Kontrollera ventilspelen själv!

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Kontrollera ventilspelen själv!

Inlägg av maua »

Jo minsann. I morgon ger jag mig på att kolla ventilspelen. Har rivit det mesta idag! Tanken var lätt att få av. Däremot var ju luftfilterbehållaren mycket pilligare men många slangar som ska tas av. Hoppas min märktejp sitter kvar i morgon :)

Jag kommer även byta kamkedjespännarna när allt annat är av. Självklart åker det på ett nytt filter och nya stift. Filtret var riktigt grisigt faktiskt!

Så till min fråga: När jag var på Honda sist och snackade med en mekaniker där sa han att om dom ska justera ventilspelet på en Varadero så släpper dom på kamkedjespännarna. Det står inget om det i Haynesmanualen. Är det någon här som vet om man måste det? Det verkar enkelt att byta shims i övrigt.
En fråga till. Måste man ha nya packningar till ventilkåporna eller går dom att rädda om man är försiktig?
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Kontrollera ventilspelen själv!

Inlägg av maua »

Svarar själv då jag pluggat lite mer :)

Jo, jag måste ta ur kamkedjespännarna eftersom jag måste ta bort kamaxlarna för att komma åt lyftarna, naturligt vis. Kan bli spännande det här :roll:
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kontrollera ventilspelen själv!

Inlägg av V Saarela »

Way to go maua *thumb_up*

Helt rätt maua, sträckarna måste ur....och det märkte du den "hårda" vägen? :) .

Ställ in en grundinställning med märkningarna på rätt plats. Gör även med penna egna märkningar på kamkedja mot dreven(båda) så känns det tryggare.

Proffsen brukar väl göra båda cylindrarna på samma gång. Sjäv är man en försiktig general så jag brukar göra en cylinder i taget.
-Vinsten är mer kontroll
-Förlusten är att man tappar ev återanvändning av shims från den andra cylindern

Packningen på ventilkåpan återanvänds. Låt den helst sitta kvar på ventilkåpan. Se bara sen till att allt kommit rätt på plats, speciellt på sidan(dom tjocka delen)
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Idag..

Inlägg av maua »

idag höll det p åatt gå åt pipan ordentligt med mitt mekarprojekt. Först gick att kanon. Jag kontrollerade ventilspelen. Allt var helt ok. Jag bytte även båda mina kamkedjesträckare! Den främre såg ut att vara bytt nyligen vilket får mig att undra om knacket kommer försvinna. Om det inte gör det har jag allvarligare problem. Antagligen ett dåligt lager någonstans :shock:

Första missen för dagen: Min nyinköpta tändstiftshylsa i rätt diameter är för stor för att komma ner i hålet med. Helv**e
Någon som har tips om lämplig hylsa. Är det Honda orginal som gäller?

Andra missen, vilket fick det att vända sig i magen var att jag drog av en bult till ventilkåpan. Ridå. :cry: Efter att jag sansat mig lite tog jag av kåpan igen och när jag pillade lite på resterna av bulten som satt nere i hålet så såg jag att den rörde på sig. Kunde jag ha sådan tur? Jodå biten var lös så det gick att knacka till ett litet spår i den och skruva ut den UNDERBART!!! 10nM är som att gänga i smör kan jag säga. När jag på andra ventilkåpan gjorde att enligt instruktionsboken, dvs, drog åt med angivet moment, vad händer då? En bult till går av!!! på 10nM???? WTF Som tur är fick jag ut den också. Jag får köpa ett par uppsättningar nya bultar och fingerdra dom nästa gång. Helt otroligt...
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Kontrollera ventilspelen själv!

Inlägg av maua »

Tack Skye! Jag funderade en del på var jag skulle lägga det. Kanske skulle startat en egen projekttråd. Fast här kan det finnas visst allmänintresse då dessa ventilkåpsbultar verkligen är lätta att dra av!
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kontrollera ventilspelen själv!

Inlägg av V Saarela »

Märkligt att dom gick av?!? Jag brukar annars dra dom med handkraft.

Jag har på min orderlista 1 sån här(1 för att testa) just för att det verkar lite svårt att hitta en smal t-nyckel. Det som kan haka upp sig på är längden?
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... t=21674537

Nu kommer den väl först på torsdag/fredag. om du inte löser det på annat sätt så kan jag kanske slänga in den i ett vanligt kuvert o skicka.

Tändstiften brukar jag annars låta sitta i när jagkollar ventilspel(den snurrar inte då ur läge lika lätt)
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Kontrollera ventilspelen själv!

Inlägg av maua »

Ventilspelen var helt som dom ska så jag kommer inte behöva justera dom!
Stiften ska i till förmån för nya. Den hylsan du länkade till är 16mm. Det ska vara 18!! Men annars var det nog ett Ok pris. Men jag ska kolla med Honda i morgon. Annars kanske du får en order!
De där jä*la bultarna alltså. Det sitter ju gummipackningar som bulten bottnar mot så det går inte att känna när man dragit "lagom" Dom gick runt hur lätt som helst innan dom gick av. Min momentnyckel går bara ner till 20nM men går att vrida ner till tio. 6 av 8 bultar drogs med 10nM och momentnyckeln klickade till. De två andra klickade den aldrig så jag tänkte att jag tar väl ett tag till då. Inget ökat motstånd alls utan bara den där sjukt otrevliga känslan när motståndet helt plötsligt försvinner. Usch. Tur att bulten inte bottnar i sitt hål och nyper fast!! Då hade jag haft stora problem nu. Nu får jag svälja stoltheten och köpa nya bultar. Svindyra är dom också så det blir bara två nya. Ska dra med 10mm nyckel med lillfingret nästa gång. Jag lät väl märka om det är tätt eller inte!!

Vad menar du när du säger handkraft VS. lite mer än tummen och pekfingret antar jag?
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Kontrollera ventilspelen själv!

Inlägg av Jimmy.s »

att dra mindre moment med för stor momentnyckel kan ge såna här fenomen... om man lärt sig ungefär vad 10Nm är så drar man i en snabbare rörelse så kommer klicket, drar man sakta så händer ofta det som du råkade ut för (jo jag har själv testat..) :(

Sen angående tändstiftsnyckel, har du inte kvar original verktygen under sadeln?
Där finns en hylsa som fungerar perfekt.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Kontrollera ventilspelen själv!

Inlägg av maua »

Bra tips med lite mer knyck!

Nej, jag har inget verktygskit tyvärr. Bortsupet av tidigare ägare!
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Kontrollera ventilspelen själv!

Inlägg av Peter »

Om du drar med ett knyck så blir det inte rätt moment. Då måste man segdra.

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Kontrollera ventilspelen själv!

Inlägg av maua »

Det där får du ta med Jimmy :D

Men allvarligt. Jag vet om att man inte kan "rycka" Basal fysik. Men jag vet också att man kan lura en momentnyckel om man drar alldeles för sakta. Jag har rätt bra känsla för det där. Jag tror att det i detta fallet handlar om att min momentnyckel har 20nM som lägsta gräns. För så låga moment behövs en mer finkalibrig variant
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Kontrollera ventilspelen själv!

Inlägg av Masterjojo »

Om det brådskar med tändstift nyckel kan du få låna min så du får gjort jobbet iaf!

Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Kontrollera ventilspelen själv!

Inlägg av maua »

Tack ska du ha. Men det är inte panik ännu. Har inte fått tillbaka min dämpare ännu som är inne på fjäderbyte. Jag hör av mig om jag behöver låna den!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Kontrollera ventilspelen själv!

Inlägg av Jimmy.s »

helt riktigt Peter, med ett kraftigt ryck så blir det fel, även för seg dragning kan ge fel då bulten kan börja sträcka sig för att sedan gå av alternativt att gängorna ger sig, lagom är bäst.
Jag menade ju mera dra snabbt som maua själv förstod :)
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Kontrollera ventilspelen själv!

Inlägg av Peter »

Vi var nere i på kurs på Hightorque i Falkenberg och fick lära oss en massa nyttigt om moment och dyligt.
Dom hade en digital momentnyckel som blev "röd" så fort man drog det minsta för hårt.
Det visade att det är jäkligt svårt att dra rätt moment.
Sen fick vi även lära oss att aldrig smörja ett skruvförband, för då får du alldeles fel moment. Det ska bara vara rent.
Det mest exakta är sträckdragning. Fast vi har lite större bultar i tornen på kraftverken än på en mc :naughty:
Det är många som smörjer hjulbultarna på bilen och sen drar med maskin. Då sitter det bra :rock-on
Nu blev det lite off topic :lurk:
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Kontrollera ventilspelen själv!

Inlägg av maua »

Spelar ingen roll med lite OT, sådant här är väldigt intressant att höra om! *thumb_up*
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Kontrollera ventilspelen själv!

Inlägg av Stefan »

"Det är många som smörjer hjulbultarna på bilen och sen drar med maskin." :shock: :shock: :shock:
Då lär man bli röd i nyllet till våren :frust: :ffs :conf: :frust:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Kontrollera ventilspelen själv!

Inlägg av Fibern »

Lite kopparpasta på hjulbultar kan inte skada. Och röd i nyllet har man säkert varit åtskilliga gånger med osmorda bultar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar