Sintrade bromsbelägg

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Melker
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 11:34
Answers: 0
Ort: Stockholm
Kontakt:

Sintrade bromsbelägg

Inlägg av Melker »

Hej! Fan va kul med ett Transalp-forum!

Har just köpt en Transalp 97:a. Killen som jag köpte den av had köpt en uppsättning SINTRADE pads till frambromsen.

Min enkla fråga: ska det verkligen vara sintrat till denna hoj? Bromsskivorna kan ju ta skada om de inte gjorda för dessa bromsbelägg.

/M
Gilbert
Cykel
Cykel
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 17:12
Answers: 0
Hoj: BMW R1200GSA-06
Ort: Jörn
Kontakt:

Inlägg av Gilbert »

http://hagaviken.d2g.com/xrv/viewtopic. ... sc&start=0
Där har du lite läsning, visserligen mest om "storebror" XRV750, men principipen är nog densamma.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Vet inte om -97 ska ha sintrade. Men jag vet att jag aldrig mer kommer att köra med pirat. Både belägg och skivor slut efter 600 mil. :-(
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Melker
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 11:34
Answers: 0
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Melker »

Nu har jag slängt på Carbone Lorraines sintrade belägg som heter 2300 X1. Mcvaruhuset i Sthlm FÖRSÄKRADE att de inte skulle äta bromskivor. Tydligen så är pads med beteckningen X1 gjorda för offroadmaskiner och därför lite mjukare (beläggen slits istället för skivorna...)

Får väl se hur mycket som är kvar efter sommarens körning...

/M
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Börjar bli dags att planera vinterservicen så ska man satsa på sintrade belägg eller inte?
Har du varit nöjd med bromsverkan/slitage?

Jag vill ha belägg som ger mycket feedback för att ha full kontroll på grusväg, det är jobbigt att kana fram med låst framhjul...

Fast lite coolt ändå om man vill stila :twisted:


Edit: vad händer om man kör med sintrade när det inte ska vara det? Annars måste man ju veta vad man har för skiva om det är det som avgör om man ska köra sintrat eller ej..
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Cyberhonda skrev:ska man satsa på sintrade belägg eller inte?
Har du varit nöjd med bromsverkan/slitage?
Jag vill ha belägg som ger mycket feedback för att ha full kontroll på grusväg, det är jobbigt att kana fram med låst framhjul...
Jag har en TA650 som ska ha sintrade belägg, och till den rekommenderar jag absolut originalbelägg, åtminstone till originalskivorna. Både bett och hållbarhet var klart bättre med original än med SBS.
SBS slet dessutom mer på skivorna.

Original var ca 50% dyrare, men höll minst 100% längre och gjorde ett bättre jobb. Förvånad pratade jag med SBS som sa att 600 mil var normalt. Mina första original höll 1200 mil...

På den världsomspännande transalp mailing list kommer frågan upp då och då, och det vanliga svaret är att man bör köpa originalbelägg. Många som har mycket dåliga erfarenheter även av välkända piratbelägg.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Tony
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 09 maj 2006, 12:49
Answers: 0
Ort: Transalp -05 / Färentuna

Inlägg av Tony »

Tog bromsbeläggen slut efter 1200 mil?
Jag har mina orignal sedan hojjen var ny och är uppe i 1900 mil och det finns många mil kvar i beläggen! :lol:
Tony
TA-05
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Man kan inte dra slutsatsen att belägg som håller fler mil är bättre, eftersom man lika gärna kunde säga att de tar hälften så bra :? om de håller dubbelt så länge!

Jag byter hellre oftare om jag har bättre bromsverkan :D


Min fråga kvarstår: hur är sintrade jämfört med vanliga?
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Cyberhonda skrev:Man kan inte dra slutsatsen att belägg som håller fler mil är bättre, eftersom man lika gärna kunde säga att de tar hälften så bra :? om de håller dubbelt så länge!
Jag byter hellre oftare om jag har bättre bromsverkan :D
Om du tänker på mitt svar så får du nog läsa det en gång till...Jag skrev bl.a
"Både bett och hållbarhet var klart bättre med original än med SBS."
Bett = bromsverkan.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Tramsvalp skrev:
Cyberhonda skrev:Man kan inte dra slutsatsen att belägg som håller fler mil är bättre, eftersom man lika gärna kunde säga att de tar hälften så bra :? om de håller dubbelt så länge!
Jag byter hellre oftare om jag har bättre bromsverkan :D
Om du tänker på mitt svar så får du nog läsa det en gång till...Jag skrev bl.a
"Både bett och hållbarhet var klart bättre med original än med SBS."
Bett = bromsverkan.
Ta det inte så allvarligt, jag skojade bara :D
bästa beläggen skulle vara av metall då, eller hur? outslitliga...
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Cyberhonda skrev:Ta det inte så allvarligt, jag skojade bara :D
bästa beläggen skulle vara av metall då, eller hur? outslitliga...
Skoja gärna, det har jag inget emot. Men du ber om råd, och efter 9 dar är jag den förste som svarar. Eftersom jag råkat illa ut med piratbelägg så tar jag den här frågan allvarligt.
Jag ser INGEN anledning att köpa annat än original.

Du vill ha bättre feedback? Bättre än vad? Vet du vad du har för belägg nu?
Har du problem med att bromsen vill nypa på grus?
VILL du köpa pirat så får du nog det rådet om du väntar tillräckligt länge.

Mitt råd är iaf: Köp original. Bortsett från mina egna erfarenheter så tror jag att Hondas leverantör har testat noggrannare än piraterna. SBS-beläggen till TA650 var av samma material som till stora sporthojar. Hur ofta körs såna i slipande grusdamm?

Har du kollat länken Gilbert postade? http://hagaviken.d2g.com/xrv/viewtopic. ... sc&start=0
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Visst har jag läst den tråden och det kommer lite olika bud där om man säger så. Vissa är nöjda med pirat andra inte.

Jag hade EBC (?) på min förra hoj o det fungerade fint i 1200mil.

Jag väntar inte på att nån ska säga att pirat är bra, det vet jag redan, utan jag ville veta om Melker var nöjd med sina Carbon Lorraine 2300 X1.
Mitt råd är iaf: Köp original. Bortsett från mina egna erfarenheter så tror jag att Hondas leverantör har testat noggrannare än piraterna.
Tänk om man visste vilka som leverar till Honda, så man kunde köpa original, fast till piratpris :D
Skriv svar