Balansera

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Balansera

Inlägg av rydde »

:conf: Funderar lite på hjulbalansering... Vore väl smutt att kunna balansera själv och kanske ha en bra ställning att snurra och mäta ovalhet osv. Några tips/åsikter på balanseringsställning/verktyg? Pluspoäng för ihopfällbart/litet då garaget redan är för rörigt...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Balansera

Inlägg av Jan-Olov »

rydde skrev::conf: Funderar lite på hjulbalansering... Vore väl smutt att kunna balansera själv och kanske ha en bra ställning att snurra och mäta ovalhet osv. Några tips/åsikter på balanseringsställning/verktyg? Pluspoäng för ihopfällbart/litet då garaget redan är för rörigt...
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... -MC-82351/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... -st-82352/" onclick="window.open(this.href);return false;
Inte stort eller dyrt.
jan-Olov
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Balansera

Inlägg av rydde »

Ja, Biltemas verkar ju smidigt. Kanske får bli ett sånt. *thumb_up*
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Balansera

Inlägg av Skoogsnisse »

Så här balanserar jag mina hjul.

[image=300]http://img825.imageshack.us/img825/623/balans.jpg[/image]

Konerna har jag gjort själv och axeln är en 10 mm slipad axel.
Nisse
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Balansera

Inlägg av V Saarela »

Skoogsnisse skrev:Så här balanserar jag mina hjul.

[image=300]http://img825.imageshack.us/img825/623/balans.jpg[/image]

Konerna har jag gjort själv och axeln är en 10 mm slipad axel.
Ja, bara att köpa en svarv också då? :) Snyggt!



Kör med Biltema:
Bild

Problemet är väl vikterna, dyra.....
Kanske man skulle kunna köpa en låda eller två direkt från en däckhandlare? Samköp rydde?
Känns som att det räcker med att ha 10g och 20g. Bak är ju inte lika noga som fram, så jag har nångång klippt en 10g när det inte riktigt stämt med vikterna fram.

Funderar också om man inte egntligen skulle kunna köpa dubbelhäftande tejp och återanvända vikterna. Kanske en bättre ide?
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Balansera

Inlägg av Skoogsnisse »

V Saarela skrev:
Skoogsnisse skrev: Konerna har jag gjort själv och axeln är en 10 mm slipad axel.
Ja, bara att köpa en svarv också då? :) Snyggt!
Lån av svarv var en löneförmån när jobbade och nu har jag 100% pensionärsrabatt :)
Jag återanvände ett par vikter sist. Det var inte rätt sorts tejp jag använde
den var till för tidningspapper men det sitter fast.
Nisse
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Balansera

Inlägg av botte »

Fram balanserar jag när jag återmonterar hjulet, det är ju redan i luften.
Snurrar ett par gånger och märker den del av däcket som stannar högst upp sedan sätter jag vikter där tills hjulet stannar slumpvis.
Bak kan man kanske göra likadant om man inte monterar kedjan direkt, men jag har aldrig brytt mig om att balancera bakhjulet.
Detta sätt har gett helt godkända resultat för mig men andra kan ha högre krav.
Det är aldrig för sent att börja om!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Balansera

Inlägg av rydde »

Det låter bra allt detta. Jag svänger nog förbi biltema inom kort och plockar med mig ett kit. Vet inte om jag kommer lägga om på varaderon själv, man får väl se...är ju bra kunna ha grejjorna hemma ifall lusten faller på. Sedan till grusmoppen som har fälglås känns det lockande att balansera lite.

VS: nog kan jag vara med och splitta en bunt vikter om det gör en bra skillnad jämfört med löspris på t ex biltema. Är inte ute efter några mängder men kan ju vara bra ha ett litet förråd hehe.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Balansera

Inlägg av Olle Å »

Simply is best?? Fick huvudbry en gång då ett nypålagt framhjul hade kängurutendenser. Kollade först att det inte var snedmonterat.Tog av framhjulet och borrade ett 17mm hål i benet på en arbetsbänk ( trä ). Stack in framaxeln med hjulet på och vips hade jag en balanserigsapparat som funkade klockrent. Hade ju inga vikter hemma, så lite lödtråd virat runt en eker funkade bra. :röd: :röd:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Balansera

Inlägg av Fibern »

Har nu bytt framdäck och köpte dessutom Biltemas balanseringsverktyg, http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... -MC-82351/" onclick="window.open(this.href);return false;
Noggrannhet 5g anges på kartongen och mitt framhjul avvek dessa 5g, så den angivelsen verkar då stämma.

Att återanvända vikter borde väl gå även med kontaktlim. En lite tjockare sträng sånt så borde det gå ganska bra att peta loss vikten med en tunn kniv eller dylikt. Sedan bara putsa bort resterna.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Balansera

Inlägg av botte »

Bytte både fram och bakdäck innan träffen i Ramundberget och stressen gjorde att jag lämnade in fälgarna för byte.
På gummiverkstaden kontrollerade man balansen både fram och bak, bak inga vikter alls , Ok! Fram med mina gamla vikter kvar, Ok!
Kommentaren var att det är inte mycket obalans i MC-däck men det kan vara det i fälgarna, därför kan vikterna sitta kvar och man kanske inte behöver sätta dit nya. :conf: :conf: :conf:
Det är aldrig för sent att börja om!
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Balansera

Inlägg av Stefan »

Njaaaee... Det där känns spontant väldigt märkligt :conf: Jag lämnar ju också in, och har väl bytt några gånger på snart 3000 mil. Det har då alltid suttit ny vikter i fälgarna. Självklart blir det mindre obalans i ett MC-däck, det väger ju betydligt mindre än ett bildäck. (Du skulle hört däckgubben här, när jag köpte nya AT2 i 245/70 till jeepen, han tyckte han gjort av med allt bly han hade innan det var klart :D ) Men å andra sidan tänker jag att en liten obalans borde bli mer obehaglig på MC än i en bil, alltså vill man nog ha tajtare toleranser :conf:

Hur kändes de på vägen fram och tillbaka då?

Kul att få ett nylle på dig, förresten *thumb_up*

*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Balansera

Inlägg av botte »

Jag upplevde ingen obalans alls men det kanske beror på att jag inte är så känslig för det.
Däremot tyckte jag att det var mindre vibrationer i Heidenau K60 Scout än i det K60 jag hade som bakdäck tidigare.
Ja det var kul att träffa människor från forumet :clap
Det är aldrig för sent att börja om!
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Balansera

Inlägg av mel »

Min lokala "tekniker" återlämnade det bytta däcket på Transalpen med en REJÄL klump vikt. Jag var lite förvånad men åkte hem och monterade hjulet. Hojen hoppppade fram! Bara att montera av och åka tillbaka.
Oj, hjulet hade nog inte kommit ända ut på fälgen...
-Jag tror dig, sa jag. Och när du ändå håller på kan du vrida däcket så att den röda pricken sitter vid ventilen. Och gör en riktig balansering, tack.
- Nej pricken visar den tyngsta punkten på däcket, visste killen.
-ja, eller så vet kanske Metzeler det bättre än du, sa jag och lämnade över deras instruktioner som jag hade tryckt ut från nätet.
Varken han eller jag sa något mer. En annan kille lämnade ut hjulet med betydligt färre vikter. Jag har inga planer på att byta några däck där någon mer gång.
I korthet: Röda pricken vid ventilen.
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Balansera

Inlägg av Skoogsnisse »

Röda punkten ska vara vid ventilen det lärde brorsan mej när han jobbade på däckverkstad.

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... enbegriffe" onclick="window.open(this.href);return false; står det.

33. Färgmarkerad balanseringspunkt på däckssidan
Däck balanseras ofta efter produktion och markeras med en färgpunkt (röd Metzeler/Pirelli, gul Bridgestone och Dunlop). Detta kallas balanseringspunkt.
Vid montering ska balanseringspunkten placeras vid ventilen som är fälgens tyngsta punkt.
Nisse
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Balansera

Inlägg av mel »

Skye; Du fick väl svaret av sn men jag googlade: red dot on motor cycle tire.
Massor av lika svar. Till däckfirman hade jag med text från Metzlers hemsida.
Har du monterat själv? Extra jobb men mindre balansvikter kanske?
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Balansera

Inlägg av shadowgunnar »

Biltema har ju en sats med 8 st 5 gramsvikter för 14.90 om man inte vill köpa en fp med både 5 o 10 grams för 239 kr
Annars fungerar biltemas balanserare bra, sen kan man ju "snickra" ihop något stativ i trä eller metall.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Balansera

Inlägg av Olle Å »

Jag borrade ett hål i arbetsbänkens ben och sticker in hjulaxeln där. Har faktiskt mycket sällan behövt balansera bakhjulen, men framhjulen är ju mycket känsligare.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar