Maua: Ny-gammal återkomling!

Berätta om dig och ditt. Trådnamn börjar med forumnick!
Är ett bra sätt att säga hej och att du har anslutit till forumet.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Maua: Ny-gammal återkomling!

Inlägg av maua »

Yeyyyy, då var progressiva fjädrar till gaffeln och bakdämparen beställda!! Blir fjädrar från HyperPro via en italiensk site. 2100:- med frakt är ett skitbra pris tycker jag. Ser ut som att det följer med olja men jag är tveksam. Vi får se! Hoppas det blir lite värme snart så man kan mecka utan att frysa ihjäl!

Enda orosmomentet är hur jag ska lyckas komprimera dämparfjädern på ett bra sätt, tips någon?
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Maua: Ny-gammal återkomling!

Inlägg av Äventyret »

Det finns säkert flera som har bra tipps på hur du komprimerar den, en person borde väll vara RW-Lulle.
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Maua: Ny-gammal återkomling!

Inlägg av maua »

Idag har jag tagit loss mina skivor och skickat in dom till RG brakes för renovering. Ska bli intressant att se resultatet!

Fick även av mina fjäderben. Plockade isär allt och hällde ut oljan. Såg förvånansvärt bra ut. Tyckte att högerbenet var lite svartare kanske. Packboxarna är i bra skick så jag byter inte dom. Nu ska bara fjädrarna dyka upp från Italien så att jag kan börja med bakdämparen också!! Det ser ut som att det jobbet kommer bli lite mer omfattande :? Jaja, man lär så länge man lever :)
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Maua: Ny-gammal återkomling!

Inlägg av maua »

Jag har en lååång önskelista som jag inte riktigt vet hur jag ska kunna finansiera tills det blir dags att ta ut hojen för säsongen igen? Alla förslag är av intresse :D

Listan då, i prioritetsordning:

1. Ny stötdämpare. Har ett osunt begär efter en öhlins av värsta sort. (Ca 11000:-)
2. Nya kamkedjesträckare (ca 2500:- exkl arbete)
3. Storservice med förgasarsynk (skiter i ventilkoll) (ca 5000:- med installation av nya sträckare)
4. Korvlådor (svarteloxerade) inklusive givi- rack (Ca 7500:-)
4. Komfortsadel (ca 4000)
5. Nya kläder. inkl stövlar. Mitt ställ håller på att falla i bitar (ca 15000:-)
6. Svarta MIVV rykrör (ca 7000??)
7. Omlackering av tank, störtbåge och pakethållare (allt svart) (ca 6000:-)
8. Nya fotpinnar, sänkta (ca 1000:-)

Summa summarum: 60.000:- :conf: Jag får nog tänka om här tror jag :?:

Sen har jag säkert glömt något också. Det finns ju många saker man inte vet om att man vill ha ännu!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Maua: Ny-gammal återkomling!

Inlägg av Fibern »

Hmmm...kanske du ska byta hoj. :conf:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Maua: Ny-gammal återkomling!

Inlägg av maua »

Näeee, varför då? Jag förädlar den jag har. Det mesta av det där skulle jag behöva byta på en ny varadero också, för att få den som jag vill ha den!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Maua: Ny-gammal återkomling!

Inlägg av Fibern »

Maua, jag glömde lägga till den här också, ser jag. :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Maua: Ny-gammal återkomling!

Inlägg av maua »

Ja självklart måste man prioritera. Det som måste göras är att byta dämpare dock. Jag har inte lyckats hitta en dämpare som har hydraulisk förspänningsjustering samt möjlighet till justering av hårdhet på dämpning samt returhastighet på fjädern? Hyperpro verkar inte finnas i den specen till SD01?? Känner mig osäker på det där med CCT-byte? Inte för att jag är rädd för att meka men jag har läst om folk som fått till det fel. Var det inte någon här inne? Specialverktyg, hålla fjädern spännd vid montering? Finns lite frågetecken! Men om man skulle lyckas rekrytera någon som gjort detta tidigare och dessutom tycker att det är kul att mecka så ställer jag gärna upp som försöksperson :) Kul att träffa nytt folk också :D

Servicen måste göras, dvs förgasarsynk och gassynk (heter något jag glömt) Låter bli ventiljustering denna gången. Börjar det ticka får jag göra det vid det tillfället. Så det blir luftfilter, stift,olja samt filter själv. Allt det blir ju betydligt billigare att köpa själv!

Sen har jag en ide om att göra hojen helt svart, till skillnad från vissa andra här inne :) Man måste i princip känna någon för att slippa betala hutlösa priser för lackeringsjobb. Det gör inte jag. Lackade störtbåge och bagagerack i somras med sprayburk och det vet ju alla hur det blir! Funderar på att köpa en kompressor som man ju alltid har nytta av i ett garage och då får man ju möjlighet att kunna lacka med riktig färg! Av erfarenhet vet jag att det kan bli helt ok resultat på mindre bitar! Skulle nog inte ge mig på tanken tror jag.

Manne: Vad har du för möjligheter när det gäller kläder?
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Maua: Ny-gammal återkomling!

Inlägg av maua »

Hur jobbigt är det att ändra förspänningen? Ser trångt ut och man måste ha med sig nycklar till låsmutter och till justering.

Tack för tipset om CCTerna! Jag kan ju säga till när tanken är av för filter och stiftbyte!
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Maua: Ny-gammal återkomling!

Inlägg av maua »

Jag är skeptisk.. haha :D Jo, jag får köra din och testa! Tänker bara på den körningen jag håller på med. Mycket landsväg och stöka runt på småvägar och mycket långtouring med tuuung packning plus att jag är kort. Förspänningen höjer ju och sänker hojen. Men det klart man kanske kan ta att man bara behöver justera när man byter mellan bus och touring.

En videoguide till CCT-byte vore guld värt! Vi kan ta min hoj som projekt och rigga kameror som filmar från alla vinklar!! Du har ju också kameror har jag förstått! Timelaps från två håll hade ju varit snyggt! (Sen får du redigera ihop allt 8) ) Jag har en GoPro och en DSLR som filmar i HD :P Sen kan vi bjuda in andra som vill se hur det går till live så får vi publik också!! Kan ju vara vär att göra en helkväll av :naughty: Jaja, det var en idé i alla fall :)
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Maua: Ny-gammal återkomling!

Inlägg av Masterjojo »

Jag kan ta med systemkameran så det blir lite stillbilder med :D
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Maua: Ny-gammal återkomling!

Inlägg av maua »

Hade varit kul! Vi får ta det när det blir lite varmare. Jag har bara kallgarage!

För övrigt mitt första test med tapatalk!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Maua: Ny-gammal återkomling!

Inlägg av Masterjojo »

Jag har varmgarage att tillgå så det löser sig. Jag skall bara bli klar med min bil först :)
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Maua: Ny-gammal återkomling!

Inlägg av maua »

Sweet! Men saltet ska bort före jag tar ut hojen. Men fram i mars någon gång!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Maua: Ny-gammal återkomling!

Inlägg av maua »

Ja, då är det lite prylar på ingående!

Nya kamkedjesträckare inhandlades från Honda. 550 kr styck!
Givi Väskhållare 1700:-
Därr 36 liters korvlådor med Zega monteringskit 3200:-
Lite prylar för service dvs filter stift och olja. Inhandlat av herr VS! Väntar på leverans *thumb_up*
Lite nya kläder för säsongen! Blir till att testa Held den här gången. Sjukt bra kvalitet och imponerande bra detaljer.
Även nya stövlar blev det. Ett par Daytona Traveller. Löjlig kvalitet och passform. Ska bli intressant att se hur bra dessa prylar presterar. Det är en skön känsla att ha kläder och skor och hjälm av högsta kvalitet. Ska bara hitta bra handskar också sen är jag komplett! (och fattig)

Kanske kanske blir det nya fotpinnar också, och ett bagster tankskydd och tre liter plastidipp och en kompressor och..... puhh .)
Skriv svar