd för användning i båt, och den fick helt enkelt hamna på styret. På så vis går det i alla fall plats att kolla och byta säkringar vid behov. Skönt också att låta förbrukarna ha varsin säkring med lysdiod som indikerar fel.
Gjorde också en liten förteckning av funktioner att ha tillhands i mobilen.
Sedan rensning under sadeln, det var behövligt Bestämde mig för att allt får gå via tändningen, och den spänningen plockade jag tidigare ut via en liten anslutning som redan fanns på plats i original kabelstam nära hojens egna säkringar under sadeln.
Så, nu blev bara två ledare framåt. Tog strömmen direkt från batteriet via kort och tjock kabel in i hålrummet under sadeln. Där får sedan säkring säkra av plusledaren framåt. Sedan ett relä som sluter med tändningen på, och därifrån två 4-kvadrats ledare framåt. Skulle behov uppstå, är det ju bara att grena av och dra en andra kabel bakåt. Där finns det nog bättre möjligheter att jorda också. Om inte får man väl dra två bakåt också.
Plusledaren landar då i säkringsdosan och minusledaren i en jordskena, just nu mellan styre och tank. sedan var det bara att koppla in förbrukarna en i taget på varsin säkring.
En del av dem hade säkert kunnat dela säkring, men har man nu lyxen av 6 platser, så... Schematiskt ser det ut så här:
Sedan var det dags att testa att allt blivit rätt... Det blev något av en upplevelse i sig, kan det jäklas så...
I med "huvudsäkringen" direkt efter batteriet och på med tändning. Allt OK, så i med säkringar en efter en och testa respektive förbrukare. Värmehandtagen trodde jag mig känna viss värme i, GPS:en startade upp, 12V-uttaget hittade jag inget att testa med, men termometern betedde sig lattjo och varselljusen tändes inte. OK, dags att felsöka då
Självklart har ju multimetern tackat för sig och avgått Så det fick bli avbrott för kvällen.
Så idag blev det till Biltema efter ny multimeter Hem igen och börja mäta, insåg att jag bara fick fram c:a 3,5 V till säkringarna Trodde för ett ögonblick att batteriet från Biltema hade gett upp efter vintern, trots underhållsladdning i varmgarage, men snabbt test med start fick den tanken att fly sin kos.Det visade sig att det var gamla reläet som givit upp Turligt nog hade jag ett till liggande, och efter att ha bytt ut det, så lirade allt som det skulle Gissar väl att både termometern och ledljusen (varsel) vill ha en viss spänning för att hoppa igång.
Sedan var det bara att ta itu med att trassla dit dessa Plastkåpor Jag fattar inte hur de lyckades trassla till något så enkelt, så det blev så bökigt Sedan hjälper väl kanske inte kraschbågarna till heller... men nu så, allt på plats, lite smörja på kättingen och luft i däcken också, så nu är det klart för premiär när våren äntligen masar sig upp hit också.
Ska tydligen ske i slutet på veckan
Allt nytt har hamnat framtill på knarren, och där finns ingen plats att egentligen gömma undan något som ändå skulle vara någorlunda åtkomligt. Så, jag införskaffade en säkringsdosa avsedd för användning i båt, och den fick helt enkelt hamna på styret. På så vis går det i alla fall plats att kolla och byta säkringar vid behov. Skönt också att låta förbrukarna ha varsin säkring med lysdiod som indikerar fel.
Gjorde också en liten förteckning av funktioner att ha tillhands i mobilen.
Sedan rensning under sadeln, det var behövligt Bestämde mig för att allt får gå via tändningen, och den spänningen plockade jag tidigare ut via en liten anslutning som redan fanns på plats i original kabelstam nära hojens egna säkringar under sadeln.
Så, nu blev bara två ledare framåt. Tog strömmen direkt från batteriet via kort och tjock kabel in i hålrummet under sadeln. Där får sedan säkring säkra av plusledaren framåt. Sedan ett relä som sluter med tändningen på, och därifrån två 4-kvadrats ledare framåt. Skulle behov uppstå, är det ju bara att grena av och dra en andra kabel bakåt. Där finns det nog bättre möjligheter att jorda också. Om inte får man väl dra två bakåt också.
Plusledaren landar då i säkringsdosan och minusledaren i en jordskena, just nu mellan styre och tank. sedan var det bara att koppla in förbrukarna en i taget på varsin säkring.
En del av dem hade säkert kunnat dela säkring, men har man nu lyxen av 6 platser, så... Schematiskt ser det ut så här:
Sedan var det dags att testa att allt blivit rätt... Det blev något av en upplevelse i sig, kan det jäklas så...
I med "huvudsäkringen" direkt efter batteriet och på med tändning. Allt OK, så i med säkringar en efter en och testa respektive förbrukare. Värmehandtagen trodde jag mig känna viss värme i, GPS:en startade upp, 12V-uttaget hittade jag inget att testa med, men termometern betedde sig lattjo och varselljusen tändes inte. OK, dags att felsöka då
Självklart har ju multimetern tackat för sig och avgått Så det fick bli avbrott för kvällen.
Så idag blev det till Biltema efter ny multimeter Hem igen och börja mäta, insåg att jag bara fick fram c:a 3,5 V till säkringarna Trodde för ett ögonblick att batteriet från Biltema hade gett upp efter vintern, trots underhållsladdning i varmgarage, men snabbt test med start fick den tanken att fly sin kos.Det visade sig att det var gamla reläet som givit upp Turligt nog hade jag ett till liggande, och efter att ha bytt ut det, så lirade allt som det skulle Gissar väl att både termometern och ledljusen (varsel) vill ha en viss spänning för att hoppa igång.
Sedan var det bara att ta itu med att trassla dit dessa Plastkåpor Jag fattar inte hur de lyckades trassla till något så enkelt, så det blev så bökigt Sedan hjälper väl kanske inte kraschbågarna till heller... men nu så, allt på plats, lite smörja på kättingen och luft i däcken också, så nu är det klart för premiär när våren äntligen masar sig upp hit också.
Ska tydligen ske i slutet på veckan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Det blev lite brådstörtat när vi flyttade i höstas, så för att förenkla lite hyrde jag in mig i dåvarande grannens garage. Lastade hojen full med resegrunk och en del annat och bara ställde in den. Hade väl tänkt att koppla ur batteriet, men längre än en tanke kom det aldrig
Nu i veckan var det då dags att koppla in laddaren och se om den kunde orka med att ladda upp batteriet. Sist köpte jag ju batteri på Biltema (p.g.a. pengabrist), och förra gången jag hade ett därifrån, så höll det några veckor innan det var finito, så förhoppningarna var inte på topp. Men, började med att slå på tändningen, och det såg jättebra ut, bra halvljus och så. OK, kanske ändå, så på med laddaren (liten CTEK) och se till att den hoppade igång. Jajamän, visade halv batterikapacitet. Sedan blev det att stå och snacka med nämnda granne ett tag, han har lite projekt på sin sportbil, så vi surrade kanske en halvtimma. Tittade till laddaren en sista gång och den visade fullt batteri och viloläge
Som jag brukar säga, problemet med BT är inte att det alltid är låg kvalitet, utan att det är lite lotteri ibland. Har varit med om flera exempel på både bra och dåliga produkter. Gött att att få dra en vinstlott denna gång, lång vinter i kallgarage helt utan problem
Hämtar den till ett garage i närheten i morgon, det lär inte bli raka spåret dit, trots full packning
Sen årspremiär, men efterlängtad!
Nu i veckan var det då dags att koppla in laddaren och se om den kunde orka med att ladda upp batteriet. Sist köpte jag ju batteri på Biltema (p.g.a. pengabrist), och förra gången jag hade ett därifrån, så höll det några veckor innan det var finito, så förhoppningarna var inte på topp. Men, började med att slå på tändningen, och det såg jättebra ut, bra halvljus och så. OK, kanske ändå, så på med laddaren (liten CTEK) och se till att den hoppade igång. Jajamän, visade halv batterikapacitet. Sedan blev det att stå och snacka med nämnda granne ett tag, han har lite projekt på sin sportbil, så vi surrade kanske en halvtimma. Tittade till laddaren en sista gång och den visade fullt batteri och viloläge
Som jag brukar säga, problemet med BT är inte att det alltid är låg kvalitet, utan att det är lite lotteri ibland. Har varit med om flera exempel på både bra och dåliga produkter. Gött att att få dra en vinstlott denna gång, lång vinter i kallgarage helt utan problem
Hämtar den till ett garage i närheten i morgon, det lär inte bli raka spåret dit, trots full packning
Sen årspremiär, men efterlängtad!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Jag köpte också ett batteri på Biltema när det gamla gav upp och än så länge känns det som en vinstlott
Men det är nog som du säger. Det är ett lotteri ibland med Biltemas grejer.
Men det är fint att säsongen snart är igång på riktigt
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Men det är nog som du säger. Det är ett lotteri ibland med Biltemas grejer.
Men det är fint att säsongen snart är igång på riktigt
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- Ralf-FIN
- Council - Moderator
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
- Hoj: KTM 990 Adventure R -10
- Ort: Vasa / Finland
- Kontakt:
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Ja jag ska hävda skämmes riktigt ordentligt då jag glömde ladda båda hojarna hela jäkla vintern
Så vad hände då här igår?? Jo då jag la i nyckeln i KTMen som kördes senast i oktober så var den helt död och underhållsladdaren jag har fick inget liv i batteriet. Men det har blivit testat förr och hojbatterier som laddat ur totalt så får man icke igång, så det blir nog en sväng till affären för ett nytt batteri Är man en klåpare så är man
Men Ralpen då däremot... Han var igång senast i juli 2018 och har stått i samma garage och då jag la i nyckeln och vred om så spann han igång så gott som direkt och utan tendenser till trött batteri
Så ett bättre batteri där då det nog hänt samma förr med trötta batterier i Ralpens fall
Nya batteriet åt KTMen blir absolut detsamma som det som finns i Ralpen
Så vad hände då här igår?? Jo då jag la i nyckeln i KTMen som kördes senast i oktober så var den helt död och underhållsladdaren jag har fick inget liv i batteriet. Men det har blivit testat förr och hojbatterier som laddat ur totalt så får man icke igång, så det blir nog en sväng till affären för ett nytt batteri Är man en klåpare så är man
Men Ralpen då däremot... Han var igång senast i juli 2018 och har stått i samma garage och då jag la i nyckeln och vred om så spann han igång så gott som direkt och utan tendenser till trött batteri
Så ett bättre batteri där då det nog hänt samma förr med trötta batterier i Ralpens fall
Nya batteriet åt KTMen blir absolut detsamma som det som finns i Ralpen
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2361
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Det är bara för att Ralpen är en Honda
Dom startar alltid
Dom startar alltid
Let's be careful out there
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
Du har så rätt @Ivar
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Stefans odöpta XL700 VA, a.k.a. Transalp 2011
@Stefan
Jag är inne på mitt andra BT-batteri, på min andra Honda. Har märkt samma tydligt utmärkande drag på mina. Kommer ibland på att ladda efter halva vintern (gör aldrig det direkt när jag ställt undan den för vintern) och Ctek-laddaren startar på orange för att efter ibland 10 minuter slå över på grönt.
Har Biltemas gelbatteri och enligt vad jag läst så håller dessa laddning bättre. Problemet är när de nått en viss ålder, då dör de snabbt och utan förvarning. Det upptäckte jag även andra året med AT:n.
Sen är det ju aldrig något knussel om att få byta grejer på BT, om de inte håller måttet.
Jag är inne på mitt andra BT-batteri, på min andra Honda. Har märkt samma tydligt utmärkande drag på mina. Kommer ibland på att ladda efter halva vintern (gör aldrig det direkt när jag ställt undan den för vintern) och Ctek-laddaren startar på orange för att efter ibland 10 minuter slå över på grönt.
Har Biltemas gelbatteri och enligt vad jag läst så håller dessa laddning bättre. Problemet är när de nått en viss ålder, då dör de snabbt och utan förvarning. Det upptäckte jag även andra året med AT:n.
Sen är det ju aldrig något knussel om att få byta grejer på BT, om de inte håller måttet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM