Transalpen går varm!

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
chimaira_
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 08 jul 2014, 00:21
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700VA-09
Ort: Norsjö

Transalpen går varm!

Inlägg av chimaira_ »

Hejsan! Tidigare i somras så köpte jag en XL700VA - 09 som jag är jättenöjd med. Går som en klocka. Men när jag far utanför vägen och offroadar så kryper tempen upp ganska så snabbt. I högre hastighet då den kyler av vinden ligger tempen på mellan 75-85 grader. Då jag kör sakta och belastar cykeln mer i skog eller dylikt så stiger tempen snabbt upp till 100 grader och kylfläkten startar. Detta tycker jag inte känns helt okej. Jag har kollat så att det är nog med vatten i den så det är OK. Vad tror ni? Är detta normalt på dessa modeller?

Mvh Simon
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Transalpen går varm!

Inlägg av Wiseguy »

På de flesta hojar startar väl kylfläkten en bit ovanför 100 grader eller däromkring.
Det är ju tryck i kylsystemet så kokpunkten är inte 100 grader.
Dvs. ingen fara för dig, men att hålla ett öga på kylvätskenivån är aldrig fel, även om allt är ok. Det skall ju ingå i den dagliga innan-körning-kontrollen man lär sig på körskolan :roll:
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Transalpen går varm!

Inlägg av Fibern »

Halloj Norsjö'arn. Jag antar att detta skett nyligen och i sommarvärmen. Vilka farter pratar vi om när det handlar om skogen?
För att ta ett exempel. När jag och mina två kompisar åkte till Sydnorge 2009, var där mellan 22-25 grader på hemresan och genom Trondheim gick våra kylfläktar en hel del. Tät trafik, flera rödljusstopp och varmt. Nu har jag inte tempmätare som visar graderna, men nålen pekade rakt upp mot annars då den bara går upp några millimeter.

För övrigt varmt välkommen till forumet. *thumb_up* Teckna gärna ner ett "självporträtt" under Medlemmar.

Jag har passerat Norsjö och Norsjövallen på flera av mina mc-turer och det tar jag gärna mer om du gör en presentation där.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
chimaira_
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 08 jul 2014, 00:21
Answers: 0
Hoj: Transalp XL700VA-09
Ort: Norsjö

Re: Transalpen går varm!

Inlägg av chimaira_ »

Hej alla. Vad fort man fick svar här. Det är ju toppen. Aja, men då är nog allt som det ska. Tempen har aldrig passerat mer än 103 grader tror jag så. Kändes som bara fel men då är nog allt okej då.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Transalpen går varm!

Inlägg av Stefan »

Definitivt chimaira!

Jag har själv en -11, och precis som du märkt, så släpper termostaten upp tempen högre än tidigare generationer. Jag kör ibland inne sta'n (Stockholm), och då går den gärna upp till 102-104 grader i köerna, men det är helt OK.

Jag tror det har med avgasrening/krav att göra, det är ju samma med en nyare bil, den går också högre än en 140 från -73 :D Min Jeep (00:a) vill t.ex. ligga på 97 grader.

Tidigare hade jag en 99:a, och där var det knappt man såg tempmätaren röra sig en svalare dag utan stopp. Så det har förekommit frågor om den biten också.

Så, kör du bara på och njut av en härlig hoj, det gör jag *thumb_up* :D

Och, förrexten, varmt välkommen till Sveriges trevligaste forum *thumb_up* Varför inte presentera dig i avdelningen medlemmar? Jag tror du kommer att trivas här *thumb_up*

*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Transalpen går varm!

Inlägg av Laffe »

Välkommen hit Chimaira *drinking_cheers* *drinking_cheers*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stensi
500cc
500cc
Inlägg: 600
Blev medlem: mån 17 jun 2013, 08:39
Answers: 0
Hoj: VRF800X Crossrunner
Ort: Strömstad

Re: Transalpen går varm!

Inlägg av Stensi »

Min fläkt går igång på 103 grader som jag läst i manualen (tror jag :D ), är normalt. Det händer ofta när jag står vid rödljusen, i köer m.m. Så tror inte det är nått fel på din hoj.
Skriv svar