Vinterförvaringen....

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Vinterförvaringen....

Inlägg av Osisen »

Hej! Nu var det ett tag sen jag var inne och skrev, kikar in ibland och läser lite bara.
Hur som helst, nu har jag kört klart för i år och cykeln ska få stå till nästa år.
Vad ska jag göra?
Vad ska jag tänka på?
Något man bör se över innan vintern kommer.
Där cykeln står är det mer som ett vinskydd än något annat. Tak och väggar men väggarna är lite halvtrasiga..
Hur e det med batteriet, ska det laddas något under vintern?
Hur ofta?
Tack för hjälpen !

Ha en fin kväll!
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Användarens profilbild
Ivar
1200cc
1200cc
Inlägg: 2359
Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: VFR 1200 X
Ort: Tungelsta / Stockholm

Re: Vinterförvaringen....

Inlägg av Ivar »

Jag har Ctec batteriladdare. Den står på hela vinteren. En till varje hoj.
Sen är det vel smart att ha bensintanken full. Då slipper du kondens och derav risk för att få vatten i tanken. Smörja kjedjan mens den är varm efter sista åktur skadar helle rinte.
Olja/filter är vel lämpligt att byta när nästa sesong börjar.
Kommer nog flera tips från andra medlämmer med.
Let's be careful out there
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Vinterförvaringen....

Inlägg av Laffe »

Hej @Osisen!
Batteriet är bra att ta ur, och koppla gärna på en C-tek batteriladdare om du har en. Då kan det stå på hela vintern (inomhus, typ källaren) eftersom den underhållsladdar batteriet när spänningen sjunker. Då har du ett piggt och fräscht batteri till våren när det är dags igen *thumb_up*
Kolla också glykolhalten i kylarvätskan om det är utomhusgrader där den står. Ett bra tips är att dränka (ja just det, dränka!) in blinkreglage och helljusknapp med Wd40 eller liknande eftersom dessa brukar ha en tendens att kärva när dom inte använts på en hel vinter. Full tank för att undvika kondensvatten är också ett bra tips *thumb_up*

Finns säkert fler bra tips, en del förordar ett depåstöd andra använder det inte. Själv ställer jag min på centralstödet.

Edit// Såg just Ivars kommentar om batt, vi skrev nog samtidigt :wink: //
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Vinterförvaringen....

Inlägg av hogge »

Vänta inte med att byta olja o filter till efter vintern. Då får motorn stå hela vintern med gammal olja. Gammal olja innehåller förbränningsrester såsom syror och fukt. Kan fräta och oxidera inuti motorn.
1:Så byt olja o filter innan vintern.
2:Kör en runda så den blir genomvarm. Tanka fullt innan du kör hem för att undvika fukt.
3: Låt svalna riktigt.
4: Slå till dödarknappen och kör runt motorn på startmotorn en stund så du får ut kall lite kletig olja på motordelarna. Fäster bättre kall än varm.
5: Ta ut batteriet och koppla det till en smartladdare typ C-tek och låt den stå på hela vintern.
6:Dröm i vinter och invänta våren. *yes*
Lycka till
Hogge
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterförvaringen....

Inlägg av Fibern »

Hogge, med tillslagen dödarknapp går inte startmotorn runt. Inte på min 600 åtminstone.
Fungerar lika bra att starta och låta den gå sådär 30 sek.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Vinterförvaringen....

Inlägg av hogge »

Det funkar på mina 2 Hondor. man kan ju naturligtvis starta den också. Nackdelen är ju bara att det slår ut fukt i avgasröret som står där sen under vintern. Därför kör jag en bra runda för den ska bli genomvarm och den svalna. Därefter kör jag på startmotorn enbart så blir det inte fukt i avgasröret, men funkar det inte så har man ju inget val.
Hogge
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Vinterförvaringen....

Inlägg av Osisen »

Jag har ett underhållsfritt batteri men har ändå fått rekommendationen att ladda det. Jag vet inte vad jag har för laddare men det tar jag reda på såklart men ska man även låta ett sk underhållsfritt batteri också stå hela vintern?
Det e förresten ett från biltema, vet att de har sådär rykte men när jag stod utan batteri mitt i ingenstans å brorsan åkt runt varenda jävla affär i gbgområdet som va öppen utan att hitta. ett batteri som passa så hade jag inget val än att köpa på biltema. Annars had ejag ju inte kommit hem liksom..
Hur som helst.. det där med dödar knapp å startmotor.. alltså jag e kanske korkad men jag fattar inte riktigt [FACE WITH TEARS OF JOY]

Å jag kan inte svänga förbi en bensinstation å tanka eftersom jag inte får köra den men jag tror att det är iaf 3/4dels tank. Har nig kört cira 8mil sen jag tanka den.. tror ni det räcker?eller ska jag ta bensin från dunken å fylla på? Funkar det. Vi har säkert stående , vi har ju till gräsklipparen.. annars kan jag ju bara tanka upp dunken.. funkar det eller måste den va igång å körd med full tank för att det ska få nån effekt?
Förlåt om jag frågar självklarheter men för mej e det helt nytt allt det här.
Å vad gäller olja å filterbyte.. jag vet inte hur man gör å den ska på service nästa vår e tanken så då had ejag ju tänkt att de skulle byta allt sånt där.. e det väldigt dumt eller?ska jag byta det själv. Har ju en sån där bok å internet så jag löser det nog om ni säger att jag måste ! :)

Undra om jagchar wd40 funkar 5/56 lika bra annars eller? Ifall vi har det istället.. annars får jag åka å köpa.
Tack för hjälpen jag e oerhört tacksam! Har ju en gammal cykel men den har inte gått så långt så jag vill verkligen inte förstöra den av slarv
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vinterförvaringen....

Inlägg av Fibern »

Du behöver knappast bekymra dig om bränsletanken. Den lilla mängd vatten som blir efter en vinter är försumbar. Och eftersom du inte kör vintertid så får du ju heller inga isproppar. Den dagen det skulle råka bli för mycket vatten i tankens botten så gasarna suger i sig av det, då märks det på motorns hackningar och då är det dags tömma tanken.
Batteriet klarar sig med en till två underhållsladdningar, ifall du inte har en Ctek-laddare eller motsvarande.
Vajrar kan underhållssmörjas för att slippa rost på grund av fukt i luften. Liksom ljus-knappar. 5-56 funkar det med.

Angående oljebyte...alltså ingen nackdel med att byta inför vinterförvaring, men jag kan bara säga, har aldrig än bytt på hösten. Jag gör sånt inför varje ny säsong och min har nu rullat en bra bit över 8000 mil.
Kanhända sånt är viktigare vid kallgarage. Min har alltid stått varmt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Vinterförvaringen....

Inlägg av AndersG »

Coola ned och lyssna på Fibern.
De flesta andra i tråden (och andra vinterttrådar), har visserligen rätt(!), men det är tveksamt hur stor roll alla fiffigheter spelar.
//anders
Skriv svar