Bilder från dagens/veckans tripp!

Berätta med text, bilder eller video vad du gjorde idag.
Användarens profilbild
Sonka
125cc
125cc
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 20 jul 2012, 13:14
Answers: 0
Hoj: KTM 1190 Adventure R
Ort: Sandviken

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Sonka »

ImageUploadedByTapatalk1405375877.008644.jpg
Ibland hittar man otroliga vägar!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Laffe »

Verkar som ni har en trevlig resa


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Sonka
125cc
125cc
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 20 jul 2012, 13:14
Answers: 0
Hoj: KTM 1190 Adventure R
Ort: Sandviken

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Sonka »

Dito!

Det var ingen dålig tur ni tog!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Stefan »

I dag har jag varit inne och brötat småvägar i 4 landskap :rock-on *thumb_up* (Uppland, Västmanland, Dalarna och Gästrikland)

Började med att sticka över till Avesta och käka lunch. Definitivt inte närmaste vägen dock :mrgreen: Restid enligt hitta.se är 1½ timme, jag tog 2½ på mig. Lade på 7 mil på hittas resväg på 11 mil *thumb_up*
Lyckades med undantag av max en km, helt undvika numrerade vägar :D Jäklars vad mycket roligare det blir, och vad mycket man får se :clap Första biten var på välkända vägar, så det tog nästan två timmar innan jag tog en bensträckare. Minns jag rätt, befann jag mig då i Dalarna.

Bild

Tog som sagt en lunch i Avesta. Rätt kul ställe, i något gammat industri/verkstadsområde med en bruksmiljö intill och Avestaforsens brus utanför fönstret.Gissar på att det handlade om järn- och ståltillverkning. Mätt och belåten for jag vidare via Folkärna mot Öster Färnebo på riktigt mysiga småvägar med massor av kurvor *thumb_up*

Bild

Därifrån svängde jag över till Hedesunda, hade sett en väg söderut därifrån, som på kartan såg tilltalande ut. Drar ut över en sjö, via ett långsmalt näs och en ö som heter Ön :D Det var en kul och annorlunda väg, kanske lite mycket skog mellan väg och vatten bara, men det är säkert praktiskt om det blåser och snöar mycket. Tog en bild i början.

Bild

Sedan blev det en till.

Bild

Vände mig till vänster på samma ställe och hittade den lokala idyllen med sjötomt och allt :D

Bild

Tog mig vidare ner till Östervåla, via en mycket fin grusväg. Därifrån vidare till Heby, nu var jag tillbaka på välkända vägar igen. Den här vägen heter Huddungevägen, och har ett parti som som jag verkligen gillar.

Bild

Några kilometer med bara godis :clap Dock var det där det började regna rejält, fick ta skydd ett tag. Det sura var väl att jag plockat ur regnskiktet ur jackan i just Östervåla, det blev ju strålande sol och galet varmt. Max en mil senare, står man under ett träd och väntar ut eländet :shock: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tanka i Heby, och sedan hem igen. Det blev något över 34 mil på små krokiga vägar utan nummer, grus och asfalt blandat, och ett synnerligen varierande väder :D Så, en helt OK semesterdag *thumb_up*

*drinking_cheers* på ölets dag :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Skoogsnisse »

Det är fint på Ön. *thumb_up*
Åkte där senast igår på väg till Sulas i Uppsala. :silver:
Nisse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Fibern »

Fina vägar där Stefan. Jag ochgrabben åkte genom delar av landskapet i måndags. Kom från "Hällfors" via Norberg och skulle till Uppsala via Sala. Där är väg 72 avstängd så vi fick åka över jag tror det var Fastbo och upp till Heby. Jag slås främst av den höga standard småvägarna har där nere. Inte som våra här uppe. :conf:
Och visst ja. Vi åkte bil. Varit ute på en kort "roadtrip". 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Stefan »

Ja Fibern, alla landskap har ju sin charm, men jag tycker nog att det går att hitta en del kul häromkring. Ska dra över mot norr och nordost i Uppland i morgon, och kolla läget där :rock-on

Men Dalarna ska jag nog se mer av. Ska dagen räcka till, får man väl acceptera någon timme eller två (max :shock: ) på tråkiga riksvägar, och sedan leka runt på de roliga vägarna :D

Det var väl LV 256 som var avstängd från Salbohed till Sala? Jag råkade själv ut för den omledningen, tror det var dagen innan eller dessförinnan. Inte bara en, utan två gånger :frust: Så kan det gå :D Men omkroken har ett kul parti, när de inte har lagt stödremsor över hele vägbanan, och samtidigt passat på att snabellaga :ffs :ffs :ffs
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Skoogsnisse »

Ikväll har jag åkt med torsdagturen till Sandsnäs på Ön och fika.

Sedan åkte jag och några till Östervåla och vidare den lilla fina vägen till Grytjom.

Bilden är från tidigare tillfälle.
Sen åkte vi hem via Söderfors. Det blev 20 mil.


@Stefan. Synd att jag ska vara funktionär på precisionsflygsm fredag och lördag annars hade vi kunnat träffats i Dalom.
Nisse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Stefan »

@Nisse, det råddar vi till, det går fler tåg. Lördag lär jag nog ändå åka minimalt, måste ge hojen lite TLC, tanten är ledig och vi ska på middag till grannarna i kvällningen, så det känns inte som guldläge denna helg. Kanske till veckan? Det tar vi via PM *thumb_up*

Det har allt sina fördelar att vara ledig när tanten jobbar :naughty: Lite nytt för mig, men mil blir det *thumb_up*

Jag blev tvungen att kolla upp din fina väg på kartan, Östervåla var jag ju i igår, Gryttjom passerade jag idag :D Nu vet jag vad jag skall kolla nästa gång *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Stefan »

Nå, så blev det allt en tur idag också, i ett alldeles strålande väder *thumb_up* Stasade på en ögla norr om Uppsala, för lite nya vyer, det var inte alls fel :D

Bild

Fick ju börja med välbekant asfalt ett tag, men det kammade till sig

Bild

Ett mulligt ställe på vägen var Tobo. En fin gammal bruksmiljö

Bild

Blev lite intressant när jag hade en personbil framför mig, och vi mötte en fullstor Scania i gränden :D Det löste sig galant.

Men, sen ville ju så klart fotoslynan jag åker på vara med på bild också :naughty:

Bild

Och, tänk hur det kan vara, rätt som man är ute och åker, så blir man helt plötsligt sugen på något gott att stoppa i sig :shock:

Bild

Undrar vad det kan komma sig :mrgreen: :mrgreen:

Tog en sväng om Dannemora och kollade in gruvan. Inte mycket bilder, var fokuserad på hojåka :rock-on Men, det första som fångade ögat var en gammal ek

Bild

Undrar om den varit med sedan gruvan startades?

Gamla gruvbyn då

Bild

Nya gruvanläggningarna var definitivt inget man ville plåta :D Men, kul om den kan börja gå ihop sig ändå, tror bygden behöver den :clap

Stannade för en lunch i Österbybruk, stället som lät intressant var så klart semesterstängt, så det fick bli en lokal pizzeria (såg nog tre stycken på orten :shock: ). Men, det var väl rätt OK, dagens rätt kallade de "två musketörer"

Bild

Men, som sagt, rätt OK ändå, bättre än pizza/kebab...

I bland hittar fr. Garmin (det måste ju vara en hon, med tanke på de humörsvängningar hon visat mig :D ) rätt festliga små "genvägar". Här kapade hon av säkert 200 meter från grusvägen jag körde :clap

Bild

Det var ju bara kul, men förra gången hoppade jag över det. Hon ville ha in mig på ett bilspår i gräset (inget fel med det), men, det stod ett par soptunnor i början på vägen, och då känns det liiiite väl privat för mig :oops: Nemas problemas, xoomade ut ett hack, och såg att huvudspåret funkade lika bra, och en lite bit senare var jag på rutten igen :lol:

Nåväl, snart på väg hemåt igen, en sista bild från en kort paus för "vätskeväxling", vätska in och vätska ut :naughty:

Bild

Hemma igen en bit efter 5, trots idogt vattendrickande kände jag att det kunde varit en liter till :shock: Viktigt så här i värmen att tänka på den biten :rtfm

Jag vet med mig att jag har svårt med den disciplinen, men råder alla att ta med den i beräkningen :rtfm :hug:

31 mil blev dagens repa, och nu lär rumpan få vila en dag eller två :D Gissa om de kalla som stod i kylen och väntade smakade... :clap *drinking_cheers*
Senast redigerad av Stefan den fre 18 jul 2014, 22:44, redigerad totalt 1 gånger.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Laffe »

@Stefan - Tobo! Där bodde vi i tre år medans frugan pluggade i Uppsala *thumb_up*
Grymt mysigt var det då iaf :clap
Trevlig runda du gjort, känner att vi kanske borde ta och samordna en Upplands/Gästriketur nån gång. Sugen?
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Stefan »

Absolut, Mannen!!! *thumb_up*

Helgen lär bli mindre åka, men sen :rock-on Vi Samordnar via PM *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Laffe »




Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Fibern »

@Stefan
Jag har en känsla av att det är du som skämt bort den sk. "fotoslynan" att ständigt vara med på bild. :lol:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Ralf-FIN
Council - Moderator
Council - Moderator
Inlägg: 2404
Blev medlem: fre 04 maj 2012, 13:36
Answers: 0
Hoj: KTM 990 Adventure R -10
Ort: Vasa / Finland
Kontakt:

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Ralf-FIN »

@Stefan

Alltid kul att läsa & se om dina utflykter *thumb_up* :clap

:D :D
"Bra omdöme får man av erfarenhet... och erfarenhet får man av dåligt omdöme"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Stefan »

Tack Ralf, kul att de kan roa någon *thumb_up*

@Fibern, ånä, det är allt hon själv som smyger sig in :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Stefan »

Jaha, trots värmen gick det ju inte att låta bli i dag heller :D Men, det blev bara 28 mil i dag.

En stor fördel med att åka bort från städerna och komma ut på bystan, är att folk hjälps faktiskt åt i trafiken :shock: En för mig som tidigare storstadsbo tämligen annorlunda, men angenäm upplevelse. Man släpper förbi och beter sig ofta i allmänhet trevligare och mer avkopplat. Och jag är noga med att alltid tacka med en glad näve i vädret, ofta får man en svarsblink i backspeglarna också *thumb_up* Mycket trivsamt :clap

Första stoppet för dagen utanför Morgongåva. Inte helt optimalt, men lite akut :naughty: Och i skuggan var ju ett måste :shock:

Bild

Naturligtvis kommer ju dagens kanske enda bil ut från lillvägen, stannar och drar ner rutan. "Häpp, har han synpunkter", hann jag tänka. Nej, han bara frågade om jag hade problem *thumb_up* Sådant tycker jag är lite trevligt :clap

Vidare snett uppåt mot södra Dalarna, det började kännas som att en lunch kanske kunde vara på sin plats. Hittade det här stället, det såg ju ut som en mysig miljö, och gäster verkade de ha.

Bild

Långnäsa på mig, de tog inte kort :oops: Men hallå, 2014 :roll: Hade bara kaffepengar kontant. så det var bara att åka vidare :frust:

Stannade för en P-paus igen, halvsnygg vy ändå.

Bild

Så småningom navigerade jag så klart fel, åka på karta är nog inte min starka sida. Men, det gjorde inget, den här grusvägen var nog bland de roligaste jag kört :clap :rock-on Lite av Brudfjällsstigen i miniatyr och på grus. Upp och ner, och kurvor hela tiden, över backkrön och genom svackor *thumb_up* Biten på bilden är nog den plattaste på hela sträckan :D

Bild

Tyvärr visade det sig vara en "dead end", slutade med en vändplats i Färnebofjärdens nationalpark. Men, det var det värt *thumb_up*

Nu började värmen ta ut sin rätt, så jag började vända framhjulet hemåt igen. Passerade en by, och byn hette By :D

Bild

Kort och koncist :)

Stannade till i Sala för att försöka hitta nåt ställe att käka på innan "dagens" skulle vara över. Det var inte det lättaste, provade ett par hak som lät OK via Mrs. Garmin, men det blev bommar, sannolikt nedlagd verksamhet. Frågade en tös som stod och vattnade i en rondell, "inne i stan finns det" sa hon :roll: Jahaja, tog ett varv till, men gissar att det mesta låg på alla gågator i "centrum", så jag lessnade och drog. I denna värme, var man ju inte alltför sugen på en promenad i hojkläder.

Ner till OK för att vaska av visiret, jösses vad mycket insekter det är nu :shock: OK-mack, med helt tomma torkpappershållare :evil: När jag sedan skulle åka vidare, hade det seglat upp ett jäkla oväder med regn och åska. Testade enligt plan att åka mot Uppsala först, för att sedan svänga av på bekanta småvägar. Det såg totalt svart ut, så jag vände för att kolla mot Enköping i stället. Där kunde man verkligen se hur regnet ÖSTE ner en bit bort. Självklart en mötesfri väg, så jag hann bli lite blöt innan det gick att vända. Satsade på Uppsala ändå, det såg ut som att man kunde ta sig förbi det värsta åt det hållet. Blev lite lagom blöt, men *fläkt* vad gott det svalkade :D Väl ute ur det igen, tog det ju bara minuter innan man var torr igen *thumb_up*

Nåväl, ingen lunch, och klockan väl förbi "dagens", så det fick ju bli nödlösningen.

Bild

Egentligen är jag inte särskilt förtjust i pizza, och den här satt som en betongklump resten av kvällen, men mätt blir man ju. Och utsikten var ju fin :D

Träffade en gammal granne som har stuga på trakten, det var kul, och det blev en del snack *thumb_up*

Jepp, det var denna dag det. Ska in och jobba i sta'n ett tag i morgon, vete tusan om jag inte tar bilen, för ACC'ns skull 8)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Peter »

Nä idag fick hojen stå. Men den blev polerad och vaxad. Det värsta är att man blir väl anmäld av Naturskyddsföreningen! Flugorna halkar och bryter benen Förlåt. Det blev lite off topic

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Stefan »

Du är förlåten, din lilla putsbög :mrgreen:

:hug: *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Sonka
125cc
125cc
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 20 jul 2012, 13:14
Answers: 0
Hoj: KTM 1190 Adventure R
Ort: Sandviken

Re: Bilder från dagen/veckans tripp!

Inlägg av Sonka »

Vi tog oss upp på Mårtensklack!
ImageUploadedByTapatalk1406312687.540813.jpg
Jag var helt slut. Spyorna är uppe när jag tar dessa korten
ImageUploadedByTapatalk1406312747.945816.jpg
Kompisen tog sig upp utan problem.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar