Batteri(ur)laddning

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Batteri(ur)laddning

Inlägg av September »

Säljaren uppgav att nytt batteri monterades förra sommaren. Lika förb-t trilskades maskinen i dag (TA 600 årsm 1997) och visade för första gången tydliga tecken på elbrist. Tur i oturen; hade just tankat i Visby och hade "bara" ca 400 meter till närmaste lååånga nedförsbacke. Långt ändå att skjuta cykeln dit på årets hittills varmaste dag 'puh , förstås (ska det jävlas så ska det...). Då ska ni veta att Gotland inte är nerlusat med långa backar precis!

Nå. Den hoppade igång med 4:ans växel i och rullade sedan snällt de fyra milen hem. Batteriladdare är nu inkopplad, men jag misstänker ju något laddningsfel (hade ur batteriet hela vintern och underhållsladdade ofta, hittills har batteriet funkat oklanderligt).

Felsökningstips någon..?[/b]

Eller är det raka vägen till BT som gäller? Deras batterier lär ju fungera rätt OK med tanke på priset.
Det är ett lågprisbatteri som sitter i och man kan ju tänka sig att tackat för sig.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av Laffe »

Inte BT-batteri!! Kosta på ett par hundra till när du ändå ska köpa nytt. Har provat två ggr (och tänkt att jag hade otur första gången) och båda har gett upp efter ett par år :ffs

Det enklaste är väl att mäta spänningen över batteripolerna, med batteriet inkopplat, med och utan motorn igång.
Med motorn och tändningen avslagen, bör det ligga runt 12 volt.
Prova att slå på tändningen (antar att ditt lyse tänds då, om inte tänd det). Sjunker då spänningen drastiskt, skulle jag ändå misstänka batterihaveri.
Med motorn igång (och kanske lite över tomgångsvarv), bör den ju då ligga på åtminstone över 13 volt, optimalt ska visst vara 13,7 volt. (gäller alltså laddningen det..)
Kolla oxå när du startar hojen, då ska inte spänningen sjunka under 12V - då är det batteriknas.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av September »

Mange tack.
Ska prova lite i morgon när vinruset avtagit en aning :lol: :silver:

/Robert
Gothem
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av Bønne »

Okay, du har kørt fire mil efter den er løbet igang, dvs. den har kørt på det den lader, altså er der ingen ladefejl, kun et dødt batteri :!:
Jeg kan anbefale Yuasa, det er dyrere, men da har du et problemfrit batteri i adskillige år (hvis du behandler det godt).
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av Fibern »

Håller inte med Ivaraderon. Då jag köpte min TA -96:a, inhandlades ett nytt Varta, eftersom vi på företaget har rabatt där. Trodde Varta var ett sk. kvalitetsbatteri. Redan följande sommar började samma sak uppträda för mig. Och efter ytterligare något år plockade jag isär startmotorn, (finns om detta på forumet) utan att hitta något fel.
Då Botte i det skedet hade haft sitt Biltema gelbatteri i minst fyra-fem år, så beslöt jag att prova detta. Jag har inte haft några som helst problem. Och det märkliga är att det behöver inte underhållsladdas under vintern. Finns ändå hur gott om ström som helst till att starta upp den på våren
Felet med Varta var att det tömdes på ström vid stillestånd redan efter ett år. Över ett par dagar rent av så gick inte hojen igång om den inte stått inomhus i värmen. Startmotorn orkade bara typ ett varv sen "njjyyt" så satt den fast.
Nu har väl Botte haft sitt i åtminstone sex år och har inga som helst bekymmer. Och mitt är inne på andra året.

ps. Köpte du gelbatteri Ivaradero?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av Laffe »

Jepp. Båda höll ca 2 år, sen kaputt


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av Laffe »

Fibern skrev:Håller inte med Ivaraderon.
Det behöver du inte göra heller broder Fibern :wink: Jag berättade bara om mina erfarenheter av BT-batterier.
Du verkar ha helt andra erfarenheter av deras batterier, och det visar bara på deras ojämna kvalité på batterierna. Nån har tur och får ett bra batteri, en annan får två dåliga i rad....
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av V Saarela »

Har ju blivit kvar några "nya" Biltemabatterier från vinterns och höstens hojinköp. Bara att hämta gratis innan jag slänger dom. Finns en "ny" Varta också :-)

Jo, lite ojämn kvalite är det på dom. Varta har jag definitivt inte haft några goda erfarenheter av :(

På 600:an sitter ju ett sk torrladdat batteri av oldschool och....jämför man Biltemas Gel så är den t o m billigare.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av Fibern »

@Ivaradero
Var inte menat som någon kritik av ditt omdöme. Jag gjorde dåligt ordval helt enkelt och då blev formuleringen därefter. Ser jag nu. :oops:
Får väl skylla på arla morgonstund.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av Laffe »

Haha, ja jag har då inte tagit illa upp för nåt som du skrivit @Fibern Det var bara ett litet konstaterande att man behöver inte hålla med om allt. Alla utgår från egna erfarenheter, det var bara det jag ville säga


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av September »

Sorry för att jag inte svarat/kommenterat på ett par dagar. Batteriet fulladdat, tog cirka 12 timmar, men alla tester får vänta till resten är fixat.
Hastighetsmätaren har lagt av - bytte plastdrevet, höll 200 meter.
Ska byta rubbet; skickat efter wire, snäckväxel, plastdrev. Misstänker att det är "skruven" i vinkelväxeln som är boven, gick knappt att vrida runt med tång ens. Klart att plasten då tackar för sig. Väntar ivrigt på paket från VS i Boden.
Och när framhjulet ändå är bortplockat ska nya bromsbelägg på plats.
... och friska däck fram o bak. Det blev Metzeler Tourance.
Typiskt med allt detta nu när det är ÅKVÄDER...

/Robert G
Gotland
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av hogge »

Hej på er
Har alltid kört med original batterier från YUASA. Aldrig något klydd och dom håller länge. Kostar kanske någon hundring till eller 2 men det är det värt. Har aldrig haft problem med dom. Underhållsladdar dom alltid på vintern. Mitt original batteri i varanen är ju 5år och är kärnfriskt än.
Hogge
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av V Saarela »

September är ju en av mina trogna kunder(...bara så du vet så är jag rädd om dig :-) )
Det hela började med ett drivpaket till en Honda 125 Innova för 199:- ....och nu har kubiken växt till hiskeliga 583cc.

På tal om ditt paket(jisses, att ni orkar vänta på all tid det tar att få ett paket till ön....) så fick jag igår ett jättebra respons på en som monterat just TRW-klossar på en TA600

Jo, nu har jag ju fått ett avtal med transport av batterier med syra också....att du inte passade på att klippa till med ett sånt på samma gång när du nu var på G igen :-)
http://39833.shop.textalk.se/batteri/yu ... -1987-1999
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av Osisen »

Har lite liknande problem.. men mitt dog under färden när jag kopplade ur. Vet att batteriet var gammalt men det startade utan problem.
Kan det vara så enkelt att batteriet är för kass för att ta laddningen under färden eller är det något annat fel.
Typ regulator/ generator (heter dom så ens?!?!)
Å om man ska mäta batteriet vad använder man för pryl då? (Helt novis å ber om ursäkt om frågan e dum )
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av Fibern »

@Osisen
På intet sätt dum fråga. Somliga kan inte ens dra i en träskruv utan att fråga någon vilken väg den skruvas. Vissa kan inget om el och eldragning.
Du bor ju som sagt nära en som kan en del om elfel. Han kan nog hjälpa dig.
Lycka till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av Osisen »

tack!
läste på ett annat forum att man inte kunde mäta mellan polerna på ett batteri med en multimeter.. vilket jag trodde var vad man skulle ha från början.. men då kan ma n alltså göra det?!?
då blev det ju genast lättare.
vågar inte ritkigt ge mej ut på föer turer förrän jag vet att den laddar som den ska så vi inte blir ståendes igen.. nästa gång kanske vi e mycket längre bort.
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av Osisen »

Skye skrev:japp. Ha mät över plus och minus pol på batteriet när hojen är igång och har ljuset igång så hoppas vi att det är ett värde över 13,5 Volt. Då laddar det i alla fall som det ska.

Många startförsök och batteri som inte motionerats på ett tag har sämre effekt att behålla laddningen. Ett tydligt tecken på att varaderon börjar få dåligt batteri är när klockan startar om vid startförsök. Vet ej hur det är på gamla Transalper
Tack! Då ska jag testa detta... efter inköp av en multimeter så man slipper låna grannens varenda gång det e nåt [FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND TIGHTLY-CLOSED EYES]
Hoppas den laddar som den ska. Tidigare ägaren (en nära vän) har liksom inte haft något problem under sina 2år med den så det vore ju fan om nåt annat än batteriet var kass nu när jag tar över.. men jag har nåt som gör att maskiner gärna går sönder lite mer än nödvändigt när de väl ska strula!
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Krokmark
125cc
125cc
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 jun 2015, 00:04
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -99
Ort: Lönashult, Alvesta kommun

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av Krokmark »

@Osisen, man kan inte mäta ström (A) direkt över polerna med en multimeter utan extra motstånd men spänningen (V) är absolut inga problem att mäta.

Mäter du direkt på batteriet utan att hojen är igång så ska det vara 12 V, vid start ska det inte gå under 9 V, med motorn igång så ska den ge ca 13,4-14,7 V om generator och regulator fungerar som det ska.
Ska man gör något, så ska man göra det ordentligt annars ska man låta bli helt...

David
Användarens profilbild
Osisen
50cc
50cc
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 20 jul 2015, 12:01
Answers: 0
Hoj: Xl 600v -98
Ort: Lerum

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av Osisen »

Vad ska man ställa den där multimetern på då? Finns ju tusen olika lägen
Stå upp! Tro på din morgondag! - Jr. Eric
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Batteri(ur)laddning

Inlägg av Fibern »

V (Volt) och tecken för likström = DC. (dead cream) Gradering t.ex. 20 V
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar