Motorstörningar

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Motorstörningar

Inlägg av September »

Kör en Transalp 600, 1997:a. Efter en tur på ca 50 mil i omväxlande sol och regn, hade jag 3 kilometer kvar till hemmet när motorn plötsligt kändes orkeslös. Svarade knappt på gas, farten sjönk. Var nere på tvåans växel när det plötsligt blev liv i motorn igen. Nästan hemma, 700 meter kvar, samma skit igen.
Dagen efter: kollade okulärt. Inga läckage, inga konstigheter med slangar, vajrar eller lossnade tändstifthattar m m. Fungerade klockrent vid provstart.
Vad kan det vara? Felsökningstips mottages tacksamt!!!

Robert G
Gotland
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Motorstörningar

Inlägg av Fibern »

Tjaa, kommer ju först att tänka på tändningen. Om en av CDI-boxarna lägger av. Det har ju visat sig att somliga råkat ut för glappkontakt i någon av dessa, vilket gått att laga. Titta i denna tråd: http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=2&t=2044" onclick="window.open(this.href);return false;

Håll oss uppdaterade så finns säkert fler som har idéer. Lycka till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Septentrione
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 11 aug 2014, 20:50
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V-92
Ort: Visby

Re: Motorstörningar

Inlägg av Septentrione »

Råkade ut för ett liknande problem för ett tag sedan. Motorn började gå på bara en cylinder efter en stunds körning men gick klockrent vid ny start. Bytte plats på CDI-boxarna och såg då att varvräknaren lade av när problemet uppstod igen = kass CDI. Beställde nya digitala från M&S Motorradshop och nu går maskinen perfekt.

Så kolla hur varvräknaren beter sig när störningen uppstår. Byt plats på CDI-boxarna och testa igen. Om varvräknaren inte lägger av i något av fallen har du troligen (och lyckligtvis) inte CDI fel utan något annat.

/Lars K, Visby
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Re: Motorstörningar

Inlägg av September »

Tack för goda råd.
Hoppas få tid att kolla i morgon.

Robert G
Gotland/Gothem
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Re: Motorstörningar

Inlägg av September »

Pust.
Efter tre timmar vid datorn har jag misslyckats med att ladda ner en bild som systemet godtar, en bild visade CDI-enheten på min Transalp.
Till min förvåning visade det sig att det "bara" finns en tändenhet under sadeln - inte två som jag inbillade mig efter att ha surfat runt och kollat lite på hur det ser ut på andra XL600-maskiner.

Hart jag en senare version?
Eller har en tidigare ägare bytt ut de två mot en nyare modell?

Nå, problemet som initierade mitt inlägg har försvunnit. Jag lutar åt att det nog var något så trivialt som snudd på soppatorsk. När motorn nästan dog måste mina rörelser med styret ha tillfört en slurk eller två, nog för att jag skulle ta mig hem.
Fyllde tanken och har kört ca 20 mil utan några som helst problem. Inte heller finns det CDI-typiska varvräknarfladdret. Maskinen surrar och går hur bra som helst.

Och jag som redan laddat mentalt för att öppna boxen och börja löda...

Tack än en gång till Er som bistod med råd och tips!

/Robert G
Gothem, Gotland

(återstår egentligen bara att jobba vidare med bildhanteringen...)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Motorstörningar

Inlägg av Fibern »

Så här reagerar min TA på låg soppanivå, September-Robert.
Ibland får jag ställa om till reserv när trippmätaren står på 24 mil. Ibland efter 30 mil. Allt efter körsätt, stads- eller landsvägs-körning.
Däremot går den aldrig vidare med störning, ens 300 meter. Några korta ryck och korta "döenden" i högst hundra meter sedan dör den, tills jag vridit om kranen.
Utom en gång när jag vek av i en korsning och la ner rätt ordentligt, då sög den luft en kort stund just för att tanknivån låg nära reserven.
Du hade väl inte åkt 50 mil på en tank. Hoppas jag nästan, för då har du en unik TA ingen annan varit nära ens. :shock: Och då tvingas jag ju erkänna avund. :wink:
Provade du vrida om till reserv, eller körde du på detta läge?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Re: Motorstörningar

Inlägg av September »

Hej och tack för svar/kommentar.
50 mil? Nja, inte hela sanningen. Det blev lite påfyllning under resans gång. Snittade på 0,44 och körde till 99 % laglig fart.

Åter till tändboxen: varför har jag en ynka medan "alla andra" har två..? Finns det ett alternativ att köpa till för att ersätta två i original eller är det helt enkelt en årsmodellsskillnad? Tyckte att jag läste på någon tysk sajt att det finns en box som ska ge högre effekt/lägre förbrukning. Stimmt das oder..?

Om soppatorsk: Har nödgats vrida på reserven en endaste gång och då var det ganska snabbt förlopp mellan bludder-bludder, effektminskning och stopp i maskin - inte alls som det jag beskrev i mitt första inlägg när jag trots allt, tog mig hem.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Motorstörningar

Inlägg av Fibern »

Jag har ingen aning om detta med två eller en box. Har själv inte haft problem med tändningen. Men svar på detta kommer nog så småningom.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Motorstörningar

Inlägg av Skoogsnisse »

Enligt Haynes manual är det CDIboxar på XL600 fram till -95 en för varje cylinder. Nyare XL600 Samma box till båda cylindrarna.
Untitled-1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nisse
Användarens profilbild
September
Cykel
Cykel
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 17:23
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600 -97
Ort: Gothem, Gotland

Re: Motorstörningar

Inlägg av September »

Topp!
Tack!
Skriv svar