120 mil på en dag

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

120 mil på en dag

Inlägg av Trelle61 »

Hade länge sett fram mot en tur till norge och Trollstigen men en kärvande Ford Fiesta som används av sambon i arbetet gjorde att reskassan fick användas till reparation av bil skrället , igen!
Har min son i Göteborg så jag bestämde att träffa honom en Torsdag, tog bågen, tält och packning för några dagar och drog i väg.
Hämtade sonen i Götet körde till Smögen där jag åt en av mitt livs dyraste pizzor, sen blev det solning och ett par timmars pappa till son samtal innan jag lämnade grabben i Göteborg , tog sen en tur ut till Bohus fästning där det blev en liten mjuk glass.
Drog vidare till Tjörn, Orust sen färja till Lysekil innan jag stannade till vid Lagunens Camping i Strömstad och reste mitt lilla tält.
Morgonpigg som jag är drog jag iväg vid sextiden på fredags morgonen och körde mot Oslo, smög in i Norge via gamla Svinesunds bron flackade runt lite innan jag hamnade i Lilleström utanför Oslo.
Här upptäckte jag att jag tagit fel bensinkort med mig och stod och funderade över om jag skulle dra mig mot Trondheim eller köra tillbaks till Sverige.
Med tanke på mitt för resan lite sämre tankkort och min begränsade ekonomi så tog jag sikte på Karlstad och hade en helt underbar tur genom södra Norge till Svenska gränsen. I Ede blev det tidig lunch, grillade spareribs med räksallad och baguette, drog vidare mot Arvika och här hamnade jag mitt i festivalens första dag.
Till saken hör att detta var en helt otroligt varm och kvav dag, hade på mig jeans och jeansjacka från Lindstrands men trots att dessa är ganska tunna så svettades jag som en gris sen är jag lustig för jag skall alltid bada på "nästa" badplats så stoppen blir väldigt få, körde förbi en hel del underbara badställen när jag var i Norge men som sagt, hela tiden skulle jag stanna på nästa ställe.
På Q8 i Arvika tankade jag fullt innan jag drog i väg mot Kil med förhoppning om att springa på Stefan Holm när jag väl kom dit.
Jag såg ingen höjdhoppare i Kil men hittade en Minuten automat och tänkte kolla vad mitt bankkonto sa om min fortsatta "mini" semester.
Väl framme vid uttags automaten upptäckte jag att min plånbok saknades, den fanns när jag tankade i Arvika så det var bara att ringa macken och kolla om min plånbok fanns där.
Jo då den låg där så det vara bara att köra tillbaks ca 6 mil och hämta den, väl i Arvika igen och med plånbok i innerfickan så bestämmer jag mig för att at ett litet dopp.
Hittade en trevlig men välfylld badplats, får av mig min kläder och hinner ut och precis doppa mig när helvetet i form av ett åsk oväder bryter ut.
Badplatsen töms snabbt på allt folk inklusive mig, jag drar iväg mot Säffle och kör ganska så snabbt i från åsk ovädret.
Strax inna säffle blir det eftermiddags ficka, en påse grill chips, en påse ostbågar och en cola light, man är ju noga med att hålla vikten!
I Säffle känner jag mig för första gången under dagen lite trött och sliten så här tar jag en ordentlig bensträckare och en fika paus. Vad jag förstår på mina bordsgarannar så har det redan åskat i Säffle så när jag kör vidare mot Karlstad så räknar jag med en "torr" resa.
I Karlstad börjar det regna, inte våldsamt men så pass mycket att jag bestämmer mig för att det är regnställ som gäller, kör vidare österut och då brakar helvetet löst igen!
Från alla fyra väderstrecken kommer det åskoväder och jag hamnar i åska,regn,hagel och kraftiga vinbyar. Hade lite tankar på att dra mot Stockholm men viker av söderut och kör ner till Mariestad där ovädret börjar avta och vid Göta kanal så är det en kanon väder igen och jag byter om.
Här måste jag ge en eloge till Lindstrands (har deras regnställ också) jag var snus torr när kom ut ur detta oväder, enda obehaget jag hade var att jag hade en rent ny hjälm och visiret hade problem med regnet, hade inte vaxat in det annars inga problem.
Drog vidare till Lidköpng,Trollhättan och Vänersborg.
Var otroligt pigg i Vänersborg och kollade vad min GPS sa för ankomst tíd till Trelleborg om jag bestämde mig för att köra hem.
Jag bestämde mig för att dra mig hemåt och när trötthetem kom så skulle jag stanna och smälla upp tältet.
Lite snabbmat strax norr om Göteborg sen körde jag neråt.
Jag har alltid fått problem med smärta mellan skulderbladen när jag kört en 40 mil men denna gång kom smärtan först efter 90 mil, en kompis klädde om min sadel och sänkte den samtidigt så jag har en bättre körställning nu,tog mig snabbt till Halmstad och nu var det ingen mening att campa så ett sista stopp med kaffe på milstolpen utanför Landskrona sen var jag hemma i Trelleborg kl 0300 å lördags morgonen.
Kollade och totalt var turen på 200 mil varav de 120 gjordes i ett svep på fredagen.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

Kul reseskildring Trelle. Du tog fel bensinkort skrev du. Vilket rekomenderas för norge? Jag och tre till åker ju nästa lördag. Har läst att Shell, Preem men att även Coop Visa mm. funkar.
Har ett mastercard kontokort, det är väl också användbart?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Sven-Olof
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 11 jul 2009, 12:46
Answers: 0
Ort: Varadero-04/Götene

Re: 120 mil på en dag

Inlägg av Sven-Olof »

Trelle61 skrev:Här måste jag ge en eloge till Lindstrands (har deras regnställ också) jag var snus torr när kom ut ur detta oväder, enda obehaget jag hade var att jag hade en rent ny hjälm och visiret hade problem med regnet, hade inte vaxat in det annars inga problem.

Vad körde du med under regnstället......skinnställ......eller hade du allväderställ under regnstället?

/S-O
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Inlägg av Trelle61 »

Hade med mig Q8 kortet, rekomenderar nog Statiols Master Card, tyckte det vimlade av statoil mackar den lilla stund jag var i Norge.
Hade STR/Lindstrands Jeans och Jeans jacka under regn stället.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Alltid kul med lite rapporteringar och som i detta fallet, storysar. Fast....din spänning ligger lite i att glömma saker och ting? :)

Har förresten en bekant som drog iväg från en parkering i Gotland.
Jag stod förundrad och titta på när han drog iväg och glömde en grej på perkeringen.....frun :)

Detta hände för två år sedan och han gillar inte bli påmind om detta. Inte annars, men frun är alltid arg på honom i några dagar. I like it :)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Inlägg av Fibern »

V Saarela skrev:Alltid kul med lite rapporteringar och som i detta fallet, storysar. Fast....din spänning ligger lite i att glömma saker och ting? :)

Har förresten en bekant som drog iväg från en parkering i Gotland.
Jag stod förundrad och titta på när han drog iväg och glömde en grej på perkeringen.....frun :)

Detta hände för två år sedan och han gillar inte bli påmind om detta. Inte annars, men frun är alltid arg på honom i några dagar. I like it :)
Tur att man inte ska ha kärri.....ähm kärestan med sig då. :lol:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

V Saarela skrev:Alltid kul med lite rapporteringar och som i detta fallet, storysar. Fast....din spänning ligger lite i att glömma saker och ting? :)

Har förresten en bekant som drog iväg från en parkering i Gotland.
Jag stod förundrad och titta på när han drog iväg och glömde en grej på perkeringen.....frun :)

Detta hände för två år sedan och han gillar inte bli påmind om detta. Inte annars, men frun är alltid arg på honom i några dagar. I like it :)

Jösses! Sicken tavla, man kan ju undra hur frun såg ut i facet!
Skulle sannerligen inte vilja vara i hans kläder efter den vurpan. :shock:
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Inlägg av Trelle61 »

Förutom incidenten i Arvika så var allt annat medvetna val, grund målet med resan var ättelägget i Götet sen trodda jag att jag på min höjd skulla dra upp till Karlstad.
Däremot så har jag en historia som jag inte är speciellt stolt eller glad över och som jag egentligen inte gillar att dela med mig av men jag skall faktiskt göra det nu.
Jag har aldrig fått höra att jag är slarvig eller glömsk snarare då att jag är lite grann åt pedant och poerfektionist hållet, detta har varit en belastning för mig men jag har släppt på denna attityd mer och mer och är nog mer normal idag och kan acceptera att det blir fel då och då.
Jag har inte haft Mc och Mc kort så länge, tredje säsongen jag kör i år, men kört minst en lång tur varje sommar.
Första året var målet Prag i Tjeckien så jag och min älskade Mia packade väskor och båge och drog dit.
Då var det inga 120 mil om dagen utan lite mindre etapper så det blev två stopp i Tyskland, det sista i Leipzig.
Vi sov på en camping som låg ca en halvtimme från centrum i Leipzig och vi hade bestämt oss för ett besök i gamla stan innan vi lämnade campingen.
Sagt och gjort på med Mc jacka och stövlar men vanliga jeans. Tog med oss ryggsäck, mc variant med plats för hjälm, toppbox och tankväska och drog in till Leipzig.
Vi parkerar utanför slottet i Leipzeg,inte utanför den stora slotts byggnaden utan vid ett anex med en liten gränd eller gata, där ställer vi bågen på trottoaren hundra meter från någon typ av personal ingång (slottet var museum). Vi packar om och jag vet att det var strul med att få plats med allt, jackor i toppboxen och hjälmar i ryggsäckar, jag tog min i tankväskan som jag hede med mig. När allt är klart låser jag bågen med skivbroms och styr låset.
Sen gör vi Leipzig i minst två timmar, jag vill ha det till tre - fyra timmar men enligt Mia var det inte så länge.
Vi går tillbaks till bågen och skall dra vidare och jag skall ta fram mina mc nycklar men kan inte hitta dom. Vi tömmer ut allt från väskorna men icke och jag fattar inget för bågen är ju låst!
Samtidigt kommer det ut en kille från personal ingången och han kommer fram till oss och frågar"Saknar ni dessa?" också visar han mina Mc nycklar!
Här rasar heli min värld när det går upp för mig att jag glömt nycklarna i bågen och jag skäms något fruktansvärt samtidigt är han lite överlägsen vilket får mig att skämas ännu mer och bli stressad när han ber om någon typ av bevis på att bågen är vår. Jag visste att jag ahde grönt kort och regbevis i tankväskan men hittar inte det just då.
Han ger oss till slut nycklarna och jag vill bara bort så vi skiljs åt och jag mumlar hela tiden en massa tacksamhets fraser på engelska till honom men jag vill bara bort.
Tillbaks på campingen går det upp för mig att jag gav honom inte så mycket som en Euro trot att han va hel ärlig och detta gjorde inte mitt mående mycket bättre.
Jag berättade historien för min Mc handlare, Thoms Rogland på Lillemans, och han sa att det var större chans att få sju rätt lotto än att detta skall hända.
Så plånboken va ingen stor sak i heller jämfört med detta för mig
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Skriv svar