En dagstur som inte gick riktigt som förväntat...

Berätta med text, bilder eller video vad du gjorde idag.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

En dagstur som inte gick riktigt som förväntat...

Inlägg av Stefan »

Jepp, jag hade plottat ut en liten rutt i Basecamp på runt 40 mil, en loop upp i Dalarna igen. Kom upp i någorlunda vettig tid, fikade och så där. Men, dimman ute ville INTE lätta :frust: Till slut fick det vara som det ville med den, jag drog iväg. Det var lite disigt i början.

Bild

Då var klockan ändå över 10 på förmiddagen, men sedan fixade det till sig rätt snart..

Bild

Nåväl, vidare då. Jag hade lagt in lite blandat grus och asfalt.

Bild

Här har de fixat till en liten småmysig miljö, mitt ute bland åkrar och hästhagar.

Bild

Så var man över gränsen till Dalarna då, och en viss lite bäck skulle man över.

Bild

Efter ett tag råkade jag ut för en liten egenhet med Basecamp. Jag hade lagt rutten (trodde jag) så jag skulle köra fram till nästa asfaltväg, och ta vänster på den. Men, då hittar Basecamp en liten gruskrok som kan spara några meter i väg, så jag svänger in vänster på den.

Bild

Nåja, jag har ju inget emot att kör lite grus också, och kan inte se något om privat område, även om det känns lite som att jag sitter och kör över privata gårdsplaner, så jag rullar på... Och jag tror att det var ungefär här det sket sig...

Bild

Strax efter denna plan kom jag upp på avsedd asfaltväg igen. Efter ett tag fick jag upp farten, låg väl på kanske 90. Det gick ganska rakt, bara jättesvaga böjar på vägen. Men, i en svag vänsterkurva kändes det lite vagt fel så där, och innan jag hann fundera på det, kom en lite tajtare högerböj. Jag höll ta mig *fläkt* inte på att komma runt den, var nog och nosade en aning i mötande fil :shock: Slår så klart av på gasen och hinner knappt tänka att "det här är inte bra, STANNA!), så sätter knarren igång att vifta frenetiskt på svansen :shock: :evil: Nåväl, ingen idé att tokbromsa, så jag låter den i lugn och ro rulla sig ner i fart genom växlarna, har fått kontroll över bakänden, och efter ett kort tag, kan jag rulla in på en busshållplats. Då är det bara att konstatera eländet...

Bild

Så, det var ju bara att ringa bärgare, och sedan vääänta...

Bild

Till saken hör att jag aldrig haft punka på en hoj av lite storlek tidigare, så nog var det lite obehagligt när hon började vifta på ändan :shock: Men, det blev ju rätt odramatiskt ändå *thumb_up*

Nåväl, bärgaren dök ju så småningom upp och fick tag i en jouröppen gummiverkstad i Hedemora. Grabbarna där var jättetrevliga, men tid tog det. Det kändes OK, för han som skötte jobbet var också väldigt noggrann, och utförde så vitt jag kan bedöma ett väldigt bra jobb. Fick en del detaljer rengjorda och insmorda på köpet, så ingen skugga över dem :clap Men, billigt blev det ju inte, självrisk på bärgningen, och gummiverksta'n hade en generell jouravgift på 1500:-, oavsett vad jobbet gällde, och det får man ju acceptera på en söndag.

Det visade sig att jag fått en spik på uppemot 10 cm rätt in i däcket, och när luften gått ur ordentlig, så hade väl slangen hamnat under fälgen, och hade fått ett uppslitet hål på säkert 10 cm i fyrkant, typ. Så, ny slang, och en seriös lapp på däckets insida gick det åt.

Nåväl, till slut kom man ju i väg igen. Vägrade dock att hålla mig på den rikstråkiga RV 70, så det blev via norberg ner till Sala, därefter Heby för lite käk. Sedan Gåvan och välkända småvägar hem. Hemma vid 19:00, och en massa goa vägar missade, men det går fler tåg...

Man hade i alla fall tur med vädret *thumb_up* :D *drinking_cheers*
Senast redigerad av Stefan den mån 15 sep 2014, 22:10, redigerad totalt 1 gånger.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: En dagstur som inte gick riktigt som förväntat...

Inlägg av Jokern »

Fy f** vilken otur.
Men tur att du inte gick i backen Bild
Skönt att du ändå kom hem igen Bild


Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: En dagstur som inte gick riktigt som förväntat...

Inlägg av Stefan »

Tack, kompis *thumb_up* Ja, det är ju så man får se det, och det kunde ju ha ösregnat också. Så, det är väl smällar man får ta. Får kolla över vilka försäkringstillägg som möjligen kan kännas intressanta ut till kommande säsonger.

Men, va *fläkt*, "still alive and kickin'" :mrgreen:

*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: En dagstur som inte gick riktigt som förväntat...

Inlägg av Peter »

Skönt att det gick vägen. Det viktigaste var att du inte hamnade i fronten på nåt mötande eller i ett träd. vägarna finns kvar för en annan härlig tur. Det vore för jäkligt om nån av oss hamnade i den otäcka statistiken. Fortsätt att köra försiktigt kamrater

skickat från S3-luren
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: En dagstur som inte gick riktigt som förväntat...

Inlägg av Fibern »

Skickligt att träffa den "spikrakt" på spetsen. :wink: Ursäkta spetsfundigheten Stefan. :D
Jag har provat köra in en 7-tumsnagel i ett bakdäck en gång. I Norge. Fast med personbil. men den rev upp slangen nåt djävulskt. Där kunde man som Lars Ekborg sa; "Kasta in hatten"
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: En dagstur som inte gick riktigt som förväntat...

Inlägg av Laffe »

Stefan- tack och lov att det gick bra för dig! Läbbigt att dra ut mot mötande Take care min vän


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Ploffe
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 22:59
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -99
Ort: Falun

Re: En dagstur som inte gick riktigt som förväntat...

Inlägg av Ploffe »

Skönt att det gick bra... Finns massor av härliga vägar här uppe i Dalarna :)
Såg att du nämnde Basecamp, är det en App eller vad? Hittade inget på Android......

Kör försiktigt.

Anders
Användarens profilbild
ppgtony
250cc
250cc
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 15:24
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Uddevalla

Re: En dagstur som inte gick riktigt som förväntat...

Inlägg av ppgtony »

Basecamp är ett program till Garmin
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: En dagstur som inte gick riktigt som förväntat...

Inlägg av Stefan »

Som Tony sa, ett datorprogram för att t.ex. lägga upp rutter i en dator. Släppt av Garmin, kanske kan göra rutter som passar i andra navigatorer, har icke en susning om den saken. Jag kör det på Windows, just för att förskapa rutter på en karta i fullskärm, och sedan ladda upp dem (via USB) till min Garmin navigator. Men, det har som sagt lite hyss för sig om man inte kollar noga :D Det beror mest på mina inställningar, men samtidigt kan hyssen bli rätt kul ibland *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar