Nån som testat detta?
Spridare i ultraljudstvätt
Mvh
Jonas
Spridare i ultraljudstvätt?
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Spridare i ultraljudstvätt?
japp flertalet ggr. vad är du ute efter?
Själv så tycker jag det fungerar ok men blir ej perfekt, har tvättat ett gäng spridare som koksat (DI) och dom ser rena ut men kan fungera dåligt ändå emellanåt så frågan är hur mycket skit man verkligen får väck, möjligt att det blir bättre med gamla traditionella spridare som har större hål.
Själv så tycker jag det fungerar ok men blir ej perfekt, har tvättat ett gäng spridare som koksat (DI) och dom ser rena ut men kan fungera dåligt ändå emellanåt så frågan är hur mycket skit man verkligen får väck, möjligt att det blir bättre med gamla traditionella spridare som har större hål.
-
- Stödhjul
- Inlägg: 19
- Blev medlem: mån 19 aug 2013, 13:51
- Hoj: Varadera XL1000-03
- Ort: Öckerö
- Kontakt:
Re: Spridare i ultraljudstvätt?
Är mest nyfiken på om det funkar eller om det är bättre att lämna in och få det riktigt gjort direkt
/Utbult
/Utbult
Re: Spridare i ultraljudstvätt?
förstår inte vad du menar med att lämna in istället för att få det riktigt gjort, för att tvätta spridarna måste man ju plocka väck dom och sätta dom i ett speciellt bad (någon form av lösning i vattnet) med ultraljud i, även temperaturen är viktig(minst 70grader på våran maskin på jobbet).
Har du bekymmer med hojen så det är därför du funderar på detta eller vill du bara för att?
Ge mig gärna en lite bakgrundsförklaring till varför du funderar på att tvätta så kan jag (eller någon annan) säkert ge dig någon form av vägledning
Har du bekymmer med hojen så det är därför du funderar på detta eller vill du bara för att?
Ge mig gärna en lite bakgrundsförklaring till varför du funderar på att tvätta så kan jag (eller någon annan) säkert ge dig någon form av vägledning
-
- Stödhjul
- Inlägg: 19
- Blev medlem: mån 19 aug 2013, 13:51
- Hoj: Varadera XL1000-03
- Ort: Öckerö
- Kontakt:
Re: Spridare i ultraljudstvätt?
Har lite ryckningar i hojen när man ligger på jämnt varvtal och detta kan tyda på smuts i spridarna.
Har nu skickat in dom på spridarservice så dom spolar rent och kollar så allt är ok.
Skulle sälja hojen i somras men fick bara skambud på inbyte samt blocket så därför bestämde jag mig att den ska få sig en rejäl omgång med:
Ny koppling, spridarservice, ventiljustering, nya kamkedjesträckare mm. Dessutom ska den folieras i matt Nato-grön färg så den får ett helt nytt intryck.
Funderar även på att byta ut fjädrarna i gaffeln så man får bort "sladdret", nån som har erfarenhet och kan rekommendera några bra styva fjädrar?
/utbult
Har nu skickat in dom på spridarservice så dom spolar rent och kollar så allt är ok.
Skulle sälja hojen i somras men fick bara skambud på inbyte samt blocket så därför bestämde jag mig att den ska få sig en rejäl omgång med:
Ny koppling, spridarservice, ventiljustering, nya kamkedjesträckare mm. Dessutom ska den folieras i matt Nato-grön färg så den får ett helt nytt intryck.
Funderar även på att byta ut fjädrarna i gaffeln så man får bort "sladdret", nån som har erfarenhet och kan rekommendera några bra styva fjädrar?
/utbult
-
- Stödhjul
- Inlägg: 19
- Blev medlem: mån 19 aug 2013, 13:51
- Hoj: Varadera XL1000-03
- Ort: Öckerö
- Kontakt:
Re: Spridare i ultraljudstvätt?
Tack för välkomnadet
Ok, ska studera dessa trådar om ryckningar
Det var fjädrarna i framgaffeln jag tänkte på
/utbult
Ok, ska studera dessa trådar om ryckningar
Det var fjädrarna i framgaffeln jag tänkte på
/utbult
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Spridare i ultraljudstvätt?
Finns även lite om framfjädrar. http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=14&t=1846" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- Stödhjul
- Inlägg: 19
- Blev medlem: mån 19 aug 2013, 13:51
- Hoj: Varadera XL1000-03
- Ort: Öckerö
- Kontakt:
Re: Spridare i ultraljudstvätt?
Ber om ursäkt om jag var otydlig
/utbult
/utbult
Re: Spridare i ultraljudstvätt?
Precis skye, detta med "o2/syresensorn/smalbandslambdan" som sitter monterad på vissa skapar problem då hojen går för magert mot vad som är optimalt för en trevlig gång...
Men vad gör man inte för miljön
Det verkar som du säger som så att inte alla har en lambda monterad, min gamla t.ex hade inte det men den gick också gott medans andra har och där blir det stor skillnad på modifikationen, för en del, vissa om jag har förstått det rätt får bara en marginell förbättring.
Även buller/mindre kugg på framdrev är saker som kan göra underverk på lägre varv, när man väl ligger uppåt 6000varv så brukar dessa motorer gå silkeslent med eller utan buller, gör den inte det så får man börja fundera på fel.
Men det är här det blir konstigt, om hojen går bättre med buller så går den ju även något magrare än innan men tydligen gör det minskade motståndet på avgassidan att det får snurr på motorn bättre.
sen det här med stortwin gör att det blir en ryckigare gång+ att den även missar/tjuvdör på låga varv, jag själv fick flera märkliga tjuvstopp inför nerväxling till rondell, helt utan varning men det var ju bara dumpa koppling så kom mullret tillbaka..
men var inte rädd för att hålla lite högre varv på motorn, var sällan jag gick ner under 2500varv och jag tror det gäller även förgasarhojen?
Men steg 1, kolla om du har någon lambdasond monterad, har du det så hade jag fixat ett motstånd och lurat styrsystemet till helt fast signal, katalysatorerna kan sitta kvar även när detta är gjort.
Har för mig att vi hade en avhandling om detta vid ett tidigare tillfälle på forumet men det kan varit på vfr-forumet också (ja det är samma bekymmer med dom)?
Men vad gör man inte för miljön
Det verkar som du säger som så att inte alla har en lambda monterad, min gamla t.ex hade inte det men den gick också gott medans andra har och där blir det stor skillnad på modifikationen, för en del, vissa om jag har förstått det rätt får bara en marginell förbättring.
Även buller/mindre kugg på framdrev är saker som kan göra underverk på lägre varv, när man väl ligger uppåt 6000varv så brukar dessa motorer gå silkeslent med eller utan buller, gör den inte det så får man börja fundera på fel.
Men det är här det blir konstigt, om hojen går bättre med buller så går den ju även något magrare än innan men tydligen gör det minskade motståndet på avgassidan att det får snurr på motorn bättre.
sen det här med stortwin gör att det blir en ryckigare gång+ att den även missar/tjuvdör på låga varv, jag själv fick flera märkliga tjuvstopp inför nerväxling till rondell, helt utan varning men det var ju bara dumpa koppling så kom mullret tillbaka..
men var inte rädd för att hålla lite högre varv på motorn, var sällan jag gick ner under 2500varv och jag tror det gäller även förgasarhojen?
Men steg 1, kolla om du har någon lambdasond monterad, har du det så hade jag fixat ett motstånd och lurat styrsystemet till helt fast signal, katalysatorerna kan sitta kvar även när detta är gjort.
Har för mig att vi hade en avhandling om detta vid ett tidigare tillfälle på forumet men det kan varit på vfr-forumet också (ja det är samma bekymmer med dom)?
Spridare i ultraljudstvätt?
Enligt min erfarenhet så har förgasarmodellen inte dessa problem med att tjuvdö. I alla fall inte alls i samma utsträckning som tidiga insprutare. Är det samma tendenser även på sena årsmodeller? Farsan har en 05 som beter sig som ni beskriver, dvs tjuvdör vid gasavslag. De två förgasarmodeller jag haft har som sagt inte betett sig så. Däremot är min nuvarande mer hoppig på låga varv men det tror jag att jag löser med en storservice!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk