Byta framhjulslager

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Byta framhjulslager

Inlägg av Wiseguy »

Hur man byter framhjulslager på en TA650:a. Är väl som vanligt samma procedur på TA600:an och troligtvis till och med på TA700:an.

Börja med att få upp framhjulet i luften. Har du centralstöd så upp på centralstödet och säkra det där. T.ex. spännband i taket som håller upp hojen eller stabil tyngd på bakändan. Se till att den inte kan tippa framåt. Det kan bli jobbigt ifall du inte har ett hjul där då.

Jag brukar lossa ett bromsok för att enklare få ut hjulet. Bromsoken tar i däcket ifall båda sitter kvar.
Skruva loss dessa två bultar så lossnar bromsoket.
[image=644]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=311[/image]

Nästa steg är att lossa de fyra bultarna som håller fästplattan för framaxeln.
Du behöver inte skruva av dem helt, räcker med att lossa dem så att hjulaxeln kan rotera fritt.
[image=557]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=312[/image]

Du skall nu skruva loss hjulaxeln. Bara skruva till den lossnar och sen dra ut den.
[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=313[/image]

När du tar loss hjul så sitter det två distansen, en på vardera sidan av fälgen. Den på högra sidan är givaren till hastighetsmätaren och den på den andra är bara en distans.
Du kan låta givaren hänga kvar på hojen, men tappa inte bort distansen på andra sidan.
[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=314[/image]

Sen lägger du fälgen på en yta som inte skadar bromsskivan. Du kommer att banka lite på fälgen för att få ut lagrena och arbetar du direkt på ett betonggolv riskerar du att skada bromsskivan.
Vi börjar med att pilla bort ena packboxen.
Skruvmejsel och lite bändande på alla sidor brukar göra susen.
[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=315[/image]

På den sida där du hade givaren till hastighetsmätaren så finns det en givarring bakom packboxen. Lägg den åt sidan.
Den ser ut så här:
[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=310[/image]

Mellan de två lagrena finns ett litet rör där hjulaxeln löper. Det finns ett litet spel på detta rör. Det går att trycka lite grann åt sidan så att man ser kanten på lagret på den motsatta sidan.
Dvs. du trycker till röret så att det blir snett.
[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=316[/image]

När röret nu är snett så skall du banka ut lagret på den motsatta sidan.
Detta göres med ett dorn eller skruvmejsel. Arbeta dig runt lagerkanten 360 grader. Bankar du bara på ett ställe så finns risk att du sätter lagret snett i lagerbanan = inte bra
Små slag på skruvmejsel/dornet på alla kanter gör att den rör sig ut på ett jämnt sätt.
[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=317[/image]

Sen till slut kommer lagret att trilla ut.
[image=500]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=318[/image]

Nu är det dags att banka ut lagret på andra sidan. Detta lager är lite enklare att få ut då du kommer åt det bättre. Denna gång kan du använda t.ex. en hylsa så att du utsätter lagret för en jämn belastning.
[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=319[/image]

När du väl fått ut lagrena så torka rent ytorna där lagrena skall sitta. Har du det minsta smuts/grus/sand-korn här så kommer du att få problem.
Nu är det dags att få in de nya lagrena i fälgen.
Det finns lite olika skolor hur detta skall göras, men in i fälgen skall det.
Vissa stoppa lagrena i kylen en stund innan medans andra värmer upp fälgen lite. Tanken med dessa metoder är att lagret skall krympa av kylan och fälgen skall expandera av värmen.
Lägg lagret ovanpå hålet där det skall in. Se till att det är plant och inte snett.
Just att den ligger plant är viktig. Bankar du in lagret snett finns risk att du förstör fälgen.
Sen skall du greppa en hylsa eller något annat som är lika stort som den yttersta metallringen på lagret.
[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=320[/image]

Du får INTE använda en hylsa som är för liten. Du riskerar att förstöra lagret då.
[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=321[/image]

Sen är det bara banka ned lagret i botten.

Sen vänder du på fälgen, stoppar in röret som skall sitta mellan lagrena.
Glöm inte röret, gör du det får du snällt banka ut ett lager för att kunna stoppa in det.
Sen när röret är på plats är det bara ta det andra lagret och banka det på plats med samma metod.
Se till att röret löper lite fritt och inte kilar fast de två lagrena.
Det är inte mycket spel det rör sig om, men tillräckligt för att inte låsa lagrena.

Sen är det dags för packboxen.
Fetta in lagret med rikligt med lagerfett. Fetta sedan in packboxen med lagerfett.
Packboxen på vänster sida är bara sätta dit eller banka väldigt försiktigt ifall den inte glider på plats.
På höger sida så skall du först sätta dit hastighetsgivarringen innan du sätter dit packboxen.
Den skall sitta så här.
(Obs, jag har inte satt dit lagret på bilden ännu. Men lagret skall givetvis vara under ringen)
[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=322[/image]

Nu är det bara sätta tillbaka hjulet på plats på hojen.
Passa in hastighetsgivaren så att dennes plastklackar passar in med plastringen.
Sätt dit distansen på andra sidan.
Lyft upp hjulet och skjut in hjulaxeln på plats. Skruva inte in hjulaxeln helt ännu.
Dra åt bultarna på låsbrickan som håller hjulaxeln med fingrarna.
Detta gör att hjulaxeln hamnar i rätt läge när du nu skruvar lite på den. Hjulaxeln skall dras åt enligt de Nm som tillverkaren har specifierat.
VIKTIGT, Kolla vad som gäller för just din modell.
En TA650 så skall framaxeln dras åt med 64 Nm och låsbultarna för låsbrickan skall dras åt med 12 Nm. Samma sak med bultarna till bromsoket, 12 Nm.
Dra åt allt som det skall och dubbelkolla att alla bultar är fastsatta och att hjulet snurrar.
Testa bromsen innan du beger dig iväg på en provtur.
Efter att du kört en stund skadar det inte att dubbelkolla att alla saker sitter kvar där de skall och torka bort eventuell lagerfett som smetat ut sig.
Bild
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Byta framhjulslager

Inlägg av Jimmy.s »

Mycket bra guide *thumb_up*
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Byta framhjulslager

Inlägg av Masterjojo »

+1
Bra skrivet!
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Byta framhjulslager

Inlägg av Wiseguy »

Skye skrev:Säger samma som Jimmy.s

En tanke som slog mig. Kanske samla alla guider på ett och samma ställe. (kategori)
Smartast är nog att låta själva trådarna ligga kvar och leva sitt eget liv, men samla länkarna till alla guide-trådar på ett och samma ställe. T.ex. i en sticky. "Mek-guider" "Gör-Det-Själv-Guider".
Jag ser nämligen gärna att en guide är levande. Dvs. att det sker en diskussion runt denna och att folk kan ställa frågor, ge tips eller rätta mig ifall jag har fel. Bryter man ut guiden och samlar alla på samma ställe så blir de liksom låsta och folk vågar inte diskutera dem.
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Byta framhjulslager

Inlägg av Fibern »

Skye skrev:Säger samma som Jimmy.s

En tanke som slog mig. Kanske samla alla guider på ett och samma ställe. (kategori)
En mek-guide för Ta och en för Va. Låst tråd, bara för läsning. Varför inte?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Byta framhjulslager

Inlägg av rydde »

Skye skrev:Måste införskaffa mig en momentnyckel.
OT: Köpte en på Louis.eu för nått år sedan för låga moment. roth*** nånting heter den. Det var bra pris och fungerar fnt. Har börjat använda mer och mer för de här låga momenten ex 12nm och 25 nm. Rekommenderas!
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Nordman
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 09 jun 2014, 20:34
Answers: 0
Hoj: Transalp-06
Ort: Skellefteå

Re: Byta framhjulslager

Inlägg av Nordman »

Har letat överallt, men vart får jag reda på vilken typ/storlek/serie nummer av hjullager jag behöver fram och bak.
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Byta framhjulslager

Inlägg av Skoogsnisse »

Det ska vara tätade lager med en gummitätning på var sida.
Fram 6303-2 RS1 och 6203-2 RS1
Bak 6304-2 RS1, 6303-2 RS1, och 6203-2 RS1
Nisse
Skriv svar