Transalp eller Varadero?

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
lindzan
50cc
50cc
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 21:51
Answers: 0
Hoj: Transalp700VA -2012
Ort: Borås

Transalp eller Varadero?

Inlägg av lindzan »

Sitter här o vill köpa en ny hoj, min Yamaha fick duga som förstahoj i år.
Var inne på transalp men funderar på om en Varadero skulle kunna va nått. För/nackdelar?
Vill ju helst nå ner till marken (171 lång)
Alla tips mottages!
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Transalp eller Varadero?

Inlägg av Ivar »

Sänkningssats får man köpt till båda.

Mycket asfalt och motorväg samt semesteråkande med packning hade jag valgt Varadero
Småvägar och grusvägar och sällan över 110 hade jag valgt Transalp

Mycket bekväma hojar båda. Har själv haft xl700 och xl1000
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Transalp eller Varadero?

Inlägg av Jan-Olov »

Väljer du Varadero och funderar över höjden läs denna tråd http://xl-forum.se/viewtopic.php?f=12&t ... %A4nkt+hoj" onclick="window.open(this.href);return false;
jan-Olov
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Transalp eller Varadero?

Inlägg av Stefan »

Lindzan, som Ivar skriver, det beror vad du vill ha den till. Han beskriver ändamålen bra, och sadlehöjd går ju att justera på båda.

Men, om man är lite ny på hojkörning, tror jag transalpen kan vara lättare att hantera, lite lägre vikt och lite lägre effekt. Jag tror du kan tjäna på att börja på den, känns den för liten efter ett par år, går det ju alltid att byta upp sig.

Lycka till med hojandet *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Transalp eller Varadero?

Inlägg av V Saarela »

En lite gammal bild(från 2004), men....någonstans i Finland på semestertur på en fullastad Varadero. Jag är 1,74 lång så....den är ändå lättkörd

Bild
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Transalp eller Varadero?

Inlägg av Stensi »

Jag hade nog haft kvar min Transalp om jag var 1,71 lång. Men med 104 kg fördelat på 185 cm så lutar det åt Varadero för min skull.

Jag tycker du skall prova båda. Transalpen är otroligt lättkörd och skön att köra. Jag hade endast två saker som jag retade mig på med den, och det var att den har endast fem växlar, så motorväg i 120+ blir jobbigt i längden. Nu vet inte jag hur mycket motorväg du kör, men för mig är det endast transportsträcka. Det andra är att det blir mycket turbulens och vindbrus för mig, men du som är lite kortare borde inte känna av det på samma sätt. Jag har inte kört transalp med förgasare, då jag hade 09 modell med insprutning. Jag tycker Honda har gjort ett bra jobb med utväxlingen då den känns snabb för sina 60 hästar. Även hyfsat stark. Om du tycker den blir för hög, så finns det att köpa lägra sadel till den.

Vad gäller Varadero, så har jag endast provkört den, men kände direkt att du sitter mer skyddat mot vind. Och den är förstås starkare och snabbare med sina nästan 100 hk. Jag har löst en del tester och det är flera som skriver att ja den är tung, men väldigt lättkörd. Det tyckte jag också att den var vid provkörning. Jag vet att det är några på forumet som haft transalp och nu har Varadero. Borde vara flera som har lite tips.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Transalp eller Varadero?

Inlägg av Peter »

Jag hade också Transalp innan jag gick över till Varadero.
Jag är 184 cm och jag fick aldrig ordning på turbulensen på Transalpen. Som Stensi skriver, motorväg var en plåga.
Varaderon är helt underbar.
Att kunna nå ner känns som ett krav. Jag tror inte det skiljer så jättemycket i sadelhöjd på dom, men det är bredare sadel på Varaderon och det gör att det är svårare att nå ner.
Så ut och provkör och provsitt och se hur det känns. Det finns ingen annan som kan tala om hur det känns för just dig.'
Lycka till *thumb_up*
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Transalp eller Varadero?

Inlägg av Ralf-FIN »

Helt vettiga kommentarer som presenteras här och det är nog som det sägs... ut och provköra så hittar du den som passar dig.
Några kommentarer från mitt perspektiv (181 cm / 93 kg)...
- Turbulensen. Problemet löst med högre ruta och spoiler. Definierar "löst" så att någorlunda tyst, inga insekter på visiret (förutom de större), men kör nog ändå alltid med öronproppar.
- 120+ länge på motorväg. För det första, om du har det problemet så har du planerat din resa fel :wink: En XL-maskin trivs bäst på kurviga mindre vägar *thumb_up* Jag drevade upp en kugg fram och hojen ändrade absolut karaktär, det blev bättre att köra 120+ längre sträckor. Däremot att ligga länge och stabilt på 100-120... inga som helst problem.
- Grusvägar och off-road. Inget snack, här är Transalpen den betydligt smidigare och lättare.
- Långa resor med mycket och tung packning. Denna kategori går till Varaderon då den är betydligt stabilare. Men jag får absolut allt jag behöver med mig för ett par veckors tur och säkert längre om det behövs och det då utan problem, jag menar det finns ju faktiskt folk som åkt över hela kontinenter på moped och klarat av det riktigt bra.

Bara att konstatera att allt som sägs här är egentligen relativt och helt baserat på personliga krav och upplevelser... så igen, ut o provköra och känn efter vad som känns rätt.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Transalp eller Varadero?

Inlägg av Stensi »

Ja det är som du säger Ralf, ut och prova. Vad gäller motorväg så är det iallafall inget jag planerar för, men t.ex om jag skall en snabb sväng till Göteborg så blir det oftast E6. Om jag då kör hela vägen i 100-110 med alpen så funkade det hyfsat, men best var det om jag körde småvägar och inte körde över 90.
Användarens profilbild
lindzan
50cc
50cc
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 06 apr 2014, 21:51
Answers: 0
Hoj: Transalp700VA -2012
Ort: Borås

Re: Transalp eller Varadero?

Inlägg av lindzan »

Många vettiga tips :) Men då till nästa problem, vart hittar man Transalper till salu!?!?! Hittat två på blocket, vill gärna ha en nyare (eller så länge den har ABS så är jag nöjd)
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Transalp eller Varadero?

Inlägg av Jokern »

Vänta en månad till, då börjar dom komma på blocket *thumb_up*

Annars kan du ju importera från Tyskland själv : http://www.mobile.de" onclick="window.open(this.href);return false; *thumb_up*
Då kan man spara en hel del pengar :rtfm
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Transalp eller Varadero?

Inlägg av Ivar »

lindzan skrev:Många vettiga tips :) Men då till nästa problem, vart hittar man Transalper till salu!?!?! Hittat två på blocket, vill gärna ha en nyare (eller så länge den har ABS så är jag nöjd)
Sejar litet om hojen kanske.
Fantastiska hojer är svårt att få tak på.
Ägarna är så nöjda att dom inte vill sälja dom.

Lycka till med sökande
*wheelie
Let's be careful out there
Skriv svar