Tillbud och Olycks-tråd

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av Ralf-FIN »

...for jag iväg till ishallen på den vanliga hockeyträningen :rock-on Regnar, blåser o mörkt var det då klockan var 20.30. Närmade mig en korsning då en kille kom ut från vänster med en 600 Shadow, ingen fara för mig i bilen då jag höll farten på 40-väg o var 100 meter bort, men då han var mitt i kurvan vacklade han till och "hela ekipaget" for omkull då han drog på gasen mitt i korsningen. Stannade bilen o la på varningsblinkers o hjälpte honom få upp hojen o ta den till sidan av vägen. Han (~50 år) berättade att han idag hade köpt första hojen i sitt liv och att han bara måste fara ut o provköra.

Kändes på nåt sätt överflödigt, men upplyste honom ändå att tillfället var dåligt valt och att han kanske borde öva lite på torrare vägar i dagsljus på nåt ställe med mindre trafik o känna lite hur en hoj beter sig då han ändå aldrig kört hoj förut :cry:

Synd med skadorna på en fin hoj men har samtidigt lite svårt att känna medlidande :conf:
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av Äventyret »

Hmm ja de har nog hänt en del onödiga olycker via sådana som fick mc kortet på köpet.
Vet att min förra praktikants pappa gick o köpte sin första mc nu, tror han va 63 år.
Men han hade iafa vett på att inte köra själv innan han har "övningskört" med sin polare som hade kort o mc.
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av Ralf-FIN »

Jovisst kan man känna igen känslan då man vill ut och provköra... men visst är det bra att använda skallen lite innan man ger sig iväg ut i trafiken.
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
no1_martin
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:58
Answers: 0
Hoj: TA XL600V
Ort: Kungälv

Re: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av no1_martin »

Var ute och körde idag skulle bara en mil till ICA MAXI men det blev en omväg i det goa vädret för att titta på en kompis nyresta garage. Hade legat på lite på delvis krokoga lansvägar. Nästan frame kör jag igenom en rondell och stax efter svänger 70vägen höger. I högersvängen får jag ställ precis som om det vore olja på vägen. Inser ganska snart att det inte går att hålla rak kurs ens på rak väg då förstår jag att jag fått punka. Jag är glad att detta skedde i relativt låg fart och inte skarpare kurva.
Detta blev dagens tankeställare!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av Fibern »

Var det bak du fick punkteringen?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
no1_martin
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 29 apr 2014, 09:58
Answers: 0
Hoj: TA XL600V
Ort: Kungälv

Re: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av no1_martin »

Ja det var bak. Hade ingen telefon med mig heller!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av Fibern »

Varje gång jag läser i riksmedia om MC-olyckor så hajar jag till och tänker, "bara det inte är någon från forumet".
Visserligen är det lika tragiskt oavsett vem som är skadad/omkommen, men är det någon härifrån känns det för nära inpå. Familjärt nästan.
Denna gången gällde det Nödinge norr om Götet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av Stefan »

Kan bara hålla med, Skye. Det är ju rent skrämmande hur vägar som vi på två hjul uppskattar behandlas :shock: :ffs

Jag hör ju till dem som föredrar de små, kurviga vägarna, och bor själv vid en mycket populär hojväg. Men, ibland blir jag ta mig *fläkt* mörkrädd :shock: :? :frust:

Man får känslan av att man från trafikverkets sida (eller om det nu är underverket vägverket?) verkar tycka att "de där motorcyklisterna är ju bara huliganer ändå, de får väl för fan se sig för" :evil: I bästa fall en skylt om stenskottsrisk i vägknten, om den inte blåst omkull...

"Biltrafiken ska vi vara rädda om, de är många, de de ser så illa ut i statistiken och ger så många skadeståndskrav på spräckta vindrutor m.m., men hojfolket tiger ju oftast, så dem skiter vi i"... typ :roll:

Tyvärr är en annan reaktion man kan få här kring storstaden, "jaha, en halvpackad eller drogad figur på lånad/stulen skrevraket igen...

Men, man undrar som du säger, vad var den verkliga orsaken?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av Peter »

Jag har tappat förtroendet för journalister för länge sen. Det som står i kvällsblaskorna får man ta med flera nypor salt. Mc-förare står inte högt i kurs. Nä jag börjar bli lite trött på ordet "mc-döden". Ofta är det nån utan körkort, onykter eller med stulen mc. Men det står inte i kvällsblaskorna. Även om det är tragiskt när nån dör. Men det är väldigt sällan nån "riktig" motorcyklist är med i en olycka. Men det tar inte bort risken från idioter som är ute. Så kör försiktigt där ute kamrater.

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av Laffe »

+1 på det pne *thumb_up*
Jag blir förbannad när vänner och bekanta hävdar att "alla mc-killar kör ju som galningar, det är inte konstigt att det händer olyckor" :shock: :shock:
Jag påstår å det bestämdaste att det är just galningar och idioter som står för de allra flesta olyckorna, dvs de jävlarna som inte kan skilja på mitt och ditt, dom som har nog mycket IQ för att köra på fyllan/drogade samt dom som tycker sig stå över lag och ordning och kör utan körkort/utbildning/körvana och vrider rullen fullt ut :ffs :ffs
Jag hyser den största respekt och empati för mc-bröder/systrar som på rätt väg skaffat sig hoj och körkort, men ändå drabbas av olyckor. Alla andra får vad dom förtjänar (så länge det inte drabbar tredje part!). Kanske låter hårt och cyniskt, men har man inte införskaffat hojen lagligt (läs stulit den) eller har körkort, eller kör på fyllan - ja då får man fan skylla sig själv!

Karma!
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av Stefan »

+1
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av Laffe »

Sant Skye Samma med CEDE, that made a difference too


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av Peter »

Så sant Ivaradero. Mina ögon öppnades rejält när jag tog CEDE. Kombination med A så tror jag att man får insikt om varandras problem i trafiken. Och som Skye säger. Man blir förhoppningsvis en bättre bilförare.

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av Stefan »

Utan att ha tagit nåt kort, men visst ger hojåkat åtespegling på hur man kör bil *thumb_up*

Det väldigt lilla exemplet, eftersom jag körde yrkesmässigt en lång period, så har ju backspeglar en viss betydelse. Och det jag tycker blivit ännu tydligare, är väl att SE hojar tydligare. Rått ensam känsla i bland... :?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av Fibern »

Skye skrev:Vill bara tillägga att när jag tog mitt mc-kort öppnades oxå ett helt nytt perspektiv i mitt bilkörande..
Absolut är det så Skye. Jag ser också på ett helt annat sätt på motorcyklar i trafiken när jag själv kör bil, än innan jag började köra hoj själv. Eftersom jag känner till farorna på ett annat sätt och vet vilka incidenter som är vanligast är jag idag försiktigare i närheten av motorcyklar.
Kanske bilskolorna skulle lägga lite mer kunskap runt medtrafikanter på två hjul. Då jag tog körkort ordades inte mer om den gruppen än övrigt förekommande fordon på våra vägar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
HansO
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 21 jun 2013, 12:06
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 600v -92
Ort: Göteborg

Re: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av HansO »

Här kommer ett lite annorlunda exempel på en kollision. Jag var på Saltholmen i Göteborg. Tänkte mig ut på en segeltur med min gamla båt. Skulle bara ta hojen till Kärringberget ett par kilometer in åt stan för att handla först. Åker iväg med visiret något på glänt. Efter några hundra meter mötte jag ett flygfä som hade en himla osis. Han...hen...hon flög rätt in i min högra näsborre av misstag. Den drabbades antagligen av klaustrofobi där. Fick panik och stack...inte ut ur ovan nämnda hålighet, utan i hålighetens innervägg. Jag lyckades pilla ut "passageraren" utan att stanna, och hann därför inte se om det var ett bi, geting eller en mycket liten kärnvapenbestyckad rymdsond från någon okänd civilisation. Det högg i vilket fall till och gjorde jäkligt ont. Tänkte i mitt före detta stilla sinne att detta kunde lika gärna hänt på autoban. Hur man reagerar varierar nog från människa till människa. Men detta är väl bara ett exempel på temat "ett vingslag från en fjäril kan orsaka en orkan".
Chrom?? Que?? ;-)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6168
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av Fibern »

Fy attans, HansO. Min mardröm är just att få in en geting innanför visiret, när jag kör med detta på glänt. :shock:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av Peter »

Satan det måste gjort ont!
Jag råkade åt för en liknande grej. En humla for in i hjälmen och kilade fast sig mellan tinningen och hjälmen. Jag märkte inte att den var kvar förrän hastigheten gick ner och jag rörde lite på hjälmen. Då började det surra som f-n!!! Då fick man lite panik. Men den rackaren flög ut och satte sig på armen och åkte med en bra sväng. Jag kör aldrig med öppet visir utan glasögon. En sån i ögat är nog inte så kul.

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av Jokern »

Fy S.... och då i näsan, aj...
Det vill man inte testa Bild


Skickat från en av Steve's manicker ;-)
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
HansO
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 21 jun 2013, 12:06
Answers: 0
Hoj: Transalp XL 600v -92
Ort: Göteborg

Re: Tillbud och Olycks-tråd

Inlägg av HansO »

Nä...testa inte det, och framför allt inte hemma, eller någon annan stans. Som tur är så är jag inte särskilt känslig för insektsbett. Min redan rätt väl tilltagna näsa som precis får plats i hjälmen, svullnade inte mer än att jag kunde stänga visiret helt på vägen tillbaka till Saltholmen.
Tänkte också på din historia pne64. En kompis blev nära nog knockad av en humla i 220 knyck. Öppen hjälm. Det gick visst bra för honom, men humlan slog nog ihjäl sig. Detta var 1979 på vägen mellan Mariestad och Töreboda.
Chrom?? Que?? ;-)
Skriv svar