Montera värmehandtag?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Montera värmehandtag?

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har varit och köpt en sats värmehandtag, OXFORD. Hur monterar jag manöverenheten på snyggast sätt. Det är en ganska klumpig historia som inte är specielt smäcker?
Jag kör en XL 1000 från 2005.

Jan-Olov
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Jo, den ser lite otymplig ut. Man vill ju heller inte klistra eller skruva i cykeln för att få fast den.

Kikade idag på en Suka som hade en såndär Oxford variant. Den var monterad på vänster sida på styret med buntband. Såg ut att vara en relativt vettig lösning.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Handtagen är på plats nu. Jag hade en del problem att få dit dem särskilt vänsta handtaget, styret var för grovt. Jag mätte 22,4mm och innerdiametern var bara 22mm, efter mycket funderande tog jag ett drastiskt beslut, jag slipade av all färg och då passade allt. lite vaselin och milt våld satt den där, eftersom det är gummi och väldigt tight så tror jag inte det rostar. Reglaget fick jag tyvär fästa med medföljande dubbelhäftande tape på vänsta panelen, ledningarna drog jag bredvid kabeltsammen till ett relä vid de övriga och manövern tog jag från skylt lycktan. Pluss ansöt jag vid startrelät via en säkring. Nu vill jag bara få schansen att testa men det är halt ute och inte särskilt behagligt mc-väder.
Ett gott nytt år till er alla forumbesökare.
Jan-Olov
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Äntligen på plats :)
Värmehandtag är så jävla skönt(året runt). Det första tillbehöret jag monterar alltid på mina hojar...

Jo, lite mindre måste hålet vara, annars snurrar den ju runt(speciellt om man inte använder lim ens).
För att få på dom, så måste man ju använda nån slags glidmedel. Vaselin är definitivt inte att rekomendera.

Nåja, hoppas dom sitter där i allafall.
Användarens profilbild
Tiefighter
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 17 dec 2007, 21:47
Answers: 0
Ort: Transalp 650-06 Vänersborg

Inlägg av Tiefighter »

V Saarela skrev:Äntligen på plats :)
Värmehandtag är så jävla skönt(året runt). Det första tillbehöret jag monterar alltid på mina hojar...

Jo, lite mindre måste hålet vara, annars snurrar den ju runt(speciellt om man inte använder lim ens).
För att få på dom, så måste man ju använda nån slags glidmedel. Vaselin är definitivt inte att rekomendera.

Nåja, hoppas dom sitter där i allafall.
Jag körde MTB tidigare och då använde jag rödsprit som "glidmedel" för att få på trilskande handtag på styret. Det dunstar bort snabbt och handtagen sitter stenhårt sedan. Borde även fungera på MC också, särskild vänster sida.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

V Saarela skrev:Äntligen på plats :)
Värmehandtag är så jävla skönt(året runt). Det första tillbehöret jag monterar alltid på mina hojar...

Jo, lite mindre måste hålet vara, annars snurrar den ju runt(speciellt om man inte använder lim ens).
För att få på dom, så måste man ju använda nån slags glidmedel. Vaselin är definitivt inte att rekomendera.

Nåja, hoppas dom sitter där i allafall.
Åja jag får se om de sitter anars får jag väl rätta till efter mig men de sitter som fan nu i alla fall. Tanken med vaselin var att det skulle skydda mot ev. fukt så jag slipper rost. Du menar väl inte att 0,4 mm skulle gå att tvinga på? Det var helt stumt när jag provade första gången.

Jan-Olov
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Oxfords värmehandtag säljs ganska mycket av. Styrena har ett standarsmått och jag har svårt att tänka mig att man ska slipa ner på styret.

Använde du nån slags glidmedel första gången?(typ det som tiefighter nämner)

Brukar själv använda bensin
Bild

Nåja, bra att dom sitter där :)
Användarens profilbild
Forceman
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 19:05
Answers: 0
Hoj: Varadero -08
Ort: Höga Kusten\Kör Varadero -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98

Inlägg av Forceman »

Jag brukar oxå alltid montera värmehandtag på hojjarna! Suveränt på vår och höst, jag kör inte på vintern !
Jag brukar använda en klick kontaktlim!
Kört Varadero -03 och -08 efter både Transalp 650 -02 och AT -98 men kör nu den grymmaste xl600v från -93 :-)
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har testat värmehandtagen i dag, de var atarns dyra men värda verenda krona. Jag jämför med de lite billigare som jag monterade på förra hojen. Oxford gav mer värme än jag kunde använda så det var bara att dra ner efekten tils det blev lagom och den finessen var kalas, rekomenderas.

Jan-olov :lol:
gasldv
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 21:13
Answers: 0

Inlägg av gasldv »

brukar köra med hårspray. Det smörjer bra innan det torkar, sen sitter det.

//Eric
Användarens profilbild
chba
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 14 okt 2008, 06:47
Answers: 0
Ort: XL1000 VA-08/ Nybro

Inlägg av chba »

Har nu monterat värmehandtag på hojen. Jag nöjde mej med folie som man sätter runt handtagen (hade det på den förra och det funkade bra), jag skickade efter treläges två polig vippströmbrytare från Conrad Elektronik med gummitätning. Den bästa placeringen för brytaren tyckte jag var den svarta kopan till vänster om tanken. Det fanns ju bra med plats för relä under den också, kopplade även in ett 12 volts uttag när jag ändå var på gång. Jag kopplade in två lysdioder till strömbrytaren, en lyser vid halv effekt och två lyser vid full effekt. Själv tycker jag att det blev ganska bra placering då man kan sköta den med vänsterhanden när man kör. Själva kopplingen har jag hämtat från Club Ténéré men lagt till lysdiderna.
Jag hade samma koppling på den gamla hojen och var nöjd.
Nu är det bara att köra även om det är några grader kallt.
Chba
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Det låter fint, särskilt det att det går att se värmeläget.
jan-Olov
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Satte dig biltemas idag, 269pix är ju ok, hoppas de funkar bra, första testet imorgon till jobbet.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Inlägg av Stefan »

Själv hängde jag dit vad som tydligen är Oxford också (anonym förpackning) nu i helgen. Det vänstra var inget problem, hårspray och lite milt våld, så slank det dit och sitter rejält fast. Smidigt nog verkade de förbehandlade med handtagsklister. Däremot högersidan var värre. När jag först trädde på handtaget, satt det och skramlade på gasrullen. Nåväl, jag får linda på lite maskeringstejp då, tänkte jag... Fick på det halvvägs, och sedan kom jag varken fram eller åter... :oops:
Nåväl, så småningom satt de i alla fall där. Till mina följde det med ett bra fäste att sätta på styret, satte det mellan styrhöjarna och tyckte det blev bra. Ger kanske något mindre värme än de jag hade ("film" under originalhandtag), men fullt tillräckligt, och känns mycket mindre sårbart i sladdanslutningar och ser snyggt och prydligt ut, när jag väl gömt undan kopplingsstyckena lite. Ska försöka få till någon total tätning runt kopplingarna som avslut, typ en bit cykelslang e.d.
Hämtade strömmen under säkringsdosan, så går de över tändningen, då slipper teflonhjärnan jobba med att komma ihåg att stänga av dem.
Tycker det är suveränt med steglös reglering, de förra fick jag sitta och slå på och av. Och de något tjockare greppen passar min långa händer bara bra :D
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Jag drog lite silvertejp först sen gummiklubba :lol: Tog ström från p-lyset. Jag skulle kanske satsat en slant till och fått en sats med steglös reglering. Ena läget hett, andra svalt. Men som sagt för det priset kan man ju se det som lärpengar....
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Bo Nilvant
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 14:55
Answers: 0
Ort: Varadero, Göteborg

Inlägg av Bo Nilvant »

Värmehandtag. Hur gick det med Biltemas handtag? Fungerar dom? Priset är ju kanon.
spuden
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Inlägg av joeng38 »

Ja de funkar OK. Ena läget kan man bli stekt (start) sen kanske lite svalt på normalläget. Men lätt att fippla med kontakten med vänster tumme. Man får det man betalar för. För mej är de ok, ska man köra hela vintern i norrland lär man satsa några hundringar till på värstinggrejer.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Skriv svar