Får vi höra detaljerna redan nu på din planering?Klosterdalens stora fasa skrev: Men jag skall mäta upp dom och se vad det kan vara - skall riva ned motorn i molekyler för skojs skull till vintern - anledning trimning.
Att trimma Vardero
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Att trimma Vardero
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Jag syftar på kamaxlarna - kamnockarna/loberna som styr ventilerna.
Storleken på dom så att säga så att ventilerna är öppna längre.
Man ökar varvvilligheten genom att förändra dessa mot större öppningstid.
En kompökning minskar varvilligheten men genom att greja
till kammarna får man i stora drag samma motorkaraktär
som innan men mer effekt över hela registret.
Storleken på dom så att säga så att ventilerna är öppna längre.
Man ökar varvvilligheten genom att förändra dessa mot större öppningstid.
En kompökning minskar varvilligheten men genom att greja
till kammarna får man i stora drag samma motorkaraktär
som innan men mer effekt över hela registret.
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Nä gör du inget annat som att byter avgas och bestyckar om så ger det inget och det är så marginellt mot ett original ändå.
Däremot är det en bra investering och köpa ett tvättbart t.ex k&n.
Ett originalluftfilter måste ju ha en massa marginal mot att kunna serva
motorn med luft med en livslängd på t.ex 1500 Mil.
Så flödeskapaciteten i filtret är redan hög.
T.ex klarar transalpens luftfilter att i ett normlat dammigt läge leverara lagom med luft för en 600cc i 1500 mil innan det blir för tilltäppt och börjar ge för högt motstånd.
Samma filter i en 150 hästars 1000cc skulle kanske räcka 500 mil.
En moped skulle kunna rulla 5000 mil och så vidare
Däremot är det en bra investering och köpa ett tvättbart t.ex k&n.
Ett originalluftfilter måste ju ha en massa marginal mot att kunna serva
motorn med luft med en livslängd på t.ex 1500 Mil.
Så flödeskapaciteten i filtret är redan hög.
T.ex klarar transalpens luftfilter att i ett normlat dammigt läge leverara lagom med luft för en 600cc i 1500 mil innan det blir för tilltäppt och börjar ge för högt motstånd.
Samma filter i en 150 hästars 1000cc skulle kanske räcka 500 mil.
En moped skulle kunna rulla 5000 mil och så vidare