Min nya hjälmkamera

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Min nya hjälmkamera

Inlägg av Tramsvalp »

Jag filmade delar av sommarens norgeresa med min nya hjälmkamera :)
Pga det frekventa småregnandet och några nybörjarmisstag så blev det bara 10 timmar oredigerad film, men bildkvaliteten är överraskande bra för en kamera i den prisklassen (1500kr på MediaMarkt).
Panasonic SDR-S10 är en minneskortskamera, och den tar 1GB på 12,5 minuter (mpeg2), så den kräver ju tillgång till hårddisk/dvd-brännare ed på en längre resa, så jag fick släpa med mig en gammal laptop och en USB-hårddisk också...

Nu ska det redigeras, och i sinom tid blir resultatet tillgängligt. Så slipper ni åka till Norge själva :)

Edit: Sent omsider - bild och länk Tramsvalps bloggis.
Ännu senare omsider - Filmsnutt på youtube. Sämre kvalitet än original tyvärr.

Bild
Senast redigerad av Tramsvalp den tor 27 nov 2008, 19:47, redigerad totalt 4 gång.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
msg2you
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 09:49
Answers: 0
Ort: TA 650 -01 / Vänersborg
Kontakt:

Norge ja...

Inlägg av msg2you »

Har inte haft möjlighet till några riktiga resor i år... och nu börjar det bli sent på säsongen.
Du får visa och låta oss andra njuta... :-)

Planerar dock för en Europa runt resa nästa år...
Tanken är att klämma in 20 länder, (19 huvudstäder) på 20 dagar...
Jo... Jag gillar att ÅKA hoj... "ler"

Skulle vara kul att filma lite... får nog titta på det där med utrustning...
Har du något smakprov på hur resultatet blir med den kameran?

//mats
Jag gör hellre ingenting bra, än någonting dåligt.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Norge ja...

Inlägg av Tramsvalp »

msg2you skrev:Har du något smakprov på hur resultatet blir med den kameran?
Inte än, men det kommer.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
gs
Cykel
Cykel
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 18:12
Answers: 0
Hoj: Varadero -04
Ort: Halmstad

Inlägg av gs »

Hjälmkamera skriver du, men när jag klickar på länken ser den ganska stor ut. Hur fäster du den på hjälmen
undrar Gunnar
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

gs skrev:Hjälmkamera skriver du, men när jag klickar på länken ser den ganska stor ut. Hur fäster du den på hjälmen
undrar Gunnar
Oj, såg inte att nån svarat... Stor? Det är ju en riktig kamera iaf, ingen leksak. Displayen kan man fälla in när man väl har startat filmningen, och jag märker inte av kameran när jag kör.
Bild

Jo, jag slöjdade till en plastburk, ca 4x5cm, och limmade fast den på vänstra sidan av hjälmen med öppningen inåt. På burkbotten och på kamerasidan satte jag självhäftande velcro (kardborre). Jag trär hakremmen genom kamerasnodden som livlina.

Kanske inte världens bästa lösning, men allt jag kom på som gick att fixa med enkla medel. När jag fått burkbotten dels lodrät och dels vinkelrät mot körriktningen så limmade jag med polyuretangummi, starkt och förhoppningsvis skonsamt mot hjälmen (luktar iaf inget).
Höjdriktningen går att justera eftersom det är två släta ytor med velcro. 8)

Batteritiden är dålig (typ 1 timme) och originalbatterier dyra, så jag har ett 4-pack med laddbara AA-batterier i fickan, anslutet med en sladd till kamerans laddarkontakt när jag kör.
Det finns ingen mikrofoningång tyvärr, så i farter över 30kmh blir det bara vindbrus. Men jag fixade avgasljud genom att tejpa fast en 6mm-slang på kameramicken och ledde den till avgasrörets mynning. :roll:
Med lite pill och händighet går det nog att få till en mik-ingång, jag har öppnat och kollat.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Nu finns underverket att beskåda på Tramsvalps bloggis! Mer info där.

Tyvärr inga filmer upplagda än. Kan väl säga iaf att de funkar fint på TV om man inte har allför stora krav. Tycker inte det är nån idé att lägga ut på youtube där kvaliteten alltid verkar vara dålig.

Bild
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Re: Min nya hjälmkamera

Inlägg av GeCe † »

Citat:
"Nu ska det redigeras, och i sinom tid blir resultatet tillgängligt. Så slipper ni åka till Norge själva :)" Slut citat.

Ser framemot din film men till Norge som vi besökt en gång tidigare och fått mersmak hoppas v kunna återvända ytterliggare gånger om hälsan tillåter.

En spontan tanke!
Satt i em. och började kolla filmen "Long Way Round" och där de har en kamera fäst på MC någonstans på ett stativ i närheten av styret såg det ut som. Jättefina vyer var det på vägen och landskapet runt omkring. De har ju förstås proffsutrustning men ändå. Tänkte på att du kör ju med orginalglaset som torde vara ganska stabilt skulle det inte kunna gå att fästa kameran där och få lite bättre kontroll på kamerans inställning och vad du filmar?
Med tanke på hur vägarna och landskapet ser ut i Norge t.ex. med ett vykortsliknanade landskap runt nästan varje vägkrök borde det väl kunna funka.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Min nya hjälmkamera

Inlägg av Tramsvalp »

GeCe skrev:Citat:
"Nu ska det redigeras, och i sinom tid blir resultatet tillgängligt. Så slipper ni åka till Norge själva :)" Slut citat.
Tur att jag skrev "i sinom tid"... Har varit så mycket bök att hitta ett fungerande redigeringsprogram, så jag har tappat sugen lite. Alla hittills har haft allvarliga brister när det gäller interlaced mpeg. Hoppas det senaste funkar, Ulead VideoStudio 10.
Nu i vintermörkret börjar det bli kul att titta på filmerna, så "en vacker dag" blir de nog tillgängliga. :)
GeCe skrev:Tänkte på att du kör ju med orginalglaset som torde vara ganska stabilt skulle det inte kunna gå att fästa kameran där och få lite bättre kontroll på kamerans inställning och vad du filmar?
Glaset är inte stabilt. Huvet + hjälmen är en tung "gummiupphängd" klump, ett utmärkt ställe att ha kameran, nästan skakfritt även på dålig grusväg.
Kontrollen är inget problem, jag har lärt mig hur jag ska sikta. I horisontalled filmar jag i näsans riktning. Det är bara i höjdled som det kan vara lite knepigt ibland, men det beror mest på Norges nivåskillnader. I Danmark vore det lättare. Eller med vidvinkligare (heter det så?) objektiv. Med fast montage får jag inte med toppar och dalar, men visst har jag funderat på fast montage.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Äntligen - Filmsnutt på youtube :)
Sämre bildkvalitet än original tyvärr. Pruttigt ljud pga min primitiva mikrofonslang till avgasröret.

[youtube]gLv_kHJeE_I[/youtube]
Senast redigerad av Tramsvalp den tor 27 nov 2008, 23:14, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Liam
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 09 aug 2007, 03:47
Answers: 0
Ort: Transalp-02 /Skaraborg

Inlägg av Liam »

Vilka härliga bilder. :)
Det killade till i magen ordentligt vid ett par tillfällen när du stannade till och betraktade utsikten.


//J
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Härliga åkbilder från vackra Norge Tramsvalp. Det blev ju väldigt bra med tanke på att du har kameran på hjälmen och inte har full kontroll men du kanske fick redigera en del.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Inlägg av hogge »

Tack för härliga bilder från Norge Tramsvalp som jag tycker blev riktigt bra.Funderar själv på en Norgeresa till sommaren så man blev ju mer än lite sugen.
Mvh Hogge
Skriv svar