Tändningslåset dött: Felsökningstips

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
1313
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:21
Answers: 0
Ort: Transalp-89/Eskilstuna

Tändningslåset dött: Felsökningstips

Inlägg av 1313 »

Efter en lunch kom man glad i hågen ut för att köra i väg med övningskörningseleven (privat). Stoppar i nyckeln och vrider runt men allt är dött. Inga lampor tänds. Provar och lirkar lite med nyckeln men hojen är död.

Får köra hem hojen med släp och börja riva bort allt vad kåpor heter. Sen var det inte så svårt att mäta med multimetern. Den röda matarkabeln ger ingen utslag alls. Hmm säkringen är hel kan jag snabbt konstatera. Mäter igen och nu är det 12 volt i den röda kabeln. Provar igen att sätta ihop låset lite löst och vrider på nyckeln men helt dött fortfarande. En kompis kommer förbi och vi tar isär låset igen. Tar bort kablaget och Ohm mäter och det är ingen kontakt alls. Då lirkar vi försiktigt bort plattan som snurrar runt med nyckel som fördelar ut strömmen till dom olika kontakterna. Det kom fram några koppar bleck (synd att man inte hade kameran med sig) plus fjädra som skall trycka upp blecken mot några runda koppar stift som sitter ingjutna i en svart plast bit. Vi gör renat alla ytor drar ut fjädrarna för att dom ska tryck på lite bättre, dom kändes lite slappa. Sen satte vi ihop låset igen och satte ihop kontakten, provade med nyckeln och nu fungerade den igen. Det här var på fredagen i påskas. Eftersom jag kör maskin på bion resten av påsken blev det inte så mycket MC körning. Men på måndagen stack jag ut och övningskörde igen. Hojen gick klockrent som vanligt och inga problem alls på hela dagen. Åkte hem på eftermiddagen byte om tog hojen ner till bion och jobbade till 23:30. Sen hem och när jag kör upp på trottoaren hemma dör hojen igen. Sen har jag inte haft tid med den p.g.a resor och jobb.

Beställde nytt slutstycke till tändningslåset, det skulle ta en vecka att få hem. Ok för mig för jag skulle ändå till Kroatien några dar. Skulle hämta grejen i går 4/5 men tji. Min beställning hade blivit annullerad i andra änden hos Gj bil i Eskilstuna. Claes letade och ringde till andra änden men dom fattade ingenting varför dom annullera. Men nu skulle det ta 1 ½ innan jag får nåt alls. Man blir så trött. Vill åka nu!!!

Nu överväger jag att koppla in ett underversalt tändningslås så länge. Men är lite osäker på hur jag ska koppla ihop det.

Den hel röda kabeln som kommer från huvudsäkringen måste ju var matningen in i låset. Den blå grå kabeln går till säkringsdosan sedan vidare till Kylfläkten. Vart ska jag koppla den på tändningslåset? Tändningsläget kan jag tänka. Men snurrar dom hela tiden eller går det över en termostat? Den röd svart (brun) kabel går också till säkringsdosan och skickar ut ström till resten av säkringarna så den ska tydligen också ha ström också i tändningslägget. Eller tänker jag helt galet nu. Är det någon som har bytt tändningslås till nåt annat än originalet?

Aja det finns inget ont som har nåt gott med sig, så jag har äntligen fått bort mina dåliga kåpor och börjat slippa på dom och laga sprickor. Det blir nog bra vad det lider. Men som sagt har man hoj vill man också åka, ja i alla fall jag.
Användarens profilbild
1313
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:21
Answers: 0
Ort: Transalp-89/Eskilstuna

Numera fixad!!!

Inlägg av 1313 »

I söndag stod jag inte ut längre utan gick lös med multimeter för att kolla vad som kunde vara för fel.

Bort med sidokåpan som döljer batteriet.
Drog isär koppling till tändningslåset som sitter på sidan av lyset.
Gjorde tre korta kablar med flat stift som jag stoppade in i kopplingsplinten som sitter kvar på lyset.
Kopplade in den svarta kabeln från multimetern på minus polen på batteriet.
Började med att mäta den hel röda kabeln som kommer från batteriet via en 30 Amp säkring. Jodå det fanns 12 volt.
Sen la jag ihop den blå svarta kabeln som leder till fläktarna med den röda, jodå fortfarande 12 volt.
Byter nu den blå svarta till den röd svarta som leder strömmen till säkringsdosan. Nu försvann 12 volten på multimetern??!! Varför???
Hmm är det kortis? Nej för då borde det blixtra och någon kabel bli varm eller någon säkring borde gå. Men nej inget händer för utom att 12 volten bara sluta fungera.
Så det blev att skruva bort säkringsdosan och kolla den under ifrån. Men inget fel där heller.
Tog en livlina och ringde en kamrat. Han sa kolla upp alla kopplingar så inget har hoppat isär eftersom den dog helt plötsligt.
Sagt och gjort, bort med tanken och sadeln så man fick fram alla elkablar. Ingen hade gått isär utan lågt snyggt och prydligt som dom alltid har gjort.

Hm vad kan det då vara??!! Jo det ända som jag inte tittat på huvudsäkringen vid batteriet. Det var lite pill att få bort locket. Men efter litet våld och en polygrip så lossnade locket. Se där här har det varit varmt och stiftet till styrströmskabeln (röd/vit) var frilagt, plasten hade smält. Säkringen var lite smält men enligt multimetern så var säkringen ok. Men så fort det blev belastning så orkade den inte. Nu är den bytt och allt fungera igen som det ska. Så det var bara att plocka ihop hojen och ut och åka i stället, tack och lov.

Varför kollar man inte det enkla först??? Ja man lär sig nåt nytt varje dag.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Inlägg av Stefan »

Snyggt jobbat, och tack för en bra "write-up". Gissar att rätt många (i alla fall jag) hade kunnat gå på den. En bra lärdom (som jag gått på ett par gånger i andra sammanhang), mät med beastning på!
Mvh /Stefan
Skriv svar