Vinterhoj och dubbning

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Vinterhoj och dubbning

Inlägg av Cyberhonda »

Tänkte köpa en cross att köra på skoterleder och sjöar med på vintern, men sen tänkte jag att det är lika bra att köpa en LV-reggad på en gång så kan man fortsätta åka riktig hoj året runt.

TAn har så hög tyngdpunkt att jag tror att det kan bli problem när man ska stanna vid korsningar o sånt när det är snorhalt under fötterna :lol:

Nu vill jag alltså ha tips på lämpliga vinterhojar, de måste vara lätta och tåla att läggas på sidan lite då o då...
Nån sorts offroad blir det så man tar sig fram i snön, kanske nån 350 eller liknande.
Kanske skulle funka med 125 oxå, på vintern är det nog inte för lite effekt i nån hoj??? Eller nja, isåfall får det bli en gammal ostrypt DT eller nåt, när var det 125:orna fick begränsning av effekten till 11kw?

/cyberhonda
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Vad får kalaset kosta då?

Sen funderar jag på vad du ska dubba med. I terrängen går det ju åt endurodubb, rallydubb ed, men de tar snabbt slut på asfalt. Bildubb håller, men funkar dåligt i terrängen. Men vägarna kanske är snötäckta för jämnan däruppe i Haparanda, och då kan kanske rallydubb funka.
Här kan nog VSaarela (vinteråkare från Boden) komma med lite tips.

Jag försökte fö räkna på vad 2st TKC80 fulldubbade med bildubb skulle kosta till Transalpen, och kom fram till närmare 3000kr.

Kanske överdrev jag dubbantalet, men hellre för mycket än för lite dubb, resonerar jag iaf.
Jag körde nämligen en vinter i Östergötland med endurodubb bak på en XL500. Inget gummi i asfalten alltså, men jag hade inga problem med det. Jag vill ha bra grepp i halka, även om det medför sämre grepp på ren asfalt.

Sen går det ju att dubba skosulorna också, det är billigare än att köpa en vinterhoj. :wink:
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Tyvärr kan man ju inte få allt. Finns ju ett antal dubbalternativ att välja på beroende på vad för underlag man kör mestadels på.....och det är ju det valet man måste göra.
Just nu kör jag bara landsväg och då mestadels efter större vägar, därför använder jag lätt lastbilsdubb.

Tycker Tramsvalp beskrivit det mesta bra, däremot så tycker jag rallydubb är den mest optimala(ur slitagesynpunkt) om man kör blandat snö/asfalt/isbelagd asfalt. Körde en hel vinter med såna(Varadero) och blev förvånad att hållbarheten på dubben var så pass bra.
Endurobubben(även korta) har däremot en kort livsläng.

Tänk också på att en hoj ska orka driva fram fulldubbade däck typ endurodubb i djupsnön. En effektsvag 125:a lär inte vara någon adrenalinhöjdare då.
En landsvägsreggad hoj typ XR600 kanske?
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Det blir lastbilsdubb elr liknande, för jag har kört cross med långa sk finndubb på asfalt och det vill jag inte göra om. Dessa dubbar är som endurodubb fast smalare, bra för is men ruskigt slingrigt på asfalt :shock:

Jag ville ha en lättare hoj först o främst för att jag är så liten, 170 kort och 60 lätt :D så en XR600 skulle vara nice förutom att den är så hög (för hög på vintern, vill ha lite stadigare mark-kontakt).
Hade jag en äldre Transalp skulle jag prova köra med den, men jag vill inte förstöra den här, nån som vill byta upp sig????

Ps: bor i Sandviken, men kommer från Haparanda (och är där några veckor/år), därför står båda orterna med i profilen.
Skriv svar