Spridare i ultraljudstvätt?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
utbult
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 19 aug 2013, 13:51
Answers: 0
Hoj: Varadera XL1000-03
Ort: Öckerö
Kontakt:

Spridare i ultraljudstvätt?

Inlägg av utbult »

Nån som testat detta?

Spridare i ultraljudstvätt


Mvh
Jonas
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Spridare i ultraljudstvätt?

Inlägg av Jimmy.s »

japp flertalet ggr. vad är du ute efter?
Själv så tycker jag det fungerar ok men blir ej perfekt, har tvättat ett gäng spridare som koksat (DI) och dom ser rena ut men kan fungera dåligt ändå emellanåt så frågan är hur mycket skit man verkligen får väck, möjligt att det blir bättre med gamla traditionella spridare som har större hål.
utbult
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 19 aug 2013, 13:51
Answers: 0
Hoj: Varadera XL1000-03
Ort: Öckerö
Kontakt:

Re: Spridare i ultraljudstvätt?

Inlägg av utbult »

Är mest nyfiken på om det funkar eller om det är bättre att lämna in och få det riktigt gjort direkt

/Utbult
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Spridare i ultraljudstvätt?

Inlägg av Jimmy.s »

förstår inte vad du menar med att lämna in istället för att få det riktigt gjort, för att tvätta spridarna måste man ju plocka väck dom och sätta dom i ett speciellt bad (någon form av lösning i vattnet) med ultraljud i, även temperaturen är viktig(minst 70grader på våran maskin på jobbet).
Har du bekymmer med hojen så det är därför du funderar på detta eller vill du bara för att?

Ge mig gärna en lite bakgrundsförklaring till varför du funderar på att tvätta så kan jag (eller någon annan) säkert ge dig någon form av vägledning :)
utbult
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 19 aug 2013, 13:51
Answers: 0
Hoj: Varadera XL1000-03
Ort: Öckerö
Kontakt:

Re: Spridare i ultraljudstvätt?

Inlägg av utbult »

Har lite ryckningar i hojen när man ligger på jämnt varvtal och detta kan tyda på smuts i spridarna.
Har nu skickat in dom på spridarservice så dom spolar rent och kollar så allt är ok.

Skulle sälja hojen i somras men fick bara skambud på inbyte samt blocket så därför bestämde jag mig att den ska få sig en rejäl omgång med:
Ny koppling, spridarservice, ventiljustering, nya kamkedjesträckare mm. Dessutom ska den folieras i matt Nato-grön färg så den får ett helt nytt intryck.

Funderar även på att byta ut fjädrarna i gaffeln så man får bort "sladdret", nån som har erfarenhet och kan rekommendera några bra styva fjädrar?

/utbult
utbult
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 19 aug 2013, 13:51
Answers: 0
Hoj: Varadera XL1000-03
Ort: Öckerö
Kontakt:

Re: Spridare i ultraljudstvätt?

Inlägg av utbult »

Tack för välkomnadet :)

Ok, ska studera dessa trådar om ryckningar

Det var fjädrarna i framgaffeln jag tänkte på

/utbult
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Spridare i ultraljudstvätt?

Inlägg av Fibern »

Finns även lite om framfjädrar. http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=14&t=1846" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
utbult
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 19 aug 2013, 13:51
Answers: 0
Hoj: Varadera XL1000-03
Ort: Öckerö
Kontakt:

Re: Spridare i ultraljudstvätt?

Inlägg av utbult »

Ber om ursäkt om jag var otydlig

/utbult
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Spridare i ultraljudstvätt?

Inlägg av Jimmy.s »

Precis skye, detta med "o2/syresensorn/smalbandslambdan" som sitter monterad på vissa skapar problem då hojen går för magert mot vad som är optimalt för en trevlig gång...
Men vad gör man inte för miljön :roll:

Det verkar som du säger som så att inte alla har en lambda monterad, min gamla t.ex hade inte det men den gick också gott medans andra har och där blir det stor skillnad på modifikationen, för en del, vissa om jag har förstått det rätt får bara en marginell förbättring.
Även buller/mindre kugg på framdrev är saker som kan göra underverk på lägre varv, när man väl ligger uppåt 6000varv så brukar dessa motorer gå silkeslent med eller utan buller, gör den inte det så får man börja fundera på fel.
Men det är här det blir konstigt, om hojen går bättre med buller så går den ju även något magrare än innan men tydligen gör det minskade motståndet på avgassidan att det får snurr på motorn bättre.

sen det här med stortwin gör att det blir en ryckigare gång+ att den även missar/tjuvdör på låga varv, jag själv fick flera märkliga tjuvstopp inför nerväxling till rondell, helt utan varning men det var ju bara dumpa koppling så kom mullret tillbaka..
men var inte rädd för att hålla lite högre varv på motorn, var sällan jag gick ner under 2500varv och jag tror det gäller även förgasarhojen?

Men steg 1, kolla om du har någon lambdasond monterad, har du det så hade jag fixat ett motstånd och lurat styrsystemet till helt fast signal, katalysatorerna kan sitta kvar även när detta är gjort.

Har för mig att vi hade en avhandling om detta vid ett tidigare tillfälle på forumet men det kan varit på vfr-forumet också (ja det är samma bekymmer med dom)?
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Spridare i ultraljudstvätt?

Inlägg av maua »

Enligt min erfarenhet så har förgasarmodellen inte dessa problem med att tjuvdö. I alla fall inte alls i samma utsträckning som tidiga insprutare. Är det samma tendenser även på sena årsmodeller? Farsan har en 05 som beter sig som ni beskriver, dvs tjuvdör vid gasavslag. De två förgasarmodeller jag haft har som sagt inte betett sig så. Däremot är min nuvarande mer hoppig på låga varv men det tror jag att jag löser med en storservice!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar