Vibrationer i motorn

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
jocks79
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 22 apr 2015, 19:41
Answers: 0
Hoj: xl650v -02
Ort: Malmö

Vibrationer i motorn

Inlägg av jocks79 »

Jag har fått vibrationer i motorn, började lite grann och nu är det så störigt att jag undviker att köra, i övrigt går hojen kanon och jämnt i varvtal. Min TA är från -02 och har gått knappt 1000mil jag köpte den i våras och har kört 200mil. I början var där inga vibrationer och jag har bytt olja, filter, luftfilter, stift och en tändhatt som sprack vid bytet. Den har inte blivit serverad på verkstad och jag undrar om vibrationerna kan bero på att vissa justering inte har gjorts tex synkning av förgasare. Nån som har erfarenhet av vibrationer?

Den vibrerar så att backspeglarna darrar redan på tomgång, sen vid vissa varvtal känns det ok men generellt om jag kör landsväg/motorväg så är det kraftiga vibrationer i sadel och ja hela hojen = rejäl träsmak i ändan.

Kan passa på att fråga om nån känner till en vettig mekare som man kan snacka med och ev lämna till i mitten av skåne eller iaf nånstans här nere?
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Vibrationer i motorn

Inlägg av Jokern »

Om ingen annan här inne har ett bud på ditt bekymmer, då kanske du skulle ta den upp till Johans mc service i Påarp
En mycket duktig kille.
Hoppas det löser sig, så inte du får avsmak för att köra din transa


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vibrationer i motorn

Inlägg av Fibern »

Låter ju mystiskt, särskilt när den gått felfritt innan. Bytte du stiften själv? Alla fyra? Började vibbarna efter bytet? Inga misständningar?
Tänker i första hand på om den går orent på ena cylindern. Om tändhatt/hattar sitter löst till exempel.
Tycker inte den ska vibrera så våldsamt som du nämner på grund av dålig förgasar-synkning.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Vibrationer i motorn

Inlägg av hogge »

Förgarsynkning tror jag inte på. Kommer ju lite gradvis över tid. Går inte från ok till katastrof snabbt.
Går den på bägge cylindrarna? Prova att ta av en tändhatt åt gången för att se om det blir någon skillnad.
Har du rätt tändhatt`? Finns olika ohmtal på dom. Kör man med olika får cylindrarna skillnad på styrkan gnistan.
Spräckt eller knäckt tändstift?
Tror absolut det är tändningsbaserat.
Lycka till
Hogge
jocks79
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 22 apr 2015, 19:41
Answers: 0
Hoj: xl650v -02
Ort: Malmö

Re: Vibrationer i motorn

Inlägg av jocks79 »

Ok tack för svar, ringde verkstaden på Lillemans och han trodde också att det var tändningsrelaterat. Jag minns fasen inte om det var nått problem innan jag bytte stift men i vilket fall har det blivit värre sen dess. Det var lite mekkigt minst sagt att byta, i de 2 djupa hålen ser man ju inte ett smack. Bytte då också en tändhatt och har kollat nu att den har samma beteckning som den gamla SD05F, fick ju då klippa kabeln en bit, kan det göra nån skillnad?
Tänker byta de andra hattarna också, borde jag byta kablar också?
Har provat att ta av en hatt i taget och det gör ingen skillnad på gången. Ska testa nu med ett extra stift hur gnistan ser ut.
Men nog måste den gå på båda cylindrarna, annars hade den väl inte gått att köra?

Ps tack för verkstadstipset, får jag inte rätt påt får jag ju lämna in...
jocks79
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 22 apr 2015, 19:41
Answers: 0
Hoj: xl650v -02
Ort: Malmö

Re: Vibrationer i motorn

Inlägg av jocks79 »

Har bytt alla hattarna nu och två kablar som annars blev för korta. Tyvärr gjorde det ingen som helst skillnad :( Där är lite misständning när jag släpper av på gasen, är det "normalt" eller kan det vara en ledtråd till felet?
Tänker prova att synka förgasarna, nån som har tips på hur man gör det själv?
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Vibrationer i motorn

Inlägg av Jokern »

Jag sitter här tänker tillbaka på min Blackbird från 98.
Jag körde genom Danmark o hade några reala baksmällare i från en av cylinderna.
Jag testade o byte stift på alla fyra utan att det hjälpte.
Jag lämnade in den till RG-Motor (nuvarande Yamaha center i Helsingborg )
Det visade sig att vara gummit till insuget som va löst.
Denna mc va bara 4 mdr gammal.
Så min tanke går så här :
Kola gummit till förgasare, så inte den får falsk luft.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vibrationer i motorn

Inlägg av Fibern »

Kan vara så Jokern, är värt att undersöka Då brukar motorn hacka, gå ryckigt och även tjuvstanna på låga varv/tomgång.
Om däremot vibrationerna inte avtar, tycker jag du ska låta verkstan ta kompressionsprov Jocks.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Vibrationer i motorn

Inlägg av shadowgunnar »

Kontrollera stiften. Kan vara nåt överslag att de släcker gnistan.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Skriv svar