Böjd bromspedal

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
cumber
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 23:59
Answers: 0
Ort: Varadero -01/Västerås

Böjd bromspedal

Inlägg av cumber »

Hur böjer man tillbaka en krokig bromspedal gjord i gjuten aluminium?

6 år sedan Varan föll omkull första gången :? . Den gången hade jag inga skyddsbågar. Fotpinnarna gick av i fästöronen och bromspedalen böjdes in 2-3 cm. Fotpinnarna gick att svetsa. Men bromspedalen har jag kört med sedan dess. Det är ju ändå ganska värdelös bakbroms på Varan, men suverän frambroms.
En ny bromspedal kostar cirka 1300:-. Så jag har helt enkelt inte vågat testa böja tillbaka själv ifall den bryts av helt.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Kopplings-och handbromsgrepp har man ju böjt ut en o annan.
Jag har värmt upp dom först.(trots det ingen garanti att det håller) Provade en gång utan att värma, det sa bara..........*pling* :)
Användarens profilbild
ralsbo
50cc
50cc
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:49
Answers: 0
Hoj: Honda Crosstourer
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av ralsbo »

Det finns en bromspedal med fäste på Blocket för 600 kr.
Kan det vara ett alternativ?
http://www.blocket.se/vi/17265444.htm?ca=16_s&last=1
Användarens profilbild
cumber
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 23:59
Answers: 0
Ort: Varadero -01/Västerås

Inlägg av cumber »

Tack för tipset ralsbo. Jag har sett den. Och hade nästan köpt den när det visade sig att den såg ut nästan exakt som min. Var till Lelles i Uppsala idag. Utanför stod det en Vara, även den med böjd bromspedal. Finns väl nästan ingen tidig Vara som inte har ramlat någon gång. Och utan skyddsbågar så verka bromspedalen vara bland det första som tar stryk eftersom främre fotpinnen fälls upp i fallet.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av V Saarela »

Kraschbågarna verkar föga hjälpa bromspedalen.
Så här såg min bromspedal ut på Varaderon efter en liten marksyning :)

....hur den nu lyckades böja sig sådär?!?

Bild
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 683
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Inlägg av Jan-Olov »

Kruxet med aluminiun är att värma lagom förmycket smälter det och inte lite i taget utan det liksom bara löser upp sig. Gör som saarela säger värm du kan hålla i med en tång och böj inte mer än att du känner hur den vill följa med. Vad har du att förlora det värsta är att du får köpa nytt som det är nu kan den tydligen inte vara. Lycka till ta det försiktigt så går det nog.
jan-Olov
Användarens profilbild
cumber
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 23:59
Answers: 0
Ort: Varadero -01/Västerås

Inlägg av cumber »

Jodå Jan-Olov, jag kan leva med den. Och har gjort det i 6 år. Tack för tipset dock. Men jag chansar nog inte med att bryta av den och behöva punga ut med 12-1300:- på en ny.
Och V Saarela, med dina mängder av mil på diverse cyklar så förstår jag om bromspedalerna böjer sig så där av ren materialutmattning :wink:
Skriv svar