Min TA 1998.

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
bebbe
50cc
50cc
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 20:45
Answers: 0
Ort: Härryda, TA 1998 2347mil, SÅLD

Min TA 1998.

Inlägg av bebbe »

Har precis köpt mig en TA 98 som är i ok skick. Hade endast rullat ca 1860mil när jag köpte den. Och det satt en toppbox utav märket givi på den. Detta var den 30/3-08. Hade tänkt hålla en liten dagbok här över vad jag gör med den och vad för problem mm jag råkar ut för.

Hojen är tänkt att användas för pendling och en och annan helg tur. Kanske även blir någon liten semester tripp längre fram också.

Ännu så länge har jag mest kört runt lite med den och kollat så att allt verkar ok. Har fått fixat styret för det var lite snett? Konstigt för det verkar som om styret ville bli snet när man drog åt det i styrkronan, när det var löst var det rakt? Fick lossa det och böja det rakt sammtidigt som jag drog åt så blev det bättre? Kanske har något att göra med att det är gummibussningar i styrkronan?

Skall byta däck på hojen imorgon för de gammla var torra och tråkiga. Blir en uppsättning med Michelin T63. Vill ha lite offroad stuk på hojen sammtidigt som jag vill ha ok asfaltsegenskaper. Får se hur det blir med dessa. Har andvänt Continental TKC80 innan och de har funkat ok (om man inte vill ta sig längre ut i skogen) men ville förnya mig så de fick bli T63:or. Kan berätta senare om jag tycker de verkar vara bra.

Skall även göra en liten service på hojen med ny olja/filter och stift.

Har en liten inköps lista om vad jag planerar att köpa till hojen. Den serut såhär.

-Motorbågar! Finns lite väl mycket kåpor på denna hojen (både på gott och ont). Skall se vilka det blir.

-Slipon. Vet inte vilket ännu?

-Sido väskor och väskhållare. Detta blir nog ett lite senare projekt. Men skall se om jag har hittat något till semestern. Funderar på att ta mig en tur till nordkap eller liknande till sommaren. Men som sagt, detta är väldigt lätta planer ännu så länge!

-Någon typ utav GPS. Hade varit kul att ha. Vet inte vilken ännu, någon som har förslag?

-Ev även helsystem på hojen med bänkkörning som jag ev tänkt göra i samband med 2400mils servicen. Förgasarna skall ju synkas då så varför inte bestycka lite tillsammans med ett helsystem. Det kan ju inte skada iaf :lol:

Ja, det är väl hur det serut ännu så länge. Lägger ut bilder på hojen så fort som jag har tagit några.

Hade även tänkt uppdatera min "signatur" relativt ofta för att visa hur många mil hojen rullat för tillfället.
TA -98 2347mil, SÅLD
Nu en KTM 950SM
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Grattis till en bra hoj! Har själv en -99:a så det kan tänkas att jag tittar in och kollar din "blogg" emellanåt.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
bebbe
50cc
50cc
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 20:45
Answers: 0
Ort: Härryda, TA 1998 2347mil, SÅLD

Inlägg av bebbe »

Har monterat mina T63:or nu. Jäkligt bra grusdäck!! Nästan lite väl bra för hoj modellen :?

Jaja, nu sitter de på iaf. Gjorde även service på hojen (Olja resp filter). Bytte dock inte stiften för två av dom sitter lite besvärligt under tanken. Fixar nog det till helgen. Skall även ta lite bilder på den då med nya däck och förhoppningsvis det nya Micron dämpet som jag skall montera också :D

Har även upptäckt att hojen ibland kan knacka lite från motorn när den är kall? Är det vanl på en TA eller bör jag kolla upp det?
TA -98 2347mil, SÅLD
Nu en KTM 950SM
bebbe
50cc
50cc
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 20:45
Answers: 0
Ort: Härryda, TA 1998 2347mil, SÅLD

Inlägg av bebbe »

Har nu märkat att knackandet nog har att göra med hur kallt det är. Har ju kört med hojen när det varit runt 5 minus och då kan den vilja låta en del. Idag var det 5 plus och då lät det nästan ingenting. Så antagligen har det med oljan att göra.
TA -98 2347mil, SÅLD
Nu en KTM 950SM
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

bebbe skrev:Har nu märkat att knackandet nog har att göra med hur kallt det är. Har ju kört med hojen när det varit runt 5 minus och då kan den vilja låta en del. Idag var det 5 plus och då lät det nästan ingenting. Så antagligen har det med oljan att göra.
Är det inte så att maskiner i allmänhet gärna låter lite mer innan de blir varma. Tror det.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
bebbe
50cc
50cc
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 20:45
Answers: 0
Ort: Härryda, TA 1998 2347mil, SÅLD

Inlägg av bebbe »

Jo, det kan nog vara så.

Tror inte att det är något allvarligt.

Har kollat hur mycket hojen tar i bränsle nu och den ligger runt 0,5. Tycker att det är ok.
TA -98 2347mil, SÅLD
Nu en KTM 950SM
bebbe
50cc
50cc
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 20:45
Answers: 0
Ort: Härryda, TA 1998 2347mil, SÅLD

Inlägg av bebbe »

Hmm, får inte till detta med att länka bilder? Men gör såhär undertiden.

http://www.ladda-upp.com/bilder/4402/mi ... -C3-A4r-nu
TA -98 2347mil, SÅLD
Nu en KTM 950SM
bebbe
50cc
50cc
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 20:45
Answers: 0
Ort: Härryda, TA 1998 2347mil, SÅLD

Inlägg av bebbe »

Hojen har nu rullat ca 2090 mil. Har kört ca 150 mil med de nya däcken och de funkar bra. Dock blir det lite slingrigt om man skall köra fortare på motorvägen men runt 120/130 är iaf inga problem. De verkar hålla relativt bra med. Är faktiskt rätt imponerad över hurpass bra kurvgreppet är för däcks typen. Både på vått och torrt.
TA -98 2347mil, SÅLD
Nu en KTM 950SM
bebbe
50cc
50cc
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 20:45
Answers: 0
Ort: Härryda, TA 1998 2347mil, SÅLD

Inlägg av bebbe »

Var ute en gammal god Söndags runda igår. Måste såhär i efterhand säga att när man kör lite mer inspirerat på kurviga asfaltsvägar kan jag inte rekomendera att köra med däck som den typen jag har nu. Ett redan från början inte helt stabilt chassie som en TA har blir ännu sämmre med dessa däcken. Visst går det men gränserna för kurvgreppet ändras. Nästa gång det blir däcksbyte så kommer det blir en annan variant av däck. En som passar hojtypen bättre.

Fast om man ändå inte vill hålla ett högre tempo ibland så är däcken helt ok! Och så går det ju att grusköra om man nu vill det.
TA -98 2347mil, SÅLD
Nu en KTM 950SM
bebbe
50cc
50cc
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 20:45
Answers: 0
Ort: Härryda, TA 1998 2347mil, SÅLD

Inlägg av bebbe »

Jahapp, nu tröttnade jag på Transalpen. Är en kanon hoj att åka till jobbet på men inte är det någonting att dra ut på kurviga vägar och ha kul med. Motorn är helt ok men chassiet är i värsta laget!

Blev 2347 mil på mätaren när jag hade kört färdigt med den. Jag körde 487mil.

Nu kör jag en Kawasaki Versys istället :D
TA -98 2347mil, SÅLD
Nu en KTM 950SM
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Inlägg av maua »

Haha. Långsamt på väg tillbaka till sporthoj då med andra ord ;)
Jag hade nästan hoppats på att du beställt en F800GS!

Peace,

Maua
bebbe
50cc
50cc
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 20:45
Answers: 0
Ort: Härryda, TA 1998 2347mil, SÅLD

Inlägg av bebbe »

Mmm, kanske är så :roll:

BMW:n låg risigt till ett tag men jag kunde inte riktigt motivera mig tillräcklig för att betala det som den kostar. Känndes dock helt rätt som hoj för mig. Men mer än 40 k mer än vad jag har betalat för Versysen är den inte värd!
TA -98 2347mil, SÅLD
Nu en KTM 950SM
Skriv svar