Har en -02a 5 växlar och vill inte byta hoj
men skulle vilja ha en växel till då jag tycker den är lite högvarvig
funderar på att dreva upp den en kugg eller två på framdrevet.
Någon som har erfarenhet av detta ?
Fram drev Varadero
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- janne
- 50cc
- Inlägg: 68
- Blev medlem: mån 11 maj 2009, 18:46
- Hoj: Crosstourer XD -13
- Ort: Sandared
- Kontakt:
Var inne på Stibix idag och hörde mig för men enligt dem går det inte dreva upp framdrevet för att få lägre varvtal då det inte finns plats för ett större drev , den enda möjligheten är nu att minska antalet kuggar på bakdrevet men det kostar ca 500kr , jag måste nog vänta tills jag måste byta drivpaketet då jag kan köra ca 1000 mil till på det jag har
Det är alltid bäst att dreva om framdrevet(vid större drev). Kedjans längd behöver inte ändras samt kedjans livslängd torde bli längre(snurrar mindre varv runt)
Varaderons utväxling på sd01 och sd02/03 är precis lika på femmans växel. Varvtalet ligger lite högre givetvis på femmans växel, så en kugg borde då gjöra varvtalsmässigt mer där än på sexan.
Som nämnts, så finns det tyvärr ingen plats för större kugg fram, så det blir att experimentera med den bakre. Det går ju att räkna ut vad en kugg fram motsvarar bak. Brukar motsvara ca 2-3 kugg bak.
Varaderons utväxling på sd01 och sd02/03 är precis lika på femmans växel. Varvtalet ligger lite högre givetvis på femmans växel, så en kugg borde då gjöra varvtalsmässigt mer där än på sexan.
Som nämnts, så finns det tyvärr ingen plats för större kugg fram, så det blir att experimentera med den bakre. Det går ju att räkna ut vad en kugg fram motsvarar bak. Brukar motsvara ca 2-3 kugg bak.
Min första post =)
Jag har en expeditions / grussmisk moddad varadero.
Jag gick ner 2 kugg på framdrevet. Nu skickar den upp framhjulet på 1;an på rent gaspådrag. Och då menar jag inte några häftiga rörelser utan man bara vrider sakta upp sig i en weelie =) Ser rätt sjukt ut med den stora hojen må¨nga som tappar hakan när man slangar den som en liten motard.
På grus blev den ett monster. Jag kan nu lägga långa ställ på 3/4;an utan problem.
Den drar starkt och utan protest från 45km/h på 4;an
5;an lägger jag i redan vid 60-65km/h och kör sedan på den hela tiden på landsväg.
Toppar ca: 160km/h vilket räcker.
Man kan ledigt ligga i 140 fortfarande utan att det känns nämnvärt jobbigare än standard.
Med 2 kugg mindre fram och GPR ljudämpare är den hur rolig som helst att köra.
Att dreva upp en varadero låter helt fel! den är juh jätte svag standard. Måste ligga i 80/90km/h innan man kan lägga i 5;an på dom äldre.
Just nu känns min som en africa twin att köra fast med 2 x kraften.
Den är otroligt stark på alla växlar.
Jag har en expeditions / grussmisk moddad varadero.
Jag gick ner 2 kugg på framdrevet. Nu skickar den upp framhjulet på 1;an på rent gaspådrag. Och då menar jag inte några häftiga rörelser utan man bara vrider sakta upp sig i en weelie =) Ser rätt sjukt ut med den stora hojen må¨nga som tappar hakan när man slangar den som en liten motard.
På grus blev den ett monster. Jag kan nu lägga långa ställ på 3/4;an utan problem.
Den drar starkt och utan protest från 45km/h på 4;an
5;an lägger jag i redan vid 60-65km/h och kör sedan på den hela tiden på landsväg.
Toppar ca: 160km/h vilket räcker.
Man kan ledigt ligga i 140 fortfarande utan att det känns nämnvärt jobbigare än standard.
Med 2 kugg mindre fram och GPR ljudämpare är den hur rolig som helst att köra.
Att dreva upp en varadero låter helt fel! den är juh jätte svag standard. Måste ligga i 80/90km/h innan man kan lägga i 5;an på dom äldre.
Just nu känns min som en africa twin att köra fast med 2 x kraften.
Den är otroligt stark på alla växlar.
Re: Fram drev Varadero
Återupplivar den här gamla tråden då samma funderingar har kommit tillbaka. Jag hade glömt av att det inte fanns plats för större drev fram...
Finns det någon här som har erfarenhet av att ta ner varvtalet något på en femväxlad Vara? Jag tycker absolut inte att hojjen är väldigt slö med orginaldrevning så jag skulle gärna offra lite acc mot lägre varvtal på touring.
Finns det någon här som har erfarenhet av att ta ner varvtalet något på en femväxlad Vara? Jag tycker absolut inte att hojjen är väldigt slö med orginaldrevning så jag skulle gärna offra lite acc mot lägre varvtal på touring.
Re: Fram drev Varadero
Nu i helgen så var jag uppe i Pajala på en sk träff. Umgicks lite med bl a Varderofolk.
Vi kom in i omdrevning på förgasarvarianten så jag började vid hemkomst kolla upp lite. Utväxlingen på gamla och nya Varaderon är ju exakt densamma upp till femte växeln. Kedja och drev är densamma(17/47/112). Som konstaterats så går inte framdrev att sätta ett större.
För att få ner den "en kugg fram" så motsvarar väl det cirka 2-3 kugg bak, närmare tre än två gissar jag(går att räkna ut exakt, nån som ids)
Verkar som, går man ner till 45 kugg så räcker standardkedjan med 112 länkar. Nu vet jag inte om en gammal halvsliten kedja(som sträckts ut) blir för lång om nu nån skulle vilja testa hur det blir. Går man ner till 44 kuggar(vilket jag rekommenderar) så är det 110 länkar som verkar gälla.
Vi kom in i omdrevning på förgasarvarianten så jag började vid hemkomst kolla upp lite. Utväxlingen på gamla och nya Varaderon är ju exakt densamma upp till femte växeln. Kedja och drev är densamma(17/47/112). Som konstaterats så går inte framdrev att sätta ett större.
För att få ner den "en kugg fram" så motsvarar väl det cirka 2-3 kugg bak, närmare tre än två gissar jag(går att räkna ut exakt, nån som ids)
Verkar som, går man ner till 45 kugg så räcker standardkedjan med 112 länkar. Nu vet jag inte om en gammal halvsliten kedja(som sträckts ut) blir för lång om nu nån skulle vilja testa hur det blir. Går man ner till 44 kuggar(vilket jag rekommenderar) så är det 110 länkar som verkar gälla.
Re: Fram drev Varadero
Hittade en gammal tråd...
Jag är lite nyfiken på om någon faktiskt testat att ändra drevstorleken...?!
Innan jag monterade min växelindikator höll jag hela tiden på att försöka peta in "7an". Jag tror att hojjen lätt skulle klara 45 kugg bak...
Förhoppningsvis duger nuvarande kedja säsongen ut, men om jag ändå kommer att byta, så har jag ju en bra möjlighet att justera detta.
Jag är lite nyfiken på om någon faktiskt testat att ändra drevstorleken...?!
Innan jag monterade min växelindikator höll jag hela tiden på att försöka peta in "7an". Jag tror att hojjen lätt skulle klara 45 kugg bak...
Förhoppningsvis duger nuvarande kedja säsongen ut, men om jag ändå kommer att byta, så har jag ju en bra möjlighet att justera detta.