Sportluftfilter Transalp

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Ancan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 sep 2013, 13:18
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650 -01
Ort: Visby, Gotland

Sportluftfilter Transalp

Inlägg av Ancan »

Hej på er!
Jag längtar som som säkert många andra till våren och när hojjen äntligen kan plockas fram ur vinterdvalan :)

Jag ska göra en allmän service i år och funderar på ett sportluftfilter. Typ denna: http://www.bilmodecenter.se/bmc-sportlu ... -1326.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Min fråga är, har någon av er använt ett sportluftfilter till en transalp? Jag har hört lite att det ibland kan bli problem med exempelvis blandningen i förgasaren osv. Några erfarenheter eller att tänka på?
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Sportluftfilter Transalp

Inlägg av V Saarela »

Om du läser denna tråd så får du ett hum
http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=14&t=2797" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäller även din 650.

Jag la dessutom upp ett bättre öppnare filter på min sida, K&N....blev dessutom lite billigare än BMC. :)
http://www.saarelainorr.se/

.....och nu ska jag sätta mig i bilen o nattköra...ska lev en hoj till båten i Nynäshamn fvb Visby :)
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Sportluftfilter Transalp

Inlägg av Wiseguy »

Vad vill du ha ut av sportfiltret?
Mera effekt?
Rappare insugsljud?

Du kommer att ändra lite på luft/bränsle-blandningen med det. Speciellt om du har annat avgassystem. Har du inte det brukar det vara lugnt.
Nu är ju XL650:an ställd att vara lite fet överlag så man har oftast lite mera spelrum än på andra hojar.

K&N har jag lite blandade erfarenheter av. De släpper de igenom lite väl mycket skit då porerna i filtermassan är lite för stora.
Jag märkte detta på en min Fireblade. Man hittade alltid sandliknande guck som inte skulle finnas på fel sida om filtret när man rengjorde luftburken.
Det var inget läckage i luftburken utan det berodde på att filtret släppte igenom det, trotts att jag oljade in det med 200-mila intervaller.
Personligen hade jag aldrig kört ett sådant filter på en hoj som körs på grusväg med allt skit som virvlar upp.

Jag tror överlag att problemet gäller de flesta filter som kräver inoljning med jämna intervaller.
Dels kan man inte fetta på för mycket med olja för då sugs oljan bara ned i cylindrarna som oljedimma. Sen orkar inte folk olja om dem med ett par hundra mils intervaller med avmontering av tank osv. för att komma åt. Och är de inte nytvättade och välinoljade så suger de in skit.
Jag skulle hellre sikta på ett Hi-Flow pappersfilter som inte skall oljas in. Du får in mera luft och kan låta filtret sitta där utan demontering den vanliga serviceintervallen på 600 mil.
Bild
Användarens profilbild
Ancan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 02 sep 2013, 13:18
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650 -01
Ort: Visby, Gotland

Re: Sportluftfilter Transalp

Inlägg av Ancan »

V Saarela: Tack för tipset! Det var lite angående detta jag funderade, men jag har original avgassystem..
..jaha sedär ny hojj till ön då :)


Wiseguy: Tanken är väl att få ut någon mer HK kanske, och lite härligt ljud. Har du tips på ett "Hi-Flow pappersfilter" ?
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Sportluftfilter Transalp

Inlägg av Wiseguy »

Finns på Wemoto och jag har för mig Saarela också hade samma i sin shop.

Har du original avgassystem så gör ett öppnare pappersfilter eller K&N inte så mycket till eller från. Förutom att det är billigare än Honda Original-filter.
Finns ju då inget skäl till att inte sätta dit det vid service.
Bild
Skriv svar