Idag..

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

...(läs igår) orkade jag inte skriva om detta. Fick beskedet igår nämligen.
Det är lätt att glömma bort att "ta hand om" oss själva. I ivern att vara andra till lags, hinna med barn och familj, att göra allt som förväntas av oss. Men så kommer "livet emellan".

Jag fick ju ta ett prostata-biopsiprov för drygt ett halvår sedan. Den gången hittades inget obehörigt. Gjorde nytt sånt för en månad sedan, då mitt PSA stigit kraftigt senaste halvåret och denna gång hittades spår av tumörbildning. Det var väl inte oväntat, men läkarens ord kändes likväl overkliga.

Som en knytnäve! Rakt i solarplexus!

"Gammal och utsliten, impotent och väderbiten", för att citera Cornelis. Läkaren förordar borttagande av körteln eller strålbehandling. Strålbehandling görs inte här i Norrbotten. Trots att vi har, vad Landsting-höjdarna kallar "Europas modernaste sjukhus". Nej, till Umeå blir det i så fall veckopendling i upp till åtta veckor. Va! ÅTTA VECKOR! Två fucking hela månader? Jag sa, aldrig i livet att jag åker dessa 22 mil enkel väg varje måndag och fredag i två månader. Ni får skära, sa jag till farbror doktor.

Det är ditt val tyckte läkaren. Jag vet inte om jag gör rätt val, men någonstans känns det lindrigare att genomlida ca en månads rehab och till största delen hemma. Jag råkar ju tillhöra det kön som oftast råkar ut för cancer, vilket den i prostata är. Biverkningarna av båda dessa behandlingssätt är ganska lika. Något högre risk för impotens vid kirurgiskt ingrepp, men det uppstår tydligen även vid strålbehandling. Plus en del andra tänkbara både fysiska och psykiska störningar. Ensamstående och 60, vad är impotens och inkontinens att värdera mot kanske 15-20 år till på mc:n?

Får väl säga som en kändis här uttryckte.

Livet är skit...sen dör man!
Sköt om er.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Idag..

Inlägg av Peter »

Fy satan Fibern. Vi håller varenda tumme på att detta går vägen.
Vi vill allt ha dig med en massa år till. Impotens är allt mindre viktigt än att kunna vara med sina nära och kära.
Lycka till och meddela hur det går.

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Idag..

Inlägg av Laffe »

@Fibern - Jag hoppas du känner den styrkekram som jag ger dig via cybern! Oerhört tråkiga nyheter
Men trots allt, om nu resultatet av en lyckad op skulle vara att "centralstödet" slutar fungera, så måste det vara värt det alla dar i veckan. O ändå Fibern vad jag önskar dig allt det bästa, håller tummarna för dig kompis


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Tack Peter och Lasse. Jo jag känner stödet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Idag..

Inlägg av Jokern »

@Fibern :
Det är ju inte såna svar man vill ha från sin läkare, men tyvärr är det mera vanligt än bröst cancer, som det himlas så mycket om..
Min svärmor fick bortopererat sitt ena bröst i våras och igår va hon på kontroll o går nu i väntan på svaret..

Jag hoppas inte du går o gräver ner dig i bekymmer, bara för att "Lill-Fibern´s" vattenballong har fått en sjukdom *thumb_up*
Drygt 16 procent av det totala antalet cancerfall i Sverige utgörs av prostatacancer. :rtfm

Vi män kanske skulle börja sälja denna istället för ROSA BANDET och då kalla det
BLUE BALLS


Lite skämt åt sidan :D

Hoppas såklart att du tar rätt beslut för din vidare kontroll av livet och att allt blir bra igen :hug: :hug:

Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
ppgtony
250cc
250cc
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 25 apr 2013, 15:24
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Uddevalla

Re: Idag..

Inlägg av ppgtony »

Det var tunga besked Fibern. Jag har två bekanta som gjort den operationen med mycket gott resultat *thumb_up* .
Jag ska hålla alla tummarna att det blir bra för dig också
Användarens profilbild
janne
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: mån 11 maj 2009, 18:46
Answers: 0
Hoj: Crosstourer XD -13
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av janne »

Tunga besked Fibern, men jag håller tummarna för dig " styrke kram "
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Ralf-FIN »

Tråkigt besked bäste bror. Vi hoppas och håller tummarna även på denhär sidan att allt ska bli bra.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

Broder! :hug:

En stor "manhug" härifrån så klart, och håller alla tummar jag har för att det ska bli bra *thumb_up*

Tältstången kan man nog vara utan i vår ålder. Men den totala hälsan blir ju bara viktigare med åren.

Så två tummar till här i från (det är väl de jag har), hoppas verkligen det blir bra :hug:

Och att vi ses i Storforsen igen om inte förr *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Tack för allt stöd kamrater och bröder. Det värmer. :hug:
Jag har gott hopp om att klara mig utan framtida cancerproblem uppkomna ur det här. Det var trots allt inte helt oväntat, fast beskedet skar ändå in som en kniv i kroppen. Då tumörbildningen upptäckts så tidigt som i mitt fall så är prognosen helt klart positiv enligt läkaren. Jag kan naturligtvis välja att inte göra något alls och leva utan ökande cancer resten av livet. Eller att dö i skelettcancer om tio år. Ingen vet och då känns det ju angelägnare att försäkra sig om ett liv kanske tjugo år till. Men vilket liv. Det är väl mest hur livet blir efteråt, med inkontinens och ev. impotens som funderingarna kretsar runt. 60 och o-attraktiv dessutom impotent, ja då är man inget byte på "köttmarknaden", om jag ska använda lite råare ord. :?
Å andra sidan vet man ju aldrig vad som lurar runt nästa hörn, en plötslig död i infarkt, ihjälkörd på hojen, av någon knarkar-idiot bakom en ratt. Eller vad som helst. :shock:
Kanske bäst att inte oroa sig för annat än "dagen efter idag" som mest. Men det är inte så lätt just i denna stund.

Nog snackat för stunden om detta. Jag kommer naturligtvis med uppdateringar allteftersom saker sker. Nu väntar närmast ca 2 månader med jakt, sen får landstinget ta hand om mig ett tag. Ha det gott på hojarna killar o tjejer. Ska bara byta bromsklossarna på min, så blir det lite åka här med. Jag hämtade dessa hos Saarela i måndags. Tack för kaffet Veijo, och pratstunden. *thumb_up*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Idag..

Inlägg av Peter »

Gott att höra att du har modet uppe. Det viktigaste tror jag är att man är positiv. Det kan flytta berg. Sen en fin singelmalt är aldrig fel

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Idag..

Inlägg av Laffe »

...känner jag mig deprimerad :evil: :evil:
Kallt, regn och snålblåst :ffs :ffs Vart tog sommar och sol vägen :conf:
JAG VILL JU KÖRA HOJ FÖR *FLÄKT* :frust: :frust: :frust: :frust:
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Idag..

Inlägg av botte »

"Livet är skit"

Och vad är alternativet?
Idag fick jag fingrarna ur aktern och beställde tid för provtagning.
Jag tror att är man över femtio år så är det bra att ta prover regelbundet.
Man bör dock vara lite påläst om osäkerheten i resultaten så man inte deppar ihop i onödan.

Bosse
Det är aldrig för sent att börja om!
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Idag..

Inlägg av Stefan »

@Fiberbroder, bra inställning där *thumb_up* Hitta den väg som passar dig bäst och kör hårt på det *thumb_up*

Och älgjakten går så klart alltid i första hand :naughty:

Best of luck now, bro :rock-on (Tänk att engelska funkar så mycket bättre i bland :conf: )

@Ivaradero, kan bara hålla med, vad *fläkt* är nu detta, höst på en enda gång :conf: Visserligen råpluggar jag nu, så det kanske kan passa att ösa på i helgen också, men det ju inte riktigt vad man vill :frust: Men, man får väl glädjas åt att man inte bor i Halland/södra Värmland i alla fall :shock:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Idag..

Inlägg av Laffe »

Ja det är sant, då hade man fått Varade-ro


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Jan-Olov »

Nu när ämnet är uppe så undrar jag, hur ofta bör man ta det där provet. Jag testade för något år sedan.
jan-Olov
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

@Jan-Olof
menar du PSA så kan du väl vid osäkerhet ta det i princip så ofta du har möjlighet. Låt oss säga två-tre ggr per år. Har du känningar av urineringsbesvär, trängningar, ibland svårt att hålla osv, se till att kolla kanske fyra-fem, eller vad läkare ordinerar. Hos mig började värdet närma sig 9 och då tyckte "fabbo" doktorn det var dags för en biopsi. Alltså cellprov på prostata. Ett tämligen lindrigt ingrepp, helt smärtfritt skulle jag nog kalla det.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Idag..

Inlägg av Fibern »

Och förresten, ett högt PSA behöver inte med nödvändighet innebära cancer, men det är ju bättre stämma i bäcken....som det heter.
Och en tumörtillväxt i prostata behöver alltså inte innebära en aggressiv cancer. Men samma sak där, bättre stämma... ty den kan utvecklas till aggressiv. Därför rekommenderar läkarna borttagning eller strålning även i tidigt skede.

Jag känner det som att vi män får alldeles för lite information om dessa saker. Kanske något för den där "reserv-jesusen" Hägglund att rikta in sig på. Mer än så duger han väl inte till.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Idag..

Inlägg av Jimmy.s »

ja det var tråkig läsning Fibern, önskar att allt går vägen för dig och du blir kvitt cancern! Hälsan är det viktigaste :)
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Idag..

Inlägg av Jan-Olov »

Tack för svaret man är ju i åldern så tankarna finns ju där. Jag ämnar ringa om en del annat så då skall jag begära ett nytt prov.
jan-Olov
Skriv svar