Felsökning värmehandtag

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Tenore Diavolo
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 13:54
Answers: 0
Ort: TA650/Göteborg

Felsökning värmehandtag

Inlägg av Tenore Diavolo »

Yeay me! Körkortet kirrat i tisdags! Och min kära transa gör mig knappast besviken. Har lite ont i händerna efter all körning den här veckan. Sånt man jobbar upp stamina för antar jag.

Dock så visar det sig att värmehandtagen som sitter på inte funkar. Trodde min polare som provkörde hojen kollade det, men jag får väl ta och läxa upp honom vid senare tillfälle.

Så är det nån som har en bra felsökningsstrategi för värmehandtagen - Honda original från -01? Jag måste erkänna att jag inte ens kollat säkringarna än, så jag kanske borde börjat där innan jag postar frågan, men men, nu frågar jag i alla fall =)

Ciao amici!
Tenore Diavolo
TA650 -01
2800 mil
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

grattis och välkommen!!
Kolla först vart dom har kopplat på strömmen till handtagen, borde vara avsäkrat nånstans där, annars borde det gå att dela på lådan där lägerna sitter och mäta om du får fram ström dit, alternativt mäta motståndet i värme-mattan.
Transalp -01
Användarens profilbild
Tenore Diavolo
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 13:54
Answers: 0
Ort: TA650/Göteborg

Inlägg av Tenore Diavolo »

Ibland tar det lite tid =)

..men nu kom jag till slut till skott och började kika på dragningen till mina handtag. Det visade sig att krympslangen var vattenfylld vid säkringen och att vatten även trängt in i själva säkringen!

Nu är det spänning i systemet när jag mäter så jag utgår ifrån att värmen ska funka. Ska bli skööönt!
Tenore Diavolo
TA650 -01
2800 mil
Användarens profilbild
Tenore Diavolo
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 13:54
Answers: 0
Ort: TA650/Göteborg

Inlägg av Tenore Diavolo »

Inte ropa hej. Nej nej.

Kallt som tusan va det tidigt igår morse, och inte va det nån värme i handtagen. Suck...

Jag har alltså kollat att det går ström genom alla kretsar, men det värmer ingenting på endera handtag. Dock hände en lustig sak i höstas; Jag körde en kort sväng i ösregn och hade av nån anledning slagit till strömbrytare, och helt plötsigt funkade skiten! Då tänkte jag att det måste varit någon av kontakterna som dåliga och att det började leda ström när det trängde in vatten, men det är alltså inte nåt fel på kretsen. Jag är förvirrad...

Mina stackars fingrar tackar på förhand för ev. svar =)
Tenore Diavolo
TA650 -01
2800 mil
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Tenore Diavolo skrev:Nu är det spänning i systemet när jag mäter
Att det finns spänning (V) behöver inte betyda att det finns tillräckligt med ström (A).
Om det är dålig kontakt någonstans så kan du få 12 V med värmen avstängd, men mycket mindre med värmen på, om du mäter efter felet.
Mäter du före felet så blir det 12 V i båda fallen.

Slå av och på strömbrytaren en massa gånger, den kan ha oxiderat.
Kolla att kontakterna sitter ordentligt, och jucka lite med dem.
Kolla även jordningen.

Grejerna ska funka även om det är vatten i anslutningarna när det bara är 12 V. Det oxiderar förstås snabbare, så torrt är bäst.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Inlägg av Stefan »

För mig låter det som glappkontakt... Ta isär alla kontakter, gör rent och spraya med lämplig kontaktspray. Täta till misstänkta fuktpunkter.
Har ingen koll på hur Honda original är hopsatta, om finns det lödningar åtkomliga någonstans, misstänk dem.

Slutligen (som jag tror någon sa), ohm-mät handtagen så nära som möjligt. Vet inte vad det borde visa, men nära noll=dåligt (kortis?), nära oändligt=dåligt (avbrott?). Ett relativt lågt, men lika mellan handtagen värde på resistansen borde vara helt OK. Minns tyvärr för lite från elläran i plugget :? Google minns sannolikt mer... :shock:

Att en krets verkar hel, betyder inte något, beroende på hur den mäts. Den lilla ström/spänning som t.ex. får en "testmejsel" att lysa i ett visst läge, behöver inte alls vara nog för att ge värme i handtagen...

Du får trösta dig med att du har tid på dig, de kommer inte att behövas på ett tag :D
Användarens profilbild
Tenore Diavolo
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 13:54
Answers: 0
Ort: TA650/Göteborg

Inlägg av Tenore Diavolo »

Efter lite hjälp med ytterligare mätningar visar det att det stämmer som ni säger; Det går i princip ingen ström genom kretsen även om spänningen är nästan 12V.

Imorgon bär det av till min kollega tillika självutnämnde elguru. Så får vi se hur det går. I vilket fall får jag ju lite bättre koll på hela elgrejen.

To be continued...
Tenore Diavolo
TA650 -01
2800 mil
Skriv svar