Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av Malin »

Hej!

Ny här och nybilven ägare till Transalp -93:a. Tyvärr uppstod på tredje turen efter köpet ett problem med att gashandtaget i vissa lägen inte går tillbaka av sig självt... :?

Om man drar på så fjädrar det oftast tillbaka, men vid mindre gaspådrag (upp till ca 3000 varv) så fastnar handtaget och vill inte gå tillbaka, likaså kan man få det att fastna på högre varv några sekunder om man samtidigt drar handtaget utåt (iaf ibland). Vid väldigt lite gas så fastnar det nästan varje gång, dvs man är tvungen att vrida tillbaka handtaget. Handtaget har även några små lägen i början av "vridningen" där det liksom klickar, vickar till lite, som om det fanns något eller några små hack/lägen i början (begriplig beskrivning..?), skulle dock inte påstå att gasen hänger sig på hacken, utan strax därefter i vridningen.

Någon som varit med om något liknande eller har några nyttiga tips?

Tacksam för råd och svar!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av Fibern »

Hej Malin. Jag fick liknande problem för några år sedan. Minns inte vad jag gjort före som kan ha påverkat reglaget, men det gick över av sig själv efter ett par veckor.
Det låter ju nästan som det skulle ligga nåt inne i rullen som bromsar/hakar fast reglaget, efter det du beskriver.
Jag tror att plocka av och rengöra och kontrollera är bäst i ditt fall. Har själv aldrig haft isär gasrullen, men har du ingen verkstad i närheten finns säkert någon på forumet som kan den detaljen.

För övrigt, välkommen med en presentation av dig i medlemstråden. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av Malin »

Tack för svar!

Självläkning lät ju toppen :D jag håller gärna en tumme för det...!

Tittade i servicehandboken på montage av gashandtag etc men både jag och kompisen ryggade lite och tänkte, huj, det där får vi nog inte ihop igen... och vågade inte börja skruva... Håller annars med dig att rengöring etc låter som en bra plan, men som sagt lite skraj för att pilla isär för mycket...
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av Malin »

Ok, tack för förslag!

Kollade på sprängskissen men bilden är lite för oskarp och liten för att jag riktigt ska fatta var och hur delen sitter... Försöker googla efter fler skisser...

Något tips på vad jag vågar ta isär, skruva på utan att rubba vajrar etc eller det är oundvikligt? Det som ligger närmast till hands är ju de två (om jag minns rätt, är inte vid cykeln just nu) skruvar som håller ihop de två halvorna runt styret, men jag ser liksom bilden framför mig av att allt faller isär i smådelar om jag lossar dessa... :shock: Inte totalt oteknisk men detta är ett nytt område för mig. :)
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av Malin »

Ok, om jag fattar bilden rätt så ska ändarna på vajrarna (som har någon slags avslutande kloss) in i några hack/spår i skenan (nr 17)? Det ser ut som att om jag bara fattar hur de ska sitta så finns det liksom bara ett läge där de ska vara, inte fråga om någon inställning av vajerlängder eller liknande etc som jag kan sabba...?

Hinner jag fatta hur det hänger ihop om jag skruvar upp skruvarna som håller ihop halvorna försiktigt eller faller det isär med en gång man börjar lossa?
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av Malin »

Tack!

Tja, enda sättet att lära sig är väl att försöka... :D tackar för förklaring och ska ta mod till mig, kanske beväpna kompisen med en kamera under övningen, så kan vi förhoppningsvis få ihop det igen.

Japp, såklart verkstad annars, men det blir en bit att åka då, så vill gärna kolla om det går att fixa själv. Och så är jag ju förstås väldigt sugen på att begripa hur det funkar...! Nyfikenhet o envishet brukar ju funka en bit iaf... :D
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av AndersG »

Då du plockat isär det kan du också passa på att smörja vajrarna. Det brukar behövas ibland och då måste ju vajerändarna loss.
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av botte »

Det kan vara så enkelt att handtaget är monterat lite för långt in på styret, någon mm. Testa att lossa bultarna som klämmer fast gasen på styret flytta ut det någon mm ock prova om det hjälper.
Bosse
Det är aldrig för sent att börja om!
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av Malin »

Många rookiefrågor här... Vad ska jag smörja med, både skena och vajrar?
Användarens profilbild
AndersG
250cc
250cc
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 11 mar 2014, 19:14
Answers: 0
Hoj: Varadero xl-1000v -01
Ort: Stavsnäs

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av AndersG »

Smörj till vajrarna undrar faktiskt jag också. Står själv i begrepp att smörja vajrar. Verkar inte vara så väldigt viktigt, men något lagom lättflytande.
Ser att det finns (motstridiga) rekommendationer om
Cable Lubricant - enligt Haynes.
Teflonspray - som jag inte finner några negativa kommentare om
Litiumfett - som jag inte finner några negativa kommentare om
Motorolja - som jag inte finner några negativa kommentare om
5-56 - som hjälper endast kort tid
Kedjeolja - som visserligen smörjer bra, men gör det hela lite trögt
Vaselin - finns tydligen som spray.

Inget vidare svar, va?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av Fibern »

Hej igen. Kamera och dokumentera varje moment eller rent av filma, om delar skulle falla ur. Bra idè. Då finns läge att titta bakåt och lokalisera var de satt innan. Jag tror säkert ni fixar den delen.
Bottes förslag kan vara ett bra första test.
Tror det var därför min rulle kärvade. Då tar änden på handtagsgummit i änden på styrröret och bromsar. Jag hade gjort något med handtaget som fick det att ta i längst ut.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av Fibern »

Just ja, ta en liten klick fett eller en droppe motorolja och smörj med. Räcker gott. Lägg inte på tjockt med fett bara.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av V Saarela »

Är också inne på det botte nämner om att handtaget är för långt inne. Ganska vanligt förekommande....
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av Malin »

Ja, det hade ju varit väldigt skönt om det var så enkelt att gummit griper i styret...! Tyvärr tror jag inte det, då vi konstaterade genom att klämma på gummihandtaget att det fanns luft längst ut. Dessutom är det genom att dra handtaget utåt samtidigt som man gasar som man kan få det att fastna för någon sekund på högre varv... Risken är väl att slitage/skit i skenan är mer troligt.

Filma var en bra idé, om det nu skulle rassla till lite väl snabbt under operationen...:)
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av Malin »

Sådär, någon timmes pill och iaf betydligt bättre!

Klicket/vickandet i början visade sig vara slack på vajern, det övriga har jag inte riktigt rett ut vad det berodde på, men isärtaget och smort blev det först betydligt bättre (fortfarande med slacket ofixat) och när vi sedan spände vajern lite så blev det sämre igen (trots korrekt slack enligt instruktionsbok 2-6 mm), så vi fick öka slacket igen och det blev en slags kompromiss... Nu fjädrar den tillbaka så fort man drar på lite men har fortfarande en tendens att fastna på lite grundgas vid mycket lågt gaspådrag (ex krypkörning på ettan, tvåan), konstaterade när jag körde att det delvis berodde på att jag kramade handtaget lite mer där, att jag liksom lyckades "klämma ihop" handtaget så att det nöp fast på den där lilla grundgasen... Vilket känns skumt, ska väl inte vara svikt i själva rullen så att den går att krama ihop...? Får nog en annan kväll dra av hela gummihandtaget och kolla det (vek bara tillbaka nu)....

Känns iaf som att ha kommit en bra bit på väg! Fullt körbart nu:)
Var ju mindre kul när gasen hängde sig på högre varv...
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av Malin »

Ja, tack för tips, det ska jag prova!
Malin
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 jul 2015, 05:46
Answers: 0
Hoj: XL 600V -93
Ort: Skåne

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av Malin »

Liten rapport för den som läser tråden i efterhand o letar lösning på problemet...

Fick spänna gasvajern även där nere, räckte inte med det som är möjligt att spänna uppe vid gashandtaget, detta löste dock inte problemet med att gasen hängde kvar någon sekund innan återgång efter att man släppt handtaget på lågt gaspådrag. Jag kunde liksom genom att klämma om gashandtaget eller tynga med handen mot det få det att liksom klistra fast någon sekund innan återgång... Vilket innebar att jag på lågt gaspådrag fick vrida tillbaka gashandtaget för att minska gas... Irriterande.

Lösningen på det var att få in mer fett mellan rullen (plasthylsan) och styret, tog av gummihandtaget och använde smörjolja som sprutades in vid kanten på hylsan och fick sprida sig ner mellan plasthylsan och styrets metall. Fett med mer fast konsistens hade varit att föredra tror jag, men jag ville i första hand slippa montera av vajerändarna vilket hade behövts för att helt ta av hylsan från styret och få in fett med mer fast konsistens. Om det krånglar igen så får jag väl montera av allt och fylla på med annat fett... Håller dock tummar:) Funkar även vid lågt gaspådrag nu, klistrar inte fast längre utan har direkt återgång.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av Laffe »

Vad skönt att det lirar bra nu då, hoppas det håller i sig framöver - en billig quickfix är ju alltid trevlig *yes* *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av Jokern »

Skönt att det fixade sig


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Gashandtag fastnar... Någon som har tips?

Inlägg av Fibern »

Just det, skönt att du löste det. Rätt kul när attiraljerna funkar perfekt. *thumb_up*
Om det krånglar igen så får jag väl montera av allt och fylla på med annat fett...
Då vet du vad du har att pyssla med till vintern. :conf:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar