Problem med startspärr på min XL 650 V -2000

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Skegait
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 12 jun 2015, 06:19
Answers: 0
Hoj: Honda XL 650 V-00
Ort: Skellefteå

Problem med startspärr på min XL 650 V -2000

Inlägg av Skegait »

Jag har vid ett par tillfällen fått problem med startspärren(H.I.S.S ), samtliga gånger har jag kört någon mil för att göra ett kort stopp (typ handla en grej eller liknande ) När jag ska starta så slocknar inte lampan och start kan ej ske. Har provat ta ur nyckeln och vända den ett halvt varv men utan resultat. Jag har fått ta ur och sätta i nyckeln flera gånger innan den plötsligt fungerar. Har aldrig krånglat när den stått över natten eller på jobbet hela dagen.
Tacksam om någon har något tips !
Hälsningar Urban Nyström
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Problem med startspärr på min XL 650 V -2000

Inlägg av Stefan »

Jag skulle nog börja med att testa om det beter sig likadant om jag använder reservnyckeln ett tag.

Om inte, lär det väl vara dags för ny nyckel :frust:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Problem med startspärr på min XL 650 V -2000

Inlägg av Skoogsnisse »

Det händer också på min transalp. Jag brukar köra lite med startmotorn sen slår jag av och på tändningen sen startar den.
Nisse
Skegait
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 12 jun 2015, 06:19
Answers: 0
Hoj: Honda XL 650 V-00
Ort: Skellefteå

Re: Problem med startspärr på min XL 650 V -2000

Inlägg av Skegait »

Jag har provat med reservnyckeln utan förbättring, smort tändningslåset och pratat med Northbike's verkstad i Umeå och de säger att det troligen är mitt startbtteri som börjar ha åldrats så att det inte släpper nog startstöm och håller spänningen. Har typ 2 mil till jobbet så den hinner ju inte ladda så länge. Northbike säger att man ska akta sig för att köpa lågpris typ biltema för att de släpper för lite startström. Startdrevet kan vist skadas,, såå om problemen tilltar ska jag nog köpa nytt batteri .
Tack för tippsen i alla fall.
Skriv svar