Jag måste bara dela med mig av mina positiva erfarenheter av att använda en scottoiler modell touring som jag monterade bakom nummerskylten, den förlängde livet på drev och kedja med många mil. Tror jag behövde fylla på ny kedjeolja en gång i början på varje säsong....
Väl värda peningar.
Scottoiler
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Scottoiler
Ska se om jag kan gräva fram några, den satt på en tidigare cykel. Återkommer.
Re: Scottoiler
Hade hoppats på att kunna visa lite bilder, men mina datalagringsburkar och jag talar just för tillfället inte samma språk, så det får vänta.
Jo, det är sant att huvudburken satt under nummerplåten, och skulle jag montera en liknande idag så hade jag valt den modell som droppar ut smörja på båda sidorna om kedjan vid bakre drevet. Nackdelen med den varianten jag hade var just ett det blev en ensidig smorning.
Annars var den enkel att installera, drivningen av systemet sköttes av undertrycket från förgasarna och med rätt inställning så var både kedja och båda dreven rena och smorda. Ingen el som kunde gå sönder utan allt var mekaniskt.
Lite dyr, men det är en extrauppsättning av drivlina med.
//Lasse
Jo, det är sant att huvudburken satt under nummerplåten, och skulle jag montera en liknande idag så hade jag valt den modell som droppar ut smörja på båda sidorna om kedjan vid bakre drevet. Nackdelen med den varianten jag hade var just ett det blev en ensidig smorning.
Annars var den enkel att installera, drivningen av systemet sköttes av undertrycket från förgasarna och med rätt inställning så var både kedja och båda dreven rena och smorda. Ingen el som kunde gå sönder utan allt var mekaniskt.
Lite dyr, men det är en extrauppsättning av drivlina med.
//Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Scottoiler
Här en beskrivning på min o Bottes hemgjorda för ca hundringen.
http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=34&t=2409" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=34&t=2409" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- AndersG
- 250cc
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
- Hoj: Varadero xl-1000v -01
- Ort: Stavsnäs
Re: Scottoiler
Ni som åker med Scottoiler. Var köper ni Scottoilerolja?
Just nu åker jag med sågkedjeolja men jag inbillar mig att den smörjer sämre och stänker mer. Fast den håller kedjan ganska ren.
Blir lite irriterat på att webbutiken i Ludvika, generalagent tror jag, inte expedierar ordrar under 300:- Exkl moms.
Fann också återförsäljaren i Staffanstorp. Fast där fanns endast den röda och med dyr frakt.
//anders
Just nu åker jag med sågkedjeolja men jag inbillar mig att den smörjer sämre och stänker mer. Fast den håller kedjan ganska ren.
Blir lite irriterat på att webbutiken i Ludvika, generalagent tror jag, inte expedierar ordrar under 300:- Exkl moms.
Fann också återförsäljaren i Staffanstorp. Fast där fanns endast den röda och med dyr frakt.
//anders
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Scottoiler
Sågkedjeolja ska ju ha god vidhäftningsförmåga och vilka oljor stänker inte i en Scottoiler? Jag använde en transmissionsolja i min "Botte-oiler" och den fungerade bra. Tror det var en SAE 80 eller liknande.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- AndersG
- 250cc
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
- Hoj: Varadero xl-1000v -01
- Ort: Stavsnäs
Re: Scottoiler
@Fibern
Jag får väl kanske minska lite mer på flödet då. Och kanske spraya lite extra ibland. Fast jag tycker nog att originaloljan liksom spred sig bättre, trots att jag har endast ett munstycke.
Jag får väl kanske minska lite mer på flödet då. Och kanske spraya lite extra ibland. Fast jag tycker nog att originaloljan liksom spred sig bättre, trots att jag har endast ett munstycke.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Scottoiler
Du behöver ju knappt en droppe var femte minut. På två timmar har det spritt ut 120 droppar. Nästan en per länk. På tre timmar har garanterat samtliga länkar fått en "dusch".
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- JanneBoj
- Forumadmin
- Inlägg: 1232
- Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
- Hoj: Varadero XL1000-07
- Ort: Askarbäck 1
Re: Scottoiler
Vänta nu @Fibern?? En droppe var femte minut är väl tolv droppar i timmen.
Om man snittar 100 kmph så har varje länk i kedjan fått en droppe var hundrade mil.
Låter lite.
Om man snittar 100 kmph så har varje länk i kedjan fått en droppe var hundrade mil.
Låter lite.
_______________________________________________
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
// Janne
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
- AndersG
- 250cc
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
- Hoj: Varadero xl-1000v -01
- Ort: Stavsnäs
Re: Scottoiler
Jo jo, fast ja ja.
Scottoiler själva rekommenderar ca 1 droppe / minut. Fast det är nog på tomgång. (Får kanske gå hem och läsa på lite...) Men eftersom ventilen styrs av varvtal via insug så ökar det på då det behövs mera.
//a
Scottoiler själva rekommenderar ca 1 droppe / minut. Fast det är nog på tomgång. (Får kanske gå hem och läsa på lite...) Men eftersom ventilen styrs av varvtal via insug så ökar det på då det behövs mera.
//a
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Scottoiler
Ja visst. Räknade fort men fel där. I hastigheten blandade jag ihop antalet minuter/timme med antalet droppar.JanneBoj skrev:Vänta nu @Fibern?? En droppe var femte minut är väl tolv droppar i timmen.
Låter lite.
Så här är det. Har försökt få ner droppandet till under 1/minut, på Transalpen. Men det är svårt och tidsödande så till slut gissade jag mer eller mindre att jag hamnat under minuten. Körde inte kontinuerligt med den. Mest vid lägre farter, genom samhällen och på grusvägar företrädesvis.
Körde jag länge i torrt och varmt väder började kedjan "slå" främst vid gaspådrag. Då var det dags att smörja. Fick för mig att länkarna börjar "klibba" när smörjan torkar.
Kört med senaste drevpacken sedan mars 2013, och inte kändes det utslitet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM