Nysses hoj: Justerbara fästen för rutan
Nysses hoj: Justerbara fästen för rutan
Uppdatering med bilder och inköp gör jag i detta inlägg.
Våren är här och jag kommer att uppgradera hojen lite. De två första prylarna har anlänt idag.
Sedan tidigare har jag LeoVince EVO II och LeoVince de-cat pipe.
Tid är bokat för bänkning och justering.
2015-04-20
Dags för en uppdatering. Nu är det personlig utrustning som anlänt.
Leverantör denna gång är KLIM och modellen är Badlands PRO. Ska bli spännande att testa om de är så regntäta som det påstås.
2015-04-24
Idag levererade Posten en Bigfoot från Rodaspt. Tack för tipset Skye.
2015-04-30
Så har ett paket levererats igen. En dämpare från Wilburs, custom made.
2015-06-03
Då har jag äntligen fått en fil med kurvorna från bänkningen. Tyvärr finns det inte någon "före" kurva då jag redan hade bytt luft och buller. 2015-06-13
Nytt paket anlände idag. Har beställt 2 st H11 LED från Cyclops i USA.
Helljus förr.
Helljus efter.
2015-07-04
Nya tillbehör.
Justerbara fästen till rutan från Palmer Procucts.
Våren är här och jag kommer att uppgradera hojen lite. De två första prylarna har anlänt idag.
Sedan tidigare har jag LeoVince EVO II och LeoVince de-cat pipe.
Tid är bokat för bänkning och justering.
2015-04-20
Dags för en uppdatering. Nu är det personlig utrustning som anlänt.
Leverantör denna gång är KLIM och modellen är Badlands PRO. Ska bli spännande att testa om de är så regntäta som det påstås.
2015-04-24
Idag levererade Posten en Bigfoot från Rodaspt. Tack för tipset Skye.
2015-04-30
Så har ett paket levererats igen. En dämpare från Wilburs, custom made.
2015-06-03
Då har jag äntligen fått en fil med kurvorna från bänkningen. Tyvärr finns det inte någon "före" kurva då jag redan hade bytt luft och buller. 2015-06-13
Nytt paket anlände idag. Har beställt 2 st H11 LED från Cyclops i USA.
Helljus förr.
Helljus efter.
2015-07-04
Nya tillbehör.
Justerbara fästen till rutan från Palmer Procucts.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Nysse den lör 04 jul 2015, 12:47, redigerad totalt 41 gång.
Serendipity
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2359
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Nysses hoj
Luftfilteret har jag redan.
Män du får jättegärna återkomma med synspunkter på
Dynojeten. Funderer kraftigt på att anskaffa det jag med.
Hoppas dän lever upp till forväntningarna.
Män du får jättegärna återkomma med synspunkter på
Dynojeten. Funderer kraftigt på att anskaffa det jag med.
Hoppas dän lever upp till forväntningarna.
Let's be careful out there
Re: Nysses hoj
gött, var ska du bänka den?
Ska bli intressant att veta vad du få ut sen
Ska bli intressant att veta vad du få ut sen
Re: Nysses hoj
Egentligen så är det ju svårt att jämföra eftersom......
Alla bänkar visar olika effekt, en del är trimmade mer än andra. Det sitter redan ett system på hojen(ett öppet system på en insprutare brukar ge negativ effekt).
Intressant som jämförelse är om hojen är original, bönkas före, klämmer dit grejjorna(system, filter, pc) och bänkar den efteråt. Brukar bli en "helt ny hoj" med märkbart klipp i mellanregistret.
@Ivar Vet inte om du också har ett system på hojen men....jag fick lära mig av en som utbildat folk på dynojetbänk att....så länge man byter bara öppet filter eller system så klarar dom flesta hojarna av det, men direkt man går på både ock så måste man justera den(på en insprutare är det då pc-v/pcIII)
Nu vet jag inte var Nysse köpt sin pc-v men, dom finns att få från mig också. Förmodligen också billigare om du är intresserad
Alla bänkar visar olika effekt, en del är trimmade mer än andra. Det sitter redan ett system på hojen(ett öppet system på en insprutare brukar ge negativ effekt).
Intressant som jämförelse är om hojen är original, bönkas före, klämmer dit grejjorna(system, filter, pc) och bänkar den efteråt. Brukar bli en "helt ny hoj" med märkbart klipp i mellanregistret.
@Ivar Vet inte om du också har ett system på hojen men....jag fick lära mig av en som utbildat folk på dynojetbänk att....så länge man byter bara öppet filter eller system så klarar dom flesta hojarna av det, men direkt man går på både ock så måste man justera den(på en insprutare är det då pc-v/pcIII)
Nu vet jag inte var Nysse köpt sin pc-v men, dom finns att få från mig också. Förmodligen också billigare om du är intresserad
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Nysses hoj
Så, nu är det dags att återigen visa min totala okunskap kring MC-motorer
Vad gör en Dynojet, hur monteras den och vad är en ungefärlig prislapp?
Vad gör en Dynojet, hur monteras den och vad är en ungefärlig prislapp?
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
Re: Nysses hoj
Dynojet är ett märke som satsar mycket på ändrad bränslemängd till motorn, det finns 2 olika sorter, på en förgasare så byts munstycken och eventuellt nålar i förgasaren, detta är lite bökigare då man kan få laborera för att få det perfekt med olika storlekar, dock brukar det finnas ett standard kit som brukar räcka i dom flesta fall.
den andra sorten är en pc-1/2/3 eller som nu 5 (PC-V) och är en elektronisk grunka som justerar bränslemängden på en insprutare, även kallad stand-alone box.
detta har varit ett vanligt sätt att trimma bilar innan man gick direkt in i styrdonen som man gör idag, där är dock inte hojarna ännu (det finns men inte till alla märken), denna box sätter man tillsammans med styrenheten och lurar signaler för att påverka bränsleblandningen på ett liknande sett som en kcr-box till en diesel bil. dessa är dock mer exakta och det går att justera in afr (air fuel ratio, vilket med andra ord menas hur många delar luft till en del bensin man vill ha, runt 12.5-12.9 brukar vara vanligt och då går motorn mycket fetare och får bättre verkningsgrad, lambda 1 är tex 14.7/1 och det är det som eftersträvas för miljön).
Om pc-v klarar av att ändra tändningen vet jag inte men tror ej det? Det går dock att koppla in en bredbandslambda som justerar boxen i realtid för bästa? möjliga effekt.
Det finns ofta också färdiga "mappar" som man kan ladda ner och tanka in i boxarna för olika åtgärdar man gjort på hojen, t.ex avgassystem och öppnare luftfilter som ska kompensera detta, men resultatet brukar bli halvbra med dessa och därför bör man köra hojen i rullande landsväg och mappa in värdena just för den motorn med förutsättningarna som är modifierade.
Resultatet bruka oftast vara bättre gång, mindre ryckighet vid avslag/påslag och bättre mellanregister, och givetvis några extra kusar på toppen.
den andra sorten är en pc-1/2/3 eller som nu 5 (PC-V) och är en elektronisk grunka som justerar bränslemängden på en insprutare, även kallad stand-alone box.
detta har varit ett vanligt sätt att trimma bilar innan man gick direkt in i styrdonen som man gör idag, där är dock inte hojarna ännu (det finns men inte till alla märken), denna box sätter man tillsammans med styrenheten och lurar signaler för att påverka bränsleblandningen på ett liknande sett som en kcr-box till en diesel bil. dessa är dock mer exakta och det går att justera in afr (air fuel ratio, vilket med andra ord menas hur många delar luft till en del bensin man vill ha, runt 12.5-12.9 brukar vara vanligt och då går motorn mycket fetare och får bättre verkningsgrad, lambda 1 är tex 14.7/1 och det är det som eftersträvas för miljön).
Om pc-v klarar av att ändra tändningen vet jag inte men tror ej det? Det går dock att koppla in en bredbandslambda som justerar boxen i realtid för bästa? möjliga effekt.
Det finns ofta också färdiga "mappar" som man kan ladda ner och tanka in i boxarna för olika åtgärdar man gjort på hojen, t.ex avgassystem och öppnare luftfilter som ska kompensera detta, men resultatet brukar bli halvbra med dessa och därför bör man köra hojen i rullande landsväg och mappa in värdena just för den motorn med förutsättningarna som är modifierade.
Resultatet bruka oftast vara bättre gång, mindre ryckighet vid avslag/påslag och bättre mellanregister, och givetvis några extra kusar på toppen.
-
- 250cc
- Inlägg: 403
- Blev medlem: fre 17 okt 2014, 14:32
- Hoj: Transalp xl650v -00
- Ort: Skå - Färingsö
Re: Nysses hoj
@ Jimmy.s - Tack för ett mycket utförligt svar
För min del känns inte detta som något "must have" möjligen "nice to have" någon gång i framtiden om prislappen känns riktig
För min del känns inte detta som något "must have" möjligen "nice to have" någon gång i framtiden om prislappen känns riktig
Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i övermorgon
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Nysses hoj
Der har også været skrevet om både Dynojet og PowerCommander
i disse 2 tråde, bl.a. om mine egne erfaringer med Varaderoen:
http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=14&t=3158" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=14&t=3050" onclick="window.open(this.href);return false;
i disse 2 tråde, bl.a. om mine egne erfaringer med Varaderoen:
http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=14&t=3158" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=14&t=3050" onclick="window.open(this.href);return false;
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Nysses hoj. Nu med kläder
Ja Nysse
Ut i regnet nästa gång det regnar
Ut i regnet nästa gång det regnar
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- ppgtony
- 250cc
- Inlägg: 256
- Blev medlem: tor 25 apr 2013, 15:24
- Hoj: Varadero XL1000-00
- Ort: Uddevalla
Re: Nysses hoj. Nu med kläder
Jag har samma ställ och är supernöjd
- ppgtony
- 250cc
- Inlägg: 256
- Blev medlem: tor 25 apr 2013, 15:24
- Hoj: Varadero XL1000-00
- Ort: Uddevalla
Re: Nysses hoj. Nu med kläder
Ja det är tätt, men jag har inte kört mer än en halvtimme i rejält regn än.
- Ivar
- 1200cc
- Inlägg: 2359
- Blev medlem: tis 05 aug 2014, 20:50
- Hoj: VFR 1200 X
- Ort: Tungelsta / Stockholm
Re: Nysses hoj: Leverans från Wilburs
Jäklar vad du kostar på Nysse
Blir nog en helt annan hoj till slut
Blir nog en helt annan hoj till slut
Let's be careful out there
- benson
- 50cc
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån 04 okt 2010, 09:54
- Hoj: Varadero XL1000VA-07
- Ort: Ingarö / Stockholm
Re: Nysses hoj: Leverans från Wilburs
Snyggt Nysse, själv har jag bara satsat på Klim av allt du har. Längtar just nu efter en rejäl regnskur så man får testa prylarna
//Kenneth
Nysses hoj: Leverans från Wilburs
Ibland är det skoj att spendera
Japp, det ska bli spännande att testa Klim och resten av prylarna.
Japp, det ska bli spännande att testa Klim och resten av prylarna.
Serendipity
Re: Nysses hoj: Hondas DÅLIGA tändhattar!!
Jaha, då har även jag drabbats av värdelösa tändhattar på min hoj. Att Transalp av årsmodell 2008+ lider/kan lida av dåliga tändhattar är välkänt.
Vi bänkningen idag så gick det inte att köra igenom den då det blev överslag i tändhattarna. Inga har de på hyllan men kommer tydligen in i morgon.
Listpriset på tändhattarna är 600kr/st.
Jag väljer att se det från den positiva sidan, en felkälla mindre
Vi bänkningen idag så gick det inte att köra igenom den då det blev överslag i tändhattarna. Inga har de på hyllan men kommer tydligen in i morgon.
Listpriset på tändhattarna är 600kr/st.
Jag väljer att se det från den positiva sidan, en felkälla mindre
Serendipity